Meškania vlakov spôsobujú podľa Doležala nedostatok rušňovodičov a chýbajúce rušne, problémom sú aj nehody

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Andrej Doležal
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel

Veľmi častými dôvodmi odrieknutia a meškania vlakov bývajú chýbajúce rušne pre opravu či výluky na železničnej infraštruktúre. V poslednom období spôsobuje výpadky vlakových spojov aj pretrvávajúci nedostatok rušňovodičov. Problémom môžu byť aj nehodové či mimoriadne udalosti.

„Kombinácia všetkých týchto faktorov má za následok, že vlak mešká alebo je odrieknutý. Máme rádovo 1 300 rušňovodičov, z toho dlhodobo chýba 130. Historicky sa to riešilo tak, že chýbajúci rušňovodiči sa vykrývali formou nadčasov a potiahli iní rušňovodiči,“ informoval vo štvrtok minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) vo vysielaní na sociálnej sieti. Považuje to za dlhoročné dôsledky zanedbávania železničnej dopravy a nemožno tak podľa neho všetky problémy vyriešiť za rok či dva roky.

Školia nových rušňovodičov

Pandemická situácia počet chýbajúcich rušňovodičov ešte zvýšila, pričom v extrémnych prípadoch ich chýbalo približne až štyristo, lebo nemohli vykonávať svoju profesiu. Železničná spoločnosť Slovensko podľa ministra dlhodobo školí nových rušňovodičov, ich výcvik trvá štrnásť až pätnásť mesiacov, no pod vplyvom korony školiaca činnosť vypadla približne na rok.

„V najhorších mesiacoch sme mali tristo, štyristo odrieknutých spojov. Zo 45-tisíc spojov vypravených mesačne je to jedno percento. Nehovorím, že je to dobre, ale vlaky vždy budú meškať, infraštruktúru máme akú máme,“ povedal Doležal. Podľa neho budú aj poruchy, mimoriadne udalosti, vplyvy počasia aj dopravcov od susedov. Často sa totiž stáva, že vlak prichádzajúci na Slovensko už mešká.

Za výluky môžu rekonštrukcie 

V prípade železničnej dopravy na trati Bratislava – Kúty boli problémom výluky z dôvodu rekonštrukcie tejto časti medzinárodného koridoru na rýchlosť do 200 kilometrov za hodinu.

„Akákoľvek rekonštrukcia má za následok výluky, ktoré sa takto negatívne dotknú cestujúcich. Je našou úlohou, aby sme tento vplyv počas rekonštrukcie čo najlepšie eliminovali vypravením extra vlakov, posilnením vlakov,“ podotkol minister dopravy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Andrej Doležal
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko