Kedy sa dočkáme plnohodnotnej diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou?

Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Trnavou
Diaľnica D1 medzi Bratislavou a Trnavou Foto: SITA/Michal Burza

Rozšírenie pruhov na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou spred viac ako 10 rokov síce vyriešil problém s veľkým náporom vozidiel, o bezpečnosti tohto úseku sa však dá polemizovať.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV SR) spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) sa tomuto úseku venuje už roky. Realizujú tu viaceré prestavby či rekonštrukcie, aby mohli vodiči opäť jazdiť po plnohodnotnej a hlavne bezpečnej diaľnici. Plán je

Termíny dokončenia stavebných prác sa však posúvajú rok čo rok. Rozšírenie tohto úseku D1 a dobudovanie odstavných pruhov, vrátane dobudovania križovatiek, by mohlo byť podľa odhadov NDS dokončené až v roku 2028.

Termíny realizácie všetkých stavieb závisia od postupu prípravy projektovej dokumentácie, majetkovoprávneho vysporiadania a vydania potrebných právoplatných rozhodnutí a povolení, potvrdení ekonomickej efektívnosti investícií, a taktiež po zohľadnení možností zabezpečenia finančných prostriedkov potrebných na prípravu a realizáciu,“ uviedlo MDV SR.

Diaľnica bez odstavného pruhu

V rámci rozšírenia diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou došlo k zrušeniu odstavného pruhu, ktorý slúži na odstavenie vozidla v neočakávaných situáciách. V tomto prípade by sa dalo polemizovať o kategoriácii tohto úseku ako spoplatnenej diaľnice.

Ministerstvo potvrdilo, že úsek diaľnice medzi hlavným mestom a Trnavou je aj naďalej v kategórii diaľnica, aj napriek tomu, že v súčastnosti nemá odstavný pruh a najvyššia povolená rýchlosť je 110km/h. „Dobudovanie riadneho odstavného pruhu bude zrealizované v rámci rozšírenia diaľnice,“ uviedla Michalová.

Je diaľnica skutočne bezpečná?

Väčšina vodičov jazdiacich pravidelne na tomto úseku pozná situáciu dokonale. Premaľovanie pruhov z dvoch na tri, síce zvýšilo kapacitu diaľnice, avšak v prípade dopravnej nehody či technickej závady vozidla sa vodiči môžu dostať do veľmi nepríjemnej situácie.

V prípade dopravnej nehody má problém prejsť sanitka a v prípade technickej poruchy na vozidle, jediné čo vodičovi ostáva, je dúfať, že sa vozidlom stihne dostať do odstavného zálivu.

„V rámci O-tej etapy rozšírenia D1 bolo zrealizované a skolaudované spevnenie stredného deliaceho pásu a odstavné zálivy po oboch stranách diaľnice,“ reagovala na otázku týkajúcu sa bezpečnosti Michaela Michalová, hovorkyňa NDS.

Diaľnica D1 bez odstavných pruhov
Foto: SITA/Michal Burza

Rezort dopravy tvrdí, že súčasné riešenie diaľnice D1 v úseku Bratislava – Trnava so zúženými jazdnými pruhmi a bezpečnostnými zálivmi, pri maximálnej povolenej rýchlosti na 110 km/h vo vybraných hodinách bolo prerokované a odsúhlasené s Prezídiom Policajného zboru SR a príslušnými Dopravnými inšpektorátmi.

„Rovnako je naň vydané právoplatné určenie dopravného značenia a je z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky vyhovujúce,“ okomentoval rezort bezpečnostné hľadisko úseku D1.

Všetko závisí od dokončenia 4 stavieb

Momentálne NDS pripravuje a realizuje rekonštrukcia a prestavba týchto úsekov diaľnice D1, ktorej súčasťou sú aj odstavné pruhy. Rozšírenie diaľnice D1 NDS plánuje realizovať vo viacerých etapách:

D1 Bratislava – Triblavina, stavebné práce by mali byť ukončené do roku 2023.

D1 Križovatka Triblavina, tá by mala byť hotová do roku 2020

D1 Triblavina – Senec (Blatné) Diaľnica bude v definitívnom stave rozšírená na 8 pruhov kategórie D 41/120 vrátane odstavných pruhov a núdzových zálivov. „Kompletizujeme podklady pre stavebné konanie,“ uviedla hovorkyňa diaľničiarov. NDS predpokladá, že žiadosť o stavebné povolenie bude môcť podať v decembri 2019, so samotnou realizáciou stavby sa plánuje začať v roku 2022.

Mapa úseku diaľnice D1
Mapa úseku diaľnice D1 Foto: Sita

D1 Blatné (Senec) – Trnava, tu diaľničiari predpokladajú ukončenie prác v roku 2028.

Treba dodať, že každá jedna z týchto stavieb bola alebo je v niekoľkoročných omeškaniach. Ministerstvo vysvetľuje, že za oneskorenia a nedodržiavanie stanovených termínov na úseku D1 križovatka Triblavina je práca aktivistov z OZ Triblavina, ktorí neustále podávala podnety na prešetrenie a tak blokovali samotnú realizáciu.

„NDS sa v ďalšej etape, ktorej realizáciu predpokladáme najskôr na prelome rokov 2020/2021, napojí na vetvy križovatky, čím sa sprejazdnia obchádzkové trasy v prevedení tri plus tri pruhy pre zdvíhanie D1 v úseku Bratislava – Triblavina,“ priblížila Michalová, hovorkyňa z NDS.

Hovorkyňa NDS sľubuje, že po dokončení všetkých stavieb na tomto úseku sa rozšíri D1 zo súčasných 6-pruhov na skutočne plnohodnotných 6-pruhov vrátane odstavných pruhov a núdzových zálivov. Taktiež sa vybuduje križovatka Zeleneč pre napojenie priemyselného parku na diaľnicu.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Michaela Michalová