Koncesionár nepotvrdil termín dokončenia D4 a R7 v roku 2020

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
|||
Návrh mosta cez Dunaj na budúcej diaľnici D4 v Bratislave. Foto: d4r7.com. Vizualizácia: d4r7.com.

Spoločnosť Zero Bypass neuviedla ani nový predpokladaný termín ukončenia stavby v rámci PPP projektu.

BRATISLAVA – Koncesionárska spoločnosť Zero Bypass Limited nepotvrdila, či výstavbu úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy ešte stihne zabezpečiť v pôvodne plánovanom termíne v roku 2020. Neuviedla ani nový predpokladaný termín ukončenia stavby v rámci PPP projektu. Práce sa pre meškanie s prípravou, stavebnými povoleniami naplno nezačali ani takmer dva roky od podpísania koncesnej zmluvy so štátom v máji 2016 a 1,5 roka od oficiálneho poklepania základného kameňa v októbri 2016.

Koncesionár verí, že práce už budú napredovať

„Hlavným dôvodom boli a sú právoplatné stavebné povolenia zmeny stavby pred dokončením, ktoré nám umožnia začať s výstavbou podľa našich technických a projektových riešení. Všade tam, kde nám stavebné povolenia umožňovali vykonávať aspoň čiastočné činnosti, sme začali a veríme, že práce už budú napredovať,“ zdôvodnila meškanie s výstavbou spoločnosť Zero Bypass pre agentúru SITA. Spoločnosť je zložená z členov konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Hlavný zhotoviteľ D4R7 Construction, s. r. o., zahŕňa španielsku spoločnosť Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau.

Vizualizácia (križovatka D4 Ivanka sever): d4r7.com.

Čakanie na platné, upravené stavebné povolenia

Stavebné práce sa podľa koncesionára môžu v plnom rozsahu začať vtedy, keď získa platné, upravené stavebné povolenia, ktoré budú odrážať technické a projektové riešenia predložené v tendri a na základe ktorých získal zadanie na výstavbu D4/R7. „Je dôležité si uvedomiť, že tender na výstavbu bratislavského obchvatu umožnil všetkým súťažiacim konzorciám ponúknuť alternatívne dizajnové riešenia, čo sme aj urobili, a to nám umožnilo ponúknuť konkurencieschopnú cenovú ponuku s pozitívnym dopadom pre všetkých daňových poplatníkov,“ uviedol Zero Bypass.

K meškaniu s prípravou a výstavbou sa nechcel vyjadriť

Koncesionár tvrdí, že v tomto okamihu sa nemôže vyjadriť k meškaniu projektu. Dúfa však, že spolu so všetkými relevantnými úradmi a stranami zúčastnenými na projekte je spoločným záujmom, aby stavebné práce začali okamžite po získaní spomenutých platných povolení, reflektujúcich schválený projekt. „Radi by sme zdôraznili skutočnosť, že v rámci lokalít, kde nám v súčasnosti platné stavebné povolenia umožnili začať aspoň niektoré čiastkové práce, sme tak už urobili a spoločne veríme, že pozitívna snaha a prístup všetkých zúčastnených nám umožnia urýchliť proces a čoskoro začať stavebné práce na všetkých úsekoch,“ uviedla spoločnosť.

Plán križovatky Ketelec na R7/D4.
Vizualizácia (križovatka Ketelec R7/D4): d4r7.com. Vizualizácia: d4r7.com.

Proces zmeny stavby pred dokončením pokračuje

O zmenu vydaných stavebných povolení požiadal koncesionár preto, aby odrážali jeho technické a projektové riešenia, keď získal platné stavebné povolenia vydané na základe pôvodnej dokumentácie k tendru. „Požadovaný proces zmeny stavby pred dokončením odvtedy pokračuje a musíme rešpektovať dĺžku administratívnych procesov, ako aj mieru angažovanosti a spolupráce zo strany úradov,“ upozornil Zero Bypass. „Napriek určitým problémom pevne veríme, že v spolupráci so všetkými zúčastnenými dokážeme spoločne zvládnuť prekážky a dokázať, že vybudovanie D4/R7 bude úspech prinášajúci veľkú hodnotu všetkým komunitám a bratislavskému regiónu,“ očakáva koncesionár.

Optimalizácia a úprava technických riešení projektu

Zero Bypass optimalizoval a upravil technické riešenia projektu tak, aby bol dosiahnutý ideálny pomer medzi kvalitou a nákladmi potrebnými na výstavbu. Spoločnosť tvrdí, že kvalita nebude nižšia a bude v plnom súlade s platnými normami a požiadavkami koncesnej zmluvy. „Ide o optimalizáciu technických riešení na základe nášho dlhoročného medzinárodného know-how, ktoré nám umožňuje dosiahnuť optimálny pomer medzi kvalitou a cenou, a to pri splnení všetkých požiadaviek. Technické riešenia boli súčasťou už našej súťažnej, víťaznej ponuky, bolo ich však následne potrebné komplexne rozpracovať,“ dodal Zero Bypass.

Vizualizácia (most cez rafinériu na R7 Bratislava Prievoz – Ketelec): d4r7.com.

Rezort dopravy znovu vyzval koncesionára začať stavať naplno

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) opätovne vyzvalo koncesionára, aby začal výstavbu naplno na základe právoplatných stavebných povolení do maximálnej možnej miery. Mal by tak minimalizovať akékoľvek omeškanie, čo je zakotvené priamo v koncesnej zmluve. Rezort zároveň vyslovil znepokojenie nad vyhláseniami koncesionára, ktorými sa snaží ospravedlňovať nedostatok svojho nasadenia na stavbe. Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek plánuje na stavbe D4/R7 kontrolný deň aj za účasti koncesionára.

Zmena vydaných stavebných povolení je v kompetencii koncesionára

„Ministerstvo dopravy koncesionárovi už pred viac ako pol rokom odovzdalo všetky stavebné povolenia, na základe ktorých koncesionár môže začať stavať,“ informoval v stredu rezort agentúru SITA. „Celý proces zmeny týchto vydaných stavebných povolení podľa ponuky, ktorú predložil koncesionár, je plne v jeho kompetencii a koncesionár s týmto postupom musel rátať už pri predložení svojej ponuky a podpise zmluvy,“ uviedlo ministerstvo s tým, že z koncesnej zmluvy úplne jednoznačne vyplýva, že za tento proces je v plnej miere zodpovedný koncesionár.

Vizualizácia (most cez Dunaj na D4 Jarovce – Ivanka sever): d4r7.com.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR