Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Trnavou
5
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Trnavou Foto: SITA/Michal Burza
2. 08. 2019 14:17 Cestná dopravaSlovensko od nasadoprava.sk

Kedy sa dočkáme plnohodnotnej diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou?

Rozšírenie pruhov na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou spred viac ako 10 rokov síce vyriešil problém s veľkým náporom vozidiel, o bezpečnosti tohto úseku sa však dá polemizovať.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV SR) spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) sa tomuto úseku venuje už roky. Realizujú tu viaceré prestavby či rekonštrukcie, aby mohli vodiči opäť jazdiť po plnohodnotnej a hlavne bezpečnej diaľnici. Plán je

Termíny dokončenia stavebných prác sa však posúvajú rok čo rok. Rozšírenie tohto úseku D1 a dobudovanie odstavných pruhov, vrátane dobudovania križovatiek, by mohlo byť podľa odhadov NDS dokončené až v roku 2028.

Termíny realizácie všetkých stavieb závisia od postupu prípravy projektovej dokumentácie, majetkovoprávneho vysporiadania a vydania potrebných právoplatných rozhodnutí a povolení, potvrdení ekonomickej efektívnosti investícií, a taktiež po zohľadnení možností zabezpečenia finančných prostriedkov potrebných na prípravu a realizáciu,“ uviedlo MDV SR.

Diaľnica bez odstavného pruhu

V rámci rozšírenia diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou došlo k zrušeniu odstavného pruhu, ktorý slúži na odstavenie vozidla v neočakávaných situáciách. V tomto prípade by sa dalo polemizovať o kategoriácii tohto úseku ako spoplatnenej diaľnice.

Ministerstvo potvrdilo, že úsek diaľnice medzi hlavným mestom a Trnavou je aj naďalej v kategórii diaľnica, aj napriek tomu, že v súčastnosti nemá odstavný pruh a najvyššia povolená rýchlosť je 110km/h. „Dobudovanie riadneho odstavného pruhu bude zrealizované v rámci rozšírenia diaľnice,“ uviedla Michalová.

Je diaľnica skutočne bezpečná?

Väčšina vodičov jazdiacich pravidelne na tomto úseku pozná situáciu dokonale. Premaľovanie pruhov z dvoch na tri, síce zvýšilo kapacitu diaľnice, avšak v prípade dopravnej nehody či technickej závady vozidla sa vodiči môžu dostať do veľmi nepríjemnej situácie.

V prípade dopravnej nehody má problém prejsť sanitka a v prípade technickej poruchy na vozidle, jediné čo vodičovi ostáva, je dúfať, že sa vozidlom stihne dostať do odstavného zálivu.

„V rámci O-tej etapy rozšírenia D1 bolo zrealizované a skolaudované spevnenie stredného deliaceho pásu a odstavné zálivy po oboch stranách diaľnice,“ reagovala na otázku týkajúcu sa bezpečnosti Michaela Michalová, hovorkyňa NDS.

Diaľnica D1 bez odstavných pruhov
Foto: SITA/Michal Burza

Rezort dopravy tvrdí, že súčasné riešenie diaľnice D1 v úseku Bratislava – Trnava so zúženými jazdnými pruhmi a bezpečnostnými zálivmi, pri maximálnej povolenej rýchlosti na 110 km/h vo vybraných hodinách bolo prerokované a odsúhlasené s Prezídiom Policajného zboru SR a príslušnými Dopravnými inšpektorátmi.

„Rovnako je naň vydané právoplatné určenie dopravného značenia a je z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky vyhovujúce,“ okomentoval rezort bezpečnostné hľadisko úseku D1.

Všetko závisí od dokončenia 4 stavieb

Momentálne NDS pripravuje a realizuje rekonštrukcia a prestavba týchto úsekov diaľnice D1, ktorej súčasťou sú aj odstavné pruhy. Rozšírenie diaľnice D1 NDS plánuje realizovať vo viacerých etapách:

D1 Bratislava – Triblavina, stavebné práce by mali byť ukončené do roku 2023.

D1 Križovatka Triblavina, tá by mala byť hotová do roku 2020

D1 Triblavina – Senec (Blatné) Diaľnica bude v definitívnom stave rozšírená na 8 pruhov kategórie D 41/120 vrátane odstavných pruhov a núdzových zálivov. „Kompletizujeme podklady pre stavebné konanie,“ uviedla hovorkyňa diaľničiarov. NDS predpokladá, že žiadosť o stavebné povolenie bude môcť podať v decembri 2019, so samotnou realizáciou stavby sa plánuje začať v roku 2022.

Mapa úseku diaľnice D1
Mapa úseku diaľnice D1Foto: Sita

D1 Blatné (Senec) – Trnava, tu diaľničiari predpokladajú ukončenie prác v roku 2028.

Treba dodať, že každá jedna z týchto stavieb bola alebo je v niekoľkoročných omeškaniach. Ministerstvo vysvetľuje, že za oneskorenia a nedodržiavanie stanovených termínov na úseku D1 križovatka Triblavina je práca aktivistov z OZ Triblavina, ktorí neustále podávala podnety na prešetrenie a tak blokovali samotnú realizáciu.

„NDS sa v ďalšej etape, ktorej realizáciu predpokladáme najskôr na prelome rokov 2020/2021, napojí na vetvy križovatky, čím sa sprejazdnia obchádzkové trasy v prevedení tri plus tri pruhy pre zdvíhanie D1 v úseku Bratislava – Triblavina,“ priblížila Michalová, hovorkyňa z NDS.

Hovorkyňa NDS sľubuje, že po dokončení všetkých stavieb na tomto úseku sa rozšíri D1 zo súčasných 6-pruhov na skutočne plnohodnotných 6-pruhov vrátane odstavných pruhov a núdzových zálivov. Taktiež sa vybuduje križovatka Zeleneč pre napojenie priemyselného parku na diaľnicu.

Odporúčané články

Dopravu na časti diaľnice D1 a na privádzači na východe Slovenska obmedzia Úsek D1 medzi Mostom Lafranconi a Prístavným mostom opravia, vodičov čakajú dopravné obmedzenia

Témy

Viac k osobnosti z článku

Bezplatné novinky emailom z dopravy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Pellegrini podľa politologičky nemá na revoltu v Smere-SD guráž, ale odchodom zo strany môže len získať Polícia vyšetruje vraždu v Belej, muža našli v pivnici so sečnou ranou na hlave Používanie sociálnych sietí môže podľa výskumu znásobovať depresie, najmä u dievčat Tri európske krajiny chcú vyššiu daň na mäso, aby ľudí prešla chuť Národniari odmietajú Merkelovej plán na záchranu migrantov, vyhlásenia kancelárky ich znepokojili Foto: Turista prežil približne 20-metrový pád vo Vysokých Tatrách Video: Malý dugong, ktorý sa stal hviezdou internetu, zomrel po prehltnutí plastov

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X