Križovatka diaľnic D1 a D4 je pre štát dôležitá, ministerstvo dopravy aktívne pracuje na jej vybudovaní

Diaľnica
Prepojenie medzi D1 a D4 bude podľa odhadov chýbať ešte niekoľko rokov. Foto: www.facebook.com

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) tvrdí, že intenzívne pracuje na akcelerácii všetkých procesov smerujúcich k dosiahnutiu spojenia diaľnic D1 a D4 na východnom okraji Bratislavy.

Zároveň si uvedomuje dôležitosť ich prepojenia pre dopravu v hlavnom meste a okolitom regióne. Agentúru SITA o tom v pondelok informoval rezortný hovorca a poradca ministra dopravy a výstavby Ivan Rudolf v súvislosti s postupným otváraním zvyšných úsekov D4 a R7 v rámci PPP projektu.

Pribudnú desiatky kilometrov ciest

Prepojenie D1 a D4 mal zabezpečiť štát ešte v roku 2019, ale podľa odhadov by malo byť realitou až o niekoľko rokov. A to v závislosti od dĺžky trvania nedávno vyhláseného verejného obstarávania, projektovej prípravy a samotných prác na rozšírení úseku D1 Bratislava – Triblavina, vrátane napojenia na D4. Predpokladaná lehota výstavby je zhruba tri a pol roka.

„PPP projekt D4/R7 bude mať po celkovom otvorení významný dopad pre zlepšenie dopravnej situácie v Bratislave a okolí. Pribudne celkovo 60 kilometrov novej diaľnice a rýchlostnej cesty,“ uviedol Rudolf.

Pripomenul, že podľa dopravného modelu D4/R7 z dielne Výskumného ústavu dopravného z roku 2015 možno očakávať výrazné časové úspory na cestách od Šamorína a Dunajskej Lužnej do rôznych častí Bratislavy, a to až o 61 percent. „Cestovný čas sa skráti na väčšine sledovaných ciest,“ podotkol hovorca.

Úseky v predčasnom užívaní

Ministerstvo dopravy doteraz uhradilo koncesionárovi D4 a R7 Zero Bypass Limited v rámci platieb za dostupnosť už sprevádzkovaných úsekov 15,7 milióna eur. „Po sprevádzkovaní všetkých úsekov bude štát uhrádzať koncesionárovi 95 percent vysúťaženej platby za dostupnosť (52,8 milióna eur ročne), keďže úseky budú v predčasnom užívaní,“ priblížil Rudolf.

Po riadnej kolaudácii všetkých úsekov bude štát platiť 100 percent platby, samozrejme, so zohľadnením dostupnosti a plnenia výkonnostných noriem a cieľov. „Spojenie D1 a D4 nemá vplyv na výšku platby, pretože podľa uzavretej koncesnej zmluvy riziko za realizáciu prác na D1 potrebných pre realizáciu križovania nesie štát,“ dodal Rudolf.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Ivan Rudolf
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRZero Bypass Limited