Inštitút moderného spotrebiteľa žiada skoršiu účinnosť novely o cestnej doprave

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto: pixabay.com.

Zásadné zmeny v zákone o cestnej doprave, ktoré majú zjednodušiť podmienky podnikania pre taxislužby a umožniť pôsobenie digitálnych platforiem, by podľa Inštitútu moderného spotrebiteľa mali začať platiť už 1. januára, a nie až 1. apríla 2019.

BRATISLAVA – Novozaložený Inštitút moderného spotrebiteľa (IMS) žiada posunúť navrhovanú účinnosť novely zákona o cestnej doprave z 1. apríla na 1. januára 2019. Zároveň navrhuje dodržať v legislatívnom procese viaceré zásadné princípy v prospech spotrebiteľov, vodičov a moderných technológií pri prevádzke taxislužieb.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR chce výraznými zmenami v zákone z roku 2012 zjednodušiť podmienky pre podnikanie v osobnej preprave a umožniť pôsobenie digitálnych platforiem v tejto oblasti, ako napríklad Uber, Taxify či Liftago.

Zmeny môžu zásadne ovplyvniť reguláciu digitálnej ekonomiky

Navrhovanú úpravu regulácie služieb tzv. zdieľanej ekonomiky v osobnej doprave považuje IMS za prelomovú, pretože môže zásadne ovplyvniť ďalší vývoj regulácie digitálnej ekonomiky na Slovensku, ako aj to, ako budú Slovensko vnímať iné štáty a technologické spoločnosti. Inštitút z tohto dôvodu podal hromadnú pripomienku k novele zákona o cestnej doprave s uvedenými dvoma návrhmi. Medzirezortné pripomienkové konanie k novele trvá od 25. júna do 16. júla.

Taxislužby
Inštitút moderného spotrebiteľa žiada účinnosť novely zákona o cestnej doprave od 1. januára 2019. Ilustračné foto: OZKT.

Treba sa vyvarovať jednoduchých riešení na úkor spotrebiteľov

„Táto téma je veľmi dôležitá pre spotrebiteľov. V rámci hromadnej pripomienky uvádzame, že oceňujeme prístup ministerstva dopravy,“ povedal na tlačovej besede v piatok riaditeľ IMS Michal Kardoš s tým, že situácia v oblasti taxislužieb bola doteraz neprehľadná, no trh sa zásadne zmenil. Za potrebné považuje vyvarovať sa jednoduchých riešení, ktoré by boli na úkor spotrebiteľov. „Vždy preferujeme predvídateľné prostredie pre všetkých,“ uviedol Kardoš.

Inštitút označuje za pozitívne navrhované zmeny zmiernenie požiadaviek na vozidlo taxislužby, zrušenie odbornej spôsobilosti, odstránenie požiadavky finančnej spoľahlivosti, či stanoviska taxi, ako aj možnosť výpočtu ceny jazdy cez digitálnu platformu. Inštitút je za odstránenie neopodstatnených požiadaviek na prevádzku taxislužieb, no podporuje minimálne kritériá pre zvýšenie bezpečnosti.

Riaditeľ Inštitútu moderného spotrebiteľa Michal Kardoš (vpravo) a analytik inštitútu Martin Reguli. Foto: NasaDoprava.sk.

Dopad regulácií by mal byť minimálny

Analytik IMS Martin Reguli, ktorý pôsobí v Nadácii F. A. Hayeka, uviedol, že pri regulácii podmienok aj pre taxislužby je potrebné zohľadňovať poskytovateľov, zákazníkov a použitie moderných technológií. „Chceli sme poukázať na to, že keď sa bude diskutovať aj o tejto problematike, aby sa minimalizoval dopad regulácií, pokiaľ je to možné v kombinácii s tými troma princípmi. Aby to bolo dodržané aj v budúcnosti a prípadne v ďalších reguláciách v tejto oblasti,“ povedal Reguli.

Novela by mala byť účinná čo najskoršie

Inštitút nevidí dôvod na odkladanie účinnosti novely zákona o cestnej doprave, lebo jej skorší termín by bol v prospech spotrebiteľov aj podnikateľov v tejto oblasti. Navrhovaný termín účinnosti 1. apríla sa mu nepozdáva. „Je potrebné, aby platnosť bola čo najskoršie. Nemusí to byť 1.január, môže to byť 1. február, 1. marec,“ uviedol Reguli. Novela zákona ešte pôjde na vládu a na jeseň bude o nej rokovať parlament. „Aby to nebolo tak, že účinnosť bude posunutá na 1. júl, alebo na 1. august,“ dodal Reguli, ktorý zároveň pripravil analýzu súčasného stavu a návrh reformy Taxidoprava na Slovensku.

Ilustračné foto: SITA/AP.

Ministerstvo považuje za reálny termín skôr 1. apríl

Ministerstvo dopravy obhajuje navrhovanú účinnosť novely zákona 1. apríla budúceho roka. „Bude potrebné vyhodnotiť medzirezortné pripomienkové konanie, zapracovať pripomienky. Následne návrh zákona bude zaslaný na prerokovanie v Legislatívnej rade vlády SR, na prerokovanie v Hospodárskej a sociálnej rade vlády SR, vo vláde SR a až potom sa predloží materiál do Národnej rady SR,“ uviedlo ministerstvo dopravy.

„Vzhľadom na legislatívny proces a štádia prípravy materiálu považujeme skôr 1. apríl 2019 za reálny termín pre nadobudnutie účinnosti,“ dodal rezort s tým, že pri takýchto zásadných legislatívnych úpravách sa konajú aj rozporové konania. Lehota na predloženie novely na rokovanie vlády a na schválenie v parlamente podľa ministerstva závisí od typu a rozsahu pripomienok, ako aj od priebehu legislatívneho procesu.

Ilustračné foto: facebook.com.

Ilustračné foto: facebook.com.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR