Hlavným dôvodom na odvolávanie Érseka je podľa opozičnej SaS tunel Višňové

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Arpád Érsek
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek na mimoriadnej 44. schôdzi NR SR. Foto: SITA/Alexandra Čunderlíková.

Poslanec Miroslav Ivan v úvodnom vystúpení pri odvolávaní ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka povedal, že v dohode o ukončení zmluvy o dielo so zhotoviteľom na stavbe D1 s tunelom Višňové ustúpil iba štát.

Hlavným dôvodom, prečo opozícia navrhla vysloviť nedôveru ministrovi dopravy a výstavby Arpádovi Érsekovi, je problematická stavba úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové.

Poslanec Miroslav Ivan (SaS) v úvodnom vystúpení na mimoriadnej 44. schôdzi o odvolávaní ministra dopravy informoval, že v dohode o ukončení zmluvy o dielo so zhotoviteľom ustúpil iba štát.

„Umožnil zhotoviteľovi odísť zo stavby prakticky bez finančných postihov a ešte k tomu nás, daňových poplatníkov zaviazal odkúpiť zariadenie staveniska, ktoré tam zhotoviteľ zanechal. K tomu ešte náklady na bezpečnostné opatrenia a stráženie stavby až do prevzatia staveniska novým zhotoviteľom,“ upozornil Ivan. Finančné požiadavky, ktoré počas výstavby vzniesol zhotoviteľ, podľa neho stále posudzuje komisia pre riešenie sporov a nie je vylúčené, že ich aj tak zaplatí štát.

|
Rokovacia sála NR SR počas mimoriadnej 44. schôdze o odvolávaní ministra dopravy a výstavby. Foto: SITA/Alexandra Čunderlíková.

Ciest v nevyhovujúcom stave pribúda

„Prakticky všetky diaľničné úseky, ktoré vo svojom funkčnom období zdedil, meškajú a hoci je ministrom dopravy od 31. augusta 2016, nedokázal meškaniu nijako zabrániť. Informovanosť občanov – daňových poplatníkov o tom, kedy budú tieto úseky naozaj hotové a čo je príčinou zdržania, chýbajú,“ povedal Ivan o návrhu na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy z iniciatívy liberálov.

Cesty prvej triedy, ako hlavná cestná infraštruktúra, podľa opozície pod vedením ministra dopravy neustále chátrajú a každý rok sa zvyšuje podiel úsekov v nevyhovujúcom, alebo havarijnom stave.

Narastá tiež počet mostov na cestách I. triedy v havarijnom stave a podľa poslancov je len otázkou času, kedy kolaps jedného z nich zapríčiní absolútny dopravný kolaps na cestách. Ako ďalej vyplýva z návrhu poslancov, na opravy ciest I. triedy ide ročne zhruba 50 miliónov eur, čo spôsobuje ich trvalé chátranie.

Miroslav Ivan
Poslanec NR SR za stranu SaS Miroslav Ivan. Foto: SITA/Alexandra Čunderlíková.

Vláda podporila ministra dopravy

S nesúhlasným stanoviskom vlády k návrhu opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy oboznámila poslancov ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná.

Pôsobenie Érseka vo funkcii považuje vláda za mimoriadne kvalitné a plne ho podporuje v úsilí plniť programové vyhlásenie vlády. Minister Érsek podľa vlády vyriešil niekoľko kritických situácií, naštartoval viacero dôležitých diaľničných stavieb a intenzívne pracuje na zlepšení stavu ciest prvej triedy aj mostov.

„Prispel k rozvoju železničnej dopravy a hľadá možnosti ako podporiť alternatívne druhy dopravy. Pod jeho vedením je Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII) najlepší spomedzi všetkých operačných programov na Slovensku a v čerpaní je aj nad priemerom všetkých operačných programov v celej Európskej únii,“ uviedla Matečná.

Gabriela Matečná
Ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná a podpredseda NR SR Andrej Hrnčiar. Foto: SITA/Alexandra Čunderlíková.

Začaté stavby za Érseka idú podľa plánu

Počas pôsobnosti Érseka na čele rezortu dopravy boli podpísané zmluvy na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ – Prešov, juh, D1 Budimír – Bidovce a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec. Všetky tieto stavby pokračujú podľa plánu a mali by byť dokončené načas, z toho úsek Budimír – Bidovce ešte do konca tohto roka.

„Okrem toho sa začali súťaže na výstavbu rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná, R4 Prešov sever I. etapa, R2 Košice Šaca – Košice Oľšany II etapa, R2 Kriváň – Mýtna a R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Výstavba je tak strategicky rozložená do všetkých kútov Slovenska, pričom prioritne sa riešia kritické úseky, ktoré boli technicky pripravené na výstavbu,“ dodala Matečná.

Národná rada SR
Poslanci na mimoriadnej 44. schôdzi NR SR. Foto: SITA/Alexandra Čunderlíková.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie NR SR Národná rada Slovenskej republiky