Europoslanci dali zelenú reforme cestnej dopravy, vodičov čakajú lepšie pracovné podmienky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
vodič vodicský preukaz veková hranica autobus kamion Gettyimages
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
  • aktualizované 9. júla 17:07

Európsky parlament (EP) schválil reformu cestnej nákladnej dopravy, na ktorej znení sa vyjednávači EP a Rady ministrov EÚ dohodli ešte v decembri.

Pracovný čas sa zmení

Nové pravidlá týkajúce sa vysielania vodičov, časov jazdy a odpočinku vodičov, ako aj lepšieho vymáhania pravidiel kabotáže, teda prepravy v rámci členského štátu dočasne zabezpečovanej dopravcom z inej krajiny EÚ po vyložení cezhranične prevážaného nákladu, majú ukončiť narúšanie hospodárskej súťaže v sektore cestnej dopravy a zabezpečiť lepšie pracovné podmienky pre vodičov. Agentúru SITA o tom vo štvrtok informovalo tlačové stredisko Európskeho parlamentu.

„Firmy budú musieť upraviť pracovný čas tak, aby sa vodiči v medzinárodnej nákladnej doprave mohli pravidelne vracať domov, a to každé tri alebo štyri týždne. Povinný týždenný odpočinok nebude možné čerpať v kabíne vozidla. Ak vodič čas odpočinku strávi mimo domova, zamestnávateľ bude povinný uhradiť mu náklady na ubytovanie,“ konštatuje tlačová správa.

Zavedú sa tachografy

Na zamedzenie nezákonných praktík sa na základe novej legislatívy budú používať tachografy, ktoré budú zaznamenávať každé prekročenie hraníc.

V snahe zabrániť systematickej kabotáži sa zavedie štvordňová prestávka, ktorá musí uplynúť pred tým, ako môže vozidlo vykonávať ďalšiu kabotážnu prepravu v tej istej krajine.

V rámci opatrení zameraných proti schránkovým spoločnostiam by podniky cestnej nákladnej dopravy mali byť schopné preukázať, že podstatnú časť svojej prepravy vykonávajú v členskom štáte, v ktorom sú registrované.

Zákon má aj požiadavku

Schválená legislatíva tiež obsahuje požiadavku, aby sa nákladné vozidlá vracali do operačného centra podniku každých osem týždňov. Nové pravidlá sa budú vzťahovať aj na ľahké úžitkové vozidlá s hmotnosťou nad 2,5 tony.

V Úradnom vestníku EÚ by sa schválená legislatíva mala zverejniť v najbližších týždňoch. Smernica o vysielaní vodičov nadobudne účinnosť 18 mesiacov po vstupe do platnosti.

Nariadenie definujúce časy odpočinku a návratu vodičov nadobudne účinnosť 20 dní po zverejnení v Úradnom vestníku EÚ. Nariadenie upravujúce návrat nákladných vozidiel a prístup na trh nadobudne účinnosť 18 mesiacov po vstupe do platnosti.

Dobrá správa pre ČESMAD

Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia považuje schválenie komplexnej reformy cestnej dopravy v Európskej únii za dobrú správu pre slovenských dopravcov. Výsledok posledného hlasovania v Európskom parlamente (EP) je podľa ČESMAD Slovakia kompromisom, ktorý síce nie je dokonalý, ale odráža jeho hlavnú prioritu.

Ako združenie vo štvrtok informovalo, od začiatku sa snažilo, aby nové pravidlá o vysielaní zamestnancov, revízia európskeho nariadenia a úprava kabotáže boli pre dopravcov prospešné alebo minimálne nevytvárali prekážky pre podnikanie slovenských dopravných spoločností, a zachovali ich konkurencieschopnosť na európskom trhu.

Prijatie tzv. Balíčka mobility podľa združenia cestných dopravcov zjednocuje podmienky, na základe ktorých sa v cestnej doprave uplatňuje smernica o vysielaní, obmedzuje pôsobenie schránkových firiem, posilňuje spoluprácu úradov, zefektívňuje kontroly, a tak prispieva k rovnakým podmienkam na dopravnom trhu EÚ.

Významný úspech

„Počas rokovaní, ktoré prebiehali od mája 2017, bol hlavnou prioritou združenia spôsob, akým sa na slovenskú dopravu budú uplatňovať pravidlá o vysielaní a minimálnych mzdách v krajinách EÚ, a tu sa ČESMAD-u Slovakia podarilo dosiahnuť významný úspech,“ uviedol hovorca ČESMAD Slovakia Roman Kment.

Dopravcovia môžu naďalej zamestnávať vodičov podľa slovenských pravidiel pri tranzitných a bilaterálnych prepravách, rovnako ako aj pri tzv. „kolečkách“ s prepravcami z tretích štátov v režime 1+1, resp. 0+2.

„Na slovenské spoločnosti sa tak od konca roku 2021 v uvedených prípadoch nebudú vzťahovať žiadne v súčasnosti obmedzujúce administratívne povinnosti ako registrácie vodičov v zahraničí, povinnosť mať zástupcu dopravcu v zahraničí, dokladať hostiteľskému štátu odmeňovanie vodiča a podobne,“ dodal Kment.

Komplexná reforma pravidiel

Hlasovaním na plenárnej schôdzi Európskeho parlamentu sa vo štvrtok po viac ako troch rokoch definitívne uzatvorili diskusie o komplexnej reforme pravidiel na trhu cestnej dopravy v EÚ.

Europoslanci veľkou väčšinou hlasov schválili tzv. Balíček mobility a potvrdili tak dohodu medzi EP a Radou z decembra 2019. Podľa ČESMAD-u Slovakia išlo o jeden z najzložitejších a najkontroverznejších súborov právnych predpisov, o ktorých rokovali v Bruseli v posledných rokoch.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Roman Kment
Firmy a inštitúcie ČESMAD Slovakia Združenie cestných dopravcovEP Európsky parlamentEU Európska únia