František Brliť: Máme aj mosty v havarijnom stave a stále sú prevádzkované

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dlhoročný projektant mostných konštrukcií a riaditeľ spoločnosti CEMOS František Brliť. Foto: NasaDoprava.sk.
Nie udalosť v Janove, ale všeobecný stav mostov by mal byť dôvodom na to, aby sa im venovala väčšia pozornosť. „Postavenie, spoločenské ohodnotenie a v neposlednom aj finančné ohodnotenie, napríklad, aj projektantov, je na veľmi nízkej úrovni a väčšia pozornosť sa im venuje práve pri takýchto situáciách, ktorá nastala v Janove,“ hovorí dlhoročný projektant mostných konštrukcií, riaditeľ spoločnosti CEMOS a člen Slovenskej komory stavebných inžinierov František Brliť.

Nakoľko sú slovenské mosty na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy, resp. na železniciach bezpečné? Môže hroziť podobná tragédia, ako v talianskom Janove, kde sa zrútil diaľničný most?

– V tomto čase sa objavili v tlači pomerne presné štatistiky o stave mostov na Slovensku. Zvláštnu pozornosť si vyžadujú mosty, ktorých stavebno-technický stav je definovaný ako zlý, veľmi zlý a havarijný. Kým mosty v zlom a veľmi zlom stave sa môžu prevádzkovať s tým, že je ich zaťažiteľnosť obmedzená, mosty v havarijnom stave by sa prevádzkovať nemali. Stav porúch takýchto mostov je na hranici havárie. Bohužiaľ, máme na Slovensku aj mosty, ktorých stavebno-technický stav je havarijný a stále sú prevádzkované. Tam vidím veľký problém.

Ako hodnotíte technický stav domácich cestných a železničných mostov, čo považujete za najväčšie nedostatky?

– Technický stav mostov na Slovensku je rôzny. Nedá sa zovšeobecniť. Mosty na diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I. triedy a železniciach majú pomerne dobre organizovanú starostlivosť. Sú podrobované pravidelným prehliadkam a aj opravované, prípadne rekonštruované. Je to ale podriadené množstvu finančných prostriedkov, ktoré pre takéto činnosti majú pridelené. Výška týchto prostriedkov je dnes značne poddimenzovaná a nestačí na to, aby sme mali iba mosty, ktorých prevádzka by bola bez problémov a obmedzení. Situácia s mostami iných správcov (samosprávne kraje, mestá, ale aj hospodárske subjekty a súkromné osoby) je však zložitejšia. Sú mestá, ktoré sa starajú o mosty viacej, ale sú aj obce, ktoré možno ani nevedia, ako sa o mosty majú starať. Tam zväčša absentuje povedomie o tom, že mosty sú majetkom, o ktorý je potrebné sa starať a je potrebné zabezpečiť ich bezporuchovú prevádzkovateľnosť.

Most SNP v Bratislave. Foto: SITA/Jakub Julény. Foto: SITA/Jakub Julény.

Je potrebné aj v súvislosti s udalosťou v Janove prijať nejaké opatrenia na Slovensku?

– Nie udalosť v Janove, ale všeobecný stav mostov by mal byť dôvodom na to, aby sa im venovala väčšia pozornosť. Udalosť v Janove je veľmi nepríjemná a závažná. Takýmto situáciám sa máme vyhýbať, nie na ňu čakať a potom rozmýšľať, či by sme nemali niečo zlepšiť. Takáto udalosť zasiahne celú mostársku obec, žiadneho z nich nenecháva chladným. V súvislosti s mostami je potrebné klásť veľký dôraz na celý proces života mostov. Ten začína myšlienkou postaviť most a pokračuje jeho návrhom, prípravou stavby, samotnou stavbou a najdlhšou časťou života mostov, ktorou je správa a údržba. Bohužiaľ, postavenie, spoločenské ohodnotenie a v neposlednom aj finančné ohodnotenie, napríklad, aj projektantov, je na veľmi nízkej úrovni a väčšia pozornosť sa im venuje práve pri takýchto situáciách, ktorá nastala v Janove. Projektanti mostov, a je jedno, či je to most malý, alebo veľký, nesú zodpovednosť za ich spoľahlivosť počas celej ich životnosti. Tá dokonca prekračuje dĺžku ľudského života. Toto by sa malo zmeniť.

Most Horelica. Foto: SITA/Jana Birošová.

Mali by byť dlhšie mosty povinne vybavené funkčnými monitorovacími systémami, ktoré dokážu zaznamenávať technické parametre a odchýlky, upozorniť správcu a zabrániť nadmernému opotrebovaniu a nebezpečným situáciám?

– Navrhovanie mostov na Slovensku sa riadi Technickými podmienkami, TP 076 Monitorovanie cestných mostov. Monitorovanie sa navrhuje pre mosty s rozpätím aspoň jedného poľa minimálne 75 metrov, pre mosty s výškou aspoň jedného piliera minimálne 25 metrov, pre mosty neobvyklých konštrukčných systémov, ktorými sú mosty oblúkové, zavesené a visuté, a pre mosty s voľnou predpínacou výstužou. Monitorovanie sa navrhuje práve z toho dôvodu, aby sa maximálne predchádzalo možným kritickým situáciám v prevádzke mostov. Bez ohľadu na to, že technické podmienky boli schválené v roku 2013, teda od toho času je povinnosť navrhovať monitorovanie mostov, máme na Slovensku aj skôr postavené mosty, ktoré majú monitorovacie zariadenia.

Martin Benko

|||
Návrh mosta cez Dunaj na budúcej diaľnici D4 v Bratislave. Vizualizácia: d4r7.com.  Vizualizácia: d4r7.com.
D1 Hubová - Ivachnová
Rozostavaný most na úseku D1 Hubová – Ivachnová. Foto: ndsas.sk. Foto: archívne, ndsas.sk.
Návrh nového mosta cez Dunaj medzi Komárnom a Komáromom. Vizualizácia: nif.hu.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať