Financovanie železníc v štátnom rozpočte je nedostatočné, podľa Mateja potrebujú stovky miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
vlak
Foto: ilustračné, SITA/Diana Černáková.

Aby Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) boli schopné v roku 2021 udržať železničnú infraštruktúru aspoň v prevádzky schopnom stave, potrebovali by v štátnom rozpočte na budúci rok 223 miliónov eur.

Myslí si to Ondrej Matej, riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH), podľa ktorého financovanie ŽSR v schválenom štátnom rozpočte je nedostatočné.

Prevádzkový dlh vo výške približne 350 miliónov eur, ktorý vznikol za uplynulé obdobie, sa bez financií navyše bude podľa neho navyšovať.

Zároveň upozornil, že oproti minulému roku sa znížila dotácia na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry o 61 miliónov eur. „Na spotrebované nákupy a služby – výrobná spotreba je prvýkrát v histórii nula eur!“ zdôraznil Ondrej Matej.

Výrazný pokles vo financovaní

IDH poukazuje aj na výrazný pokles vo financovaní v štátnom rozpočet na rok 2021 v oblasti investície a kapitálové výdavky a spolufinancovanie.

Tu sa počíta na spolufinancovanie investičných výdavkov z fondov Európskej únie len 0,1 milióna eur, čo je oproti roku 2020 pokles o 58,1 milióna eur. Podľa Ondreja Mateja minister dopravy Andrej Doležal priznal, že schválený štátny rozpočet na rok 2021 je pre ŽSR katastrofou a informoval, že záchranou je plán obnovy.

„Dovolíme si upozorniť pána ministra Doležala, že z plánu obnovy a udržateľnosti nebude možné financovať prevádzkovanie železničnej infraštruktúry, výrobnú spotrebu ani spolufinancovanie investícií z fondov EÚ,“ dodáva Ondrej Matej s tým, že z plánu obnovy bude možné použiť financie len na takzvané zelené projekty.

Peniaze len na elektrifikáciu tratí

Podľa šéfa inštitútu ŽSR môžu financie z plánu obnovy použiť len na elektrifikáciu železničných tratí, ktoré do dnešného dňa nie sú elektrifikované. „Teda realizáciou projektu dôjde k zníženiu emisií, čo je v zhode s cieľmi Európskej komisie deklarovanej pre čerpanie financií z plánu obnovy a udržateľnosti,“ podotkol šéf IDH.

Zároveň vyzval ministra Doležala aj ministra financií Eduarda Hegera, aby situáciu riešili rozpočtovými opatreniami aspoň do výšky finančných potrieb ŽSR, ktoré boli schválené v štátnom rozpočte na rok 2020 vrátane časti prevádzkového dlhu za uplynulé obdobie:

„Suma 223 miliónov eur umožní ŽSR zabezpečiť aspoň základnú prevádzku a udržateľnosť železničnej infraštruktúry v prevádzkovom stave,“ dodáva Ondrej Matej.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej DoležalOndrej Matej
Firmy a inštitúcie IDH Inštitút pre dopravu a hospodárstvoŽSR Železnice Slovenskej republiky