Kamióny Únie autodopravcov Slovenska ukončili blokovanie hraničných priechodov, ale zostávajú v pohotovosti

PROTEST: Kamionisti blokujú hraničné priechody
Kamióny blokujúce diaľničný hraničný priechod D2 Kúty- Brodské s Českou republikou pre nákladnú dopravu počas protestu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS). Foto: SITA/KR PZ Trnava.
  • aktualizované 30. januára 09:24

Autodopravcovia ukončili blokovanie hraničných priechodov, no ostávajú naďalej v pohotovosti. Informovala o tom Únia autodopravcov Slovenska (UNAS).

„Protestné zhromaždenia na hraničných priechodoch ostávajú v režime pohotovosti, to znamená, že tieto zhromaždenia môžeme v prípade potreby opäť obnoviť,“ oznámil UNAS. „Na jednotlivých hraničných priechodoch sme protestné zhromaždenia museli ukončiť po zákroku polície,“ uviedla organizácia malých a stredných autodopravcov.

UNAS ďalej oznámil, že rokovania s vládou napriek sľubom premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) o podpore uviazli na bode mrazu. „Vláda rokovala o našich podmienkach nie s UNAS, ale s ČESMAD-om, ktorý ponúkol lacnejšiu verziu na úkor malých a stredných autodopravcov, teda o nás bez nás. Výsledok nám neoznámili a máme len sprostredkované informácie,“ poznamenal UNAS.

Protesty nie sú cieľ, ale prostriedok

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) obnovila v utorok 28. januára ráno o 8:00 protestné zhromaždenia formou blokovania cestných hraničných priechodov. Počas dňa uvoľnili prejazd nákladných vozidiel voziacich tovar pre rôzne firmy, ale zostávajú na hraničných priechodoch. Pre agentúru SITA to v stredu uviedol zástupca UNAS Stanislav Skala, pričom spomenul automobilky Volkswagen Slovakia a Peugeot Slovakia. „Kamióny sú väčšinou na hlavných priechodoch,“ poznamenal Skala. Nevedel pritom povedať, na koľkých hraničných priechodoch sú kamióny zapojené do protestnej akcie.

„Protesty nie sú cieľ, ale prostriedok na dosiahnutie výsledku. V prípade dohody s vládou protesty okamžite zrušíme,“ uviedol UNAS. Autodopravcovia tvrdia, že im ide o zlepšenie ich podnikateľského prostredia, aby nemuseli z núdze zvyšovať ceny za prepravu s dopadom na obyvateľstvo. „A chceme aj dôstojne žiť tu, doma na Slovensku a nie ujsť pred biedou do sveta ako 10-tisíc našich kolegov. Nechceme svoje kamióny preregistrovať do zahraničia,“ uviedol UNAS.

Premiér Peter Pellegrini (Smer-SD) v utorok informoval, že nevidí žiadny dôvod na to, aby zástupcovia UNAS opäť blokovali hraničné priechody. Nerozumie, čo ich k tomu viedlo, keďže minister financií spolu s ministrom dopravy a výstavby pripravili návrhy na zníženie sadzieb dane z motorových vozidiel v objeme zhruba 32 až 33 miliónov eur a na zvýšenie zliav z mýta za vyše 8 miliónov eur.

Zablokované hraničné priechody a cesty

  • streda 29. január 2020

* Od skorého rána komplikovali premávku v Žilinskom kraji blokády na troch hraničných priechodoch. Polícia dokonca musela pre blokádu hraničného priechodu s Českou republikou vo Svrčinovci uzavrieť diaľničný tunel Považský Chlmec pri Žiline, pretože kolóna čakajúcich kamiónov dosiahla až na diaľnicu D3.

Prakticky celé dopoludnie boli pre nákladnú dopravnú okrem Svrčinovca blokované aj hraničné prechody Makov a Trstená. O 14:00 sa podarilo obnoviť premávku cez Svrčinovec a Makov, a ako informovala žilinská krajská polícia, v tejto chvíli je voľný už aj prejazd do Poľskej republiky cez hraničný priechod Trstená.

Požiadavky UNAS-u

UNAS žiada výrazné zvýšenie zliav z mýta pre vozidlá s hmotnosťou do a nad 12 ton v rozsahu 18 % až 26 %, resp. 27 % v závislosti od najazdenia počtu kilometrov (nad 5-tisíc, 10-tisíc, 20-tisíc, 30-tisíc, 50-tisíc a 60-tisíc kilometrov). V súčasnosti sú zľavy od 3 % do 11 %, resp. 12 %.

Chce tiež zníženie ročnej sadzby dane z motorových vozidiel o 50 % pre hybridné motorové vozidlá, pre motorové vozidlá s pohonom na stlačený alebo skvapalnený zemný plyn, či na vodíkový pohon. Taký istý pokles dane žiada aj pre návesy a prívesy s platným osvedčením o kontrole technického stavu.

Pre úžitkové vozidlá a autobusy UNAS žiada nižšiu sadzbu tejto dane o 50 %, 40 %, resp. 30 % podľa emisnej triedy vozidla. Pre hybridné vozidlá, alebo s pohonom na zemný plyn a vodík by mal byť pokles sadzieb o polovicu.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Árpád ÉrsekLadislav Kamenický
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRMF Ministerstvo financií SR