Efektívnejšiu prevádzku nového mýtneho systému by mali na väčších zľavách pocítiť aj dopravcovia, sľubuje Doležal

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Andrej Doležal
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal. Foto: archívne, SITA/Martin Medňanský

Očakávanú efektívnejšiu prevádzku nového mýtneho systému v réžii štátu by mali pocítiť cestní dopravcovia v podobe väčších zliav z poplatkov.

Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) to predbežne potvrdil v súvislosti s plánovaným nižšími ročnými nákladmi na prevádzku mýtneho systému a vyššími čistými výnosmi z mýta.

Mýto bude vyberať štátna firma

„Budeme oveľa viac efektívnejší a vieme si predstaviť časť tejto vyššej efektivity premietnuť aj do väčších zliav pre dopravcov,“ povedal vo videu na sociálnej sieti Doležal.

V minulosti podľa neho išlo viac ako 50 percent nákladov na prevádzku mýta, za uplynulé dva roky náklady klesli na 37 percent.

„Nový mýtny systém bude mať nákladovosť na úrovni 11 percent a menej, čiže bude významne efektívnejší, viac prostriedkov z výberu mýta zostane nám. Ak dnes z 230 miliónov eur, ktoré vyberieme na mýte, dávame 85 miliónov eur na prevádzku mýta, v budúcnosti by to malo byť medzi 20-imi až 25-imi miliónmi eur z tých istých 230 miliónov eur,“ uviedol minister dopravy. Vznikne podľa neho štátna akciová spoločnosť, ktorá bude mať na starosti výber mýta.

Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) po znížení nákladov na prevádzku mýtneho systému z aktuálnych 37 percent na 11 percent v roku 2023, pri ročnom výbere mýta 230 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), čisté výnosy vzrastú zo 63 percent na 89 percent.

Náklady budú výrazne nižšie

Z terajších ročných nákladov na prevádzku mýtneho systému v objeme 85 mil. eur bez dane ide priamo na mýtny systém zhruba 70 mil. eur, prevádzkovateľovi palivových kariet skoro 12 mil. eur a nezávislému znalcovi vyše 3 mil. eur.

Náklady na nový mýtny systém od budúceho roka by mali podľa diaľničiarov dosiahnuť 25,5 mil. eur bez DPH.

Z toho na štátnu akciovku, ktorá bude riadiť správu výberu mýta, by malo ísť 11 mil. eur, na fungovanie Európskej služby elektronického mýta (EETS) 8 mil. eur, na vybudovanie mýtneho systému a technickú podporu 2 mil. eur, na poskytovanie mýtnych služieb 2,5 mil. eur a na kontrolný systém 2 mil. eur.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Andrej Doležal
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť