Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
IDH - Rastislav Cenký
2
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. Foto: IDH.
14. 05. 2018 17:11 Železničná doprava od NasaDoprava.skSITA

Liberalizácia železničnej prepravy má byť súčasťou koncepcie verejnej dopravy, tvrdí IDH

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký navrhuje sústrediť sa najmä na zriadenie dopravnej autority ako subjektu na objednávanie a koordinovanie verejnej osobnej dopravy.

BRATISLAVA – Liberalizáciu železničnej osobnej dopravy treba riešiť ako súčasť koncepcie verejnej osobnej dopravy, navrhuje to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH). Sústrediť sa je podľa neho potrebné najmä na zriadenie dopravnej autority ako subjektu na objednávanie a koordinovanie verejnej osobnej dopravy.

Ako agentúru SITA v pondelok informoval riaditeľ IDH Rastislav Cenký, vnímajú previazanosť zámerov Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) – liberalizovať železničnú dopravu a meniť systém objednávania a koordinácie verejnej osobnej dopravy koncepčne prostredníctvom tzv. dopravnej autority.

Koordinácia verejnej dopravy môže byť znemožnená

„Nie celkom rozumiem aktivite ministerstva dopravy a výstavby v tejto oblasti. Na jednej strane deklaruje záujem zriadiť dopravnú autoritu – subjekt, ktorý by mal byť objednávateľom a koordinátorom verejnej osobnej dopravy, na druhej strane pripravuje kroky, ktoré takúto efektívnu koordináciu môžu znemožniť,“ uviedol Cenký.

Reagoval tak na zámer rezortu dopravy pripraviť súťaže na prevádzku železničnej osobnej dopravy na tratiach Košice – Moldava nad Bodvou a Žilina – Rajec, ako aj na ďalších vybraných regionálnych tratiach v rámci plánovanej liberalizácie. Ostatné trate, vrátane trasy Bratislava – Komárno, majú byť zverejnené v najbližších mesiacoch, aby sa mohli začať súťažiť už v budúcom roku.

Ilustračné foto: slovakrail.sk.Foto: slovakrail.sk

Dopravná autorita ako prvý krok k riešeniu verejnej osobnej dopravy

Plánované snahy ministerstva zriadiť dopravnú autoritu považuje riaditeľ IDH za úvodný krok k systémovému riešeniu verejnej osobnej dopravy na Slovensku a riešeniu liberalizácie osobnej železničnej dopravy ako jednej jeho súčasti. „Hlavné úlohy a činnosti dopravnej autority, podporené strategicko-plánovacími dokumentmi, napríklad plán dopravnej obslužnosti, Dopravný generel, Stratégia verejnej osobnej dopravy, dopravná politika štátu, úzko súvisia s liberalizáciou verejnej osobnej dopravy, jej cieľmi, postupmi a dosiahnutými efektmi,“ poznamenal Cenký.

Liberalizáciu možno otestovať na malej časti dopravy

Liberalizáciou jednej trate, alebo malej časti dopravy podľa neho možno otestovať taký významný krok, akým je liberalizácia. „Preto nechcem hodnotiť, či výber trate a plánovaný spôsob liberalizácie bol, alebo nebol vhodný. Nepoznám totiž dôvody a zámery ministerstva dopravy,“ dodal Cenký.

Plánované zvýšenie objemu výkonov na úseku Košice – Moldava nad Bodvou po súťaži podľa riaditeľa IDH nie je závislé na liberalizácii. „Ak by ministerstvo dopravy chcelo, môže objednávkou na Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) zvýšiť objem výkonov aj dnes,“ uzavrel Cenký.

Terminál integrovanej osobnej dopravy Moldava nad Bodvou mesto. Foto: zsr.sk.

Odporúčané články

IDH: Hovoriť o výhodnosti širokorozchodnej trate pre Slovensko je zatiaľ predčasné IDH: Prísnejšie kontroly áut sú opodstatnené, ak zvýšia bezpečnosť na cestách

Témy

Diskusia

Bezplatné novinky emailom z dopravy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Aktualizované: V kauze zmenky vypovedal aj Mika, s obžalovaným Pavlom R. riešil niektoré veci Juhokórejské stíhačky vystrelili varovné výstrely na ruské lietadlo, ktoré narušilo vzdušný priestor krajiny Video: Peter Sagan opísal moment zo stúpania na Tourmalet, ktorý obletel celý svet Návštevy regiónov treba kombinovať s komunikáciou v médiách, tvrdí Danko a šokoval ho Kollár Začarovaný kruh: Produkcia mäsa mení klímu a klíma potom zabíja dobytok Nezamestnanosť pod päť percent má 51 okresov na Slovensku, najmenej ľudí bez práce má Trenčín Politika do škôl patrí, zhodli sa Smer-SD, SNS a Most-Híd, ale nesúhlasia s propagandou

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X