Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Vizualizácia nového elektrického vlaku. Foto: ZSSK.
8. 10. 2018 13:30 Železničná doprava od NasaDoprava.skSITA Diskusia

Európska komisia schválila financovanie nákupu nových vlakov

Železničná spoločnosť Slovensko nakúpi 25 nových elektrických vlakov za 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Súpravy po dodaní v rokoch 2020 až 2022 nasadí do regionálnej dopravy v Žilinskom kraji.

Európska komisia schválila financovanie projektu Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK), pričom ide o druhú časť modernizácie železničných koľajových vozidiel. Národný osobný vlakový dopravca v rámci projektu získa 25 nových elektrických vlakov za 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (192 mil. eur vrátane DPH).

Súpravy po dodaní v rokoch 2020 až 2022 nasadí do regionálnej dopravy v Žilinskom kraji na tratiach Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. Projekt je financovaný cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra zo zdrojov Európskej únie (85 % z nákladov) a zo štátneho rozpočtu (15 %).

ZSSK privítala rozhodnutie Európskej komisie. „Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu v okolí Žiliny a našich cestujúcich skutočne kľúčové. Preto ma veľmi teší, že táto dôležitá dodávka vlakov smeruje k úspešnej realizácii projektu. S podobnými jednotkami ako tie, ktoré majú byť dodané, máme už dnes pozitívnu skúsenosť, takže aj v budúcnosti predpokladáme hladký priebeh dodania, ako aj udržania ich kvality,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Filip Hlubocký (vpravo) a generálny riaditeľ Škody Transportation Tomáš Ignačák pri podpise zmluvy o dodávke vlakov.Foto: ZSSK.
Najväčšia investícia spoločnosti

Elektrické vlaky dodá konzorcium spoločností Škoda Transportation, a. s., Plzeň a ŽOS Trnava, a. s. na základe výsledkov verejného obstarávania a zmluvy z marca tohto roka. Vlaky budú dodané v dvoch verziách – v kratšej trinásť kusov s dĺžkou 80 metrov a s kapacitou 247 miest na sedenie a v dlhšej 106-metrovej dvanásť kusov s kapacitou 343 miest. Je to doteraz najväčšia investícia ZSSK od jej vzniku v roku 2005. Železničný dopravca uzavrel s Ministerstvom dopravy a výstavby SR zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na projekt v júli tohto roka.

Vizuál interiéru novej elektrickej jednotky. Foto: ZSSK.
Vyradia najporuchovejšie vozidlá

„Niektorí naši kritici hovoria, že nemáme kupovať nové vlaky, ale radšej opravovať staré. Využitie fondov EÚ zrýchľuje zefektívňovanie prevádzky náhradou starých rušňov a vozňov za moderné jednotky. Týchto 25 nových vlakov nám umožní pracovať s našimi vozidlami efektívnejšie a vyradiť najporuchovejšie vozidlá, ktoré budú mať v roku 2021 viac ako 50 rokov,“ uviedol podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný.

Podpredseda predstavenstva ŽZSSK Patrik Horný. Foto: SITA/Milo Fabian.
Počet rušňov a vozňov postupne znižujú

ZSSK poznamenala, že už rok a pol smeruje k znižovaniu stavu záloh, lepším opravám a efektivite. Náklady na kilometer i prepraveného cestujúceho sa podľa dopravcu znižujú, zastarané vlaky sa vyraďujú, obehy sa zefektívňujú. „ZSSK má dlhodobo pozitívnu skúsenosť s čerpaním eurofondov na obstarávanie nových koľajových vozidiel. Stratégia ZSSK z novembra 2016 tiež radikálne rieši vyraďovanie najporuchovejších modelov (napríklad rušne radu 240, tzv. laminátky) a podporuje masívne investície do opravárenského hmotného i ľudského zázemia, ktoré boli v minulosti zanedbávané,“ priblížil hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Táto stratégia tiež predpokladá popri raste výkonov ďalšie znižovanie rozsiahleho a rôznorodého vozňového parku ZSSK. V roku 2005 mala takmer dvetisíc rušňov a vozňov, v súčasnosti zhruba o 350 menej, hoci počet cestujúcich stále rastie. Počet vozidiel ZSSK sa má do roku 2025 znížiť o 20 %, no dopravca očakáva, že vďaka ich nižšej poruchovosti a lepšiemu manažmentu počet cestujúcich i najazdených kilometrov narastie.

Priestor pre cestujúcich v novom elektrickom vlaku. Foto: ZSSK.
Priestor pre bicykle v novom elektrickom vlaku. Foto: ZSSK.

Odporúčané články

Na Slovensku budú jazdiť nové vlaky s dieslovým motorom Letná zmena cestovného poriadku vlakov začne platiť v nedeľu

Témy

Diskusia

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z Webnoviny.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Čaputová v Bruseli podporila voľbu zo zahraničia, dôležitou je aj otázka životného prostredia Giba nerozumie konaniu poslancov a hovorí, že Ústavný súd SR bude minimálne do septembra nekompletný Nezamestnaných čaká menej behania po úradoch, o dávku bude možné žiadať aj na úrade práce Trnava vystupuje zo Združenia miest a obcí Slovenska, primátor Bročka vysvetlil dôvod Prezidentka Čaputová svoj postoj k vymenovaniu ústavných sudcov nemení a víta Dankovo vyjadrenie Horúčavy ohrozujú aj zvieratá. Ako ich chrániť? Polícia našla telo YouTubera menom Etika, ktorý nedávno zverejnil video o samovražde Voľba kandidátov na ústavných sudcov: Koalícia hovorila o dohode na menách, ale zvolili iba Pfundtner

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X