Modernizácia železničnej trate na Záhorí dostala od ÚVO zelenú, tender ešte preverí ministerstvo

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
stavba železnice, železnica
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) dal zelenú meškajúcej modernizácii železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou Slovenska s Českom.

Po kontrole zdĺhavého tendra pred uzavretím zmluvy s vybraným zhotoviteľom zastavil konanie o preskúmanie úkonov Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ako obstarávateľa, keďže nezistil porušenie zákona o verejnom obstarávaní, ktoré malo alebo mohlo mať vplyv na výsledok súťaže.

Ako úrad oznámil v rozhodnutí, zverejnenom na svojom portále, na základe vykonaného skúmania zistil niekoľko porušení zákona, ale ani pri jednom neidentifikoval ich vplyv na výsledok verejného obstarávania.

Tender preverí ešte ministerstvo dopravy

Predtým, ako bude môcť štátny operátor železničnej infraštruktúry uzavrieť zmluvu s úspešným uchádzačom, tender preverí ešte Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV).

„Po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia (úradu) pokračuje kontrola predmetného verejného obstarávania pred podpisom zmluvy z úrovne Ministerstva dopravy a výstavby SR a po jej ukončení Železnice Slovenskej republiky budú môcť vykonať následné úkony smerujúce k uzavretiu zmluvy,“ uviedol v stredu pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a marketingu ŽSR Michal Lukáč.

„Je v prioritnom záujme ŽSR začať čo najskôr s implementáciou tohto projektu spolufinancovaného z prostriedkov Európskej únie, čo bude možné až po uzavretí zmluvy,“ dodal.

Predložené ponuky

ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu železničnej trate na Záhorí za predpokladanú cenu vyše 305 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) ešte vo februári 2017. Meškajúci projekt mal byť dokončený pôvodne do roku 2020, predĺžili ho však námietky, odvolania a následná kontrola.

Po opätovnom vyhodnotení tendra železnice vlani v októbri prijali napokon ponuku taliansko-slovenského združenia spoločností ICM S. p. A., Vicenza (vedúci člen) a Váhostav – SK, a. s., Bratislava, a to vo výške takmer 275 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Ďalšie tri ponuky ponuky predložili dve konzorciá na čele so spoločnosťami Strabag, s. r. o., (353,5 mil. eur bez DPH) a TSS Grade, a. s., (375,3 mil. eur bez DPH) a spoločnosť Subterra, a. s., (392,4 mil. eur bez DPH).

Najlacnejšiu ponuku pôvodne predložilo kazašsko-talianske združenie firiem Integra Construction KZ (predtým Zhol Zhondeushi) a Todini Costruzioni Generali – v objeme 216,8 mil. eur bez DPH. Túto ponuku železničiari napokon vylúčili.

Rokovania o posune termínu realizácie

Stavebné práce pri modernizácii trate sú plánované na viac ako tri roky, investícia by mala byť financovaná z prostriedkov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF).

ŽSR rokovali s Výkonnou agentúrou pre inovácie a siete (INEA) pri Európskej komisii o možnosti posunu termínu realizácie projektu a jeho rozdelenia na etapy na viacročné obdobie.

V takom prípade by mohol byť financovaný čiastočne ešte v terajšom programovom období 2014 – 2020 (s možnosťou využitia peňazí do konca roku 2023), ale aj v budúcom období 2021 – 2027.

ÚVO zamietlo odvolanie navrhovateľov

Rada ÚVO ako odvolací orgán vo februári 2020 zamietla odvolania dvoch navrhovateľov ako neopodstatnené. Potvrdila tak rozhodnutie úradu z decembra 2019 o zamietnutí námietok proti vylúčeniu a vyhodnoteniu ponúk v uvedenej súťaži.

Navrhovatelia v odvolaniach spochybňovali, či uchádzač vyhodnotený ako úspešný spĺňa podmienky účasti týkajúce sa technickej alebo odbornej spôsobilosti.

ÚVO začal kontrolu tendra pred uzatvorením zmluvy na podnet ŽSR 22. apríla, rozhodnutie vydal 17. augusta, právoplatnosť nadobudlo o deň neskôr. Úrad konanie dvakrát prerušil – v máji, keďže železnice najskôr neposkytli všetky potrebné informácie a údaje na výkon dohľadu, a v júni, keď požiadal o odborné stanovisko Stavebnú fakultu Žilinskej univerzity v Žiline, nakoľko bez neho nemohol kvalifikovane rozhodnúť.

Úrad dostal odborné stanovisko k takmer tridsiatim otázkam skoro na dvadsiatich stranách koncom júla. Pred rozhodnutím požiadal tiež o súčinnosť viaceré ústredné orgány štátnej správy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Michal Lukáč
Firmy a inštitúcie A.s.EK Európska komisiaEU Európska úniaMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRStrabagTSS GRADEÚVO Úrad pre verejné obstarávanieVáhostav - SKŽSR Železnice Slovenskej republiky