Kto bude prevádzkovať železničnú dopravu medzi Bratislavou a Komárnom? Doležalovo ministerstvo otvorí ponuky uchádzačov

Andrej Doležal
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel

V novej súťaži na výber prevádzkovateľa železničnej osobnej dopravy vo verejnom záujme na regionálnej trati Bratislava – Komárno budú otvárať ponuky uchádzačov v opakovane predĺženom termíne 6. júla.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR vyberá dopravcu cez priame zadanie, pričom plánuje uzavrieť dve zmluvy o dopravných službách – takmer ročnú s platnosťou od 1. januára do 9. decembra 2023 a vyše deväťročnú od 10. decembra 2023 do 31. decembra 2032.

Prvá v poradí na liberalizáciu

„Vyhodnocujeme ponuky, 6. júla sa budú otvárať,” potvrdil minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina). Plán liberalizácie železničnej osobnej dopravy je podľa neho pripravený a chce ho predstaviť na vláde.

„Trať Bratislava – Komárno je prvá v poradí na liberalizáciu. Máme pripravený plán liberalizácie ostatných úsekov až do roku 2030,” uviedol minister dopravy. O liberalizácii železničnej dopravy sa podľa neho hovorí už dlhé roky a jej plán už konečne predložia na vláde.

Sedem uchádzačov prejavilo záujem

Záujem o prepravu cestujúcich na železničnej trase medzi hlavným mestom a Žitným ostrovom prejavilo predbežne sedem uchádzačov. Výzva záujemcom na predloženie ponuky zahŕňa upravenú metodiku posudzovania priameho zadania, formulár na vyhodnotenie ponuky, vrátane inštrukcií na jeho vyplnenie, ako aj návrhy zmlúv o dopravných službách.

Súčasťou výzvy sú aj štatistické údaje o dopravných výkonoch na regionálnej trati, počte prepravených cestujúcich, výške kompenzácie, či podiele bezplatnej prepravy a výške tržieb za roky 2016 až 2021.

Odriekanie a meškanie spojov

Vlakovú dopravu medzi Bratislavou a Komárnom naposledy zabezpečoval RegioJet do polovice decembra 2020. Zákazku na služby vo verejnom záujme získal tiež priamym zadaním. Pre uplynutie zmluvy a znovu neúspešnej súťaži rezort dopravy poveril v závere roka 2020 Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) a rakúskeho národného dopravcu Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), aby dopravu zabezpečili dočasne na dva roky do výberu nového dopravcu.

Ministerstvo to zdôvodnilo tým, že spojenie dvoch stabilných národných dopravcov prinesie najmä vyššiu kvalitu cestovania za nižšiu cenu. Celková štátna dotácia za rok mala klesnúť o takmer 200-tisíc eur. Ani slovensko-rakúske železničné duo na trati sa nevyhlo problémom pri zabezpečení dopravy podľa cestovného poriadku. Cestujúci to pocítili v podobe odriekania a meškania spojov, napríklad pre výluky na trati či chýbajúcich rušňovodičov.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Andrej Doležal
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRÖBB Österreichische BundesbahnenRegioJetZSSK Železničná spoločnosť Slovensko