Košický kraj hľadá nového dopravcu, odhadovaná hodnota zákazky je viac ako 450 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Autobus, MHD
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Košický samosprávny kraj (KSK) minulý týždeň zverejnil vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámenie o vyhlásení výberového konania na služby dopravcu v prímestskej autobusovej doprave. Celková odhadovaná hodnota zákazky je takmer 457 miliónov eur bez DPH.

Súčasnému dopravcovi končí zmluva

Obstarávanie je rozdelené na dve časti – KSK Západ s odhadovanou hodnotou viac ako 251 milióna eur bez DPH a KSK Východ s odhadovanou hodnotou viac ako 205 miliónov eur. Záujemcovia môžu svoje ponuky a žiadosti o účasť v súťaži predkladať do 12. decembra.

Súčasným dopravcom prímestskej autobusovej dopravy KSK, ktorými sú eurobus a Arriva Michalovce, sa končí zmluva na konci tohto roka. Nové zmluvy s vysúťaženými dopravcami na prímestskú autobusovú dopravu v KSK by mali byť účinné od 1. januára 2022. Kraj sa tak dostal do časovej tiesne.

Príprava dva roky

Ako pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa predsedu KSK Anna Terezková, termín vyhlásenia verejného obstarávania kraj pripravoval približne dva roky.

„Rozhodujúce strategické dokumenty KSK, ktorými sú Plán udržateľnej mobility a Plán dopravnej obslužnosti KSK, ktoré určujú princípy nových súťaží na obsluhu územia, spôsob a rozsah objednávaných služieb, boli schválené Zastupiteľstvom KSK 26. októbra 2020. Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na dopravcov v prímestskej autobusovej doprave oznámil Košický samosprávny kraj v oznámení zverejnenom v úradnom vestníku EÚ v auguste 2020. V roku 2021 prebiehala príprava podkladov potrebných na vyhlásenie verejnej súťaže,“ uviedla Terezková. Ako ďalej dodala, prieskum trhu na právne a poradenské služby a zabezpečenie verejného obstarávania prebiehal dva mesiace, od začiatku júla do konca augusta 2021.

Legislatívne úpravy zákona

Ako uviedla Terezková, prípravu verejnej súťaže ovplyvnila aj pandémia koronavírusu, koordinácia integrovaného dopravného systému KSK a Prešovského samosprávneho kraja (PSK) či zmena legislatívy o cestnej doprave.

„Keďže prieskumy a predpoklady o ďalšom vývoji vychádzali v uvedených dokumentoch z údajov pred pandémiou, rozsah a charakter dopravných služieb museli byť v priebehu roka niekoľkokrát upravené podľa zmeneného vývoja dopravného dopytu cestujúcich. Následne museli byť podmienky skoordinované vzhľadom na vytvorenie spoločného integrovaného dopravného systému na území KSK a PSK. Keďže štát nekompenzoval samosprávnym krajom výpadky tržieb spôsobené pandémiou, Košický samosprávny kraj prispôsoboval pôvodné zámery a spracoval nové modely valorizácie a aktualizácie nákladov,“ uviedla Terezková.

Ako ďalej informovala v uplynulých mesiacoch tiež prebiehali legislatívne úpravy zákona o cestnej doprave, ako aj úprava Smernice o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej dopravy, ktoré mohli mať vplyv na podmienky zmlúv a na náklady pri zabezpečení dopravcov.

Niekoľko možností

V prípade, ak sa z časového hľadiska nepodarí zrealizovať verejnú súťaž do konca roka, je v krajnom prípade podľa Terezkovej možné zabezpečiť poskytovanie dopravnej služby v regióne s aktuálnymi dopravcami.

Prvým riešením by bolo nariadenie predbežného opatrenia, druhým príkaz na vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie v krízových situáciách za trvania núdzového stavu alebo výnimočného stavu.

Treťou možnosťou je núdzové opatrenie na zamedzenie prerušenia poskytovania dopravných služieb, a to buď priamym zadaním v prípade koncesie na službu, alebo rozhodnutím o uložení poskytovania dopravných služieb vo verejnom záujme na dobu do skončenia procesu verejného obstarávania, no maximálne na dva roky.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Anna Terezková
Firmy a inštitúcie Arriva MichalovceKSK Košický samosprávny kraj (VÚC)PSK Prešovský samosprávny kraj (VÚC)ÚVO Úrad pre verejné obstarávanie