Mýtny tender sa predlžuje a cena súčasného systému zatiaľ ďalej rastie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kým domáci vodiči osobných automobilov, motocyklov a autobusov platia mýto cez štátnu aplikáciu e-Toll, zahraniční si musia diaľničný lístok zakúpiť v predstihu cez systém Autopay. Elektronické mýto, mýtna brána, mýtny systém
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Elektronický výber mýta bude po novom fungovať v správe štátu a oproti súčasnému systému, ktorý prevádzkuje spoločnosť SkyToll, by mal byť efektívnejší. Z poplatkov dopravcov za využívanie diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy by malo zostať viac peňazí na ich opravy a údržbu, prípadne na výstavbu.

To, či sa prevádzka nového mýtneho systému začne podľa plánu od začiatku roka 2023, je však ohrozené. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyhlásila verejnú súťaž na vybudovanie elektronického mýtneho systému a poskytovanie služieb technickej podpory až v závere minulého roka.

Dostala sa tak pod časový tlak, keďže aktuálna zmluva o prevádzke mýtneho systému uplynie koncom roka 2022. Tender sa navyše predlžuje, keďže pôvodnú lehotu na predkladanie ponúk do 31. marca posunuli na 14. máj 2021.

Množstvo otázok, nižšia cena

K mýtnemu tendru sa pre portál NašaDoprava.sk nechceli diaľničiari bližšie vyjadrovať. Zdôvodnili to tým, že je aktuálne vo fáze verejného obstarávania, ktoré nechcú ovplyvňovať. Hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková akurát uviedla, že termín na predkladanie ponúk bol posunutý pre úpravy v súťaži.

Dôvodom zmien bola takmer stovka otázok záujemcov k podmienkam tendra a budúcej prevádzke mýta, ktoré viedli aj k úprave súťažných podkladov. Zároveň klesla odhadovaná hodnota zákazky zo 60 miliónov eur na 41,8 milióna eur bez DPH.

Prvá etapa realizácie projektu, vybudovanie mýtneho systému za pätnásť mesiacov, je plánovaná do záveru budúceho roka. Druhá etapa, samotná prevádzka mýta, na desať rokov od 1. januára 2023 do 31. decembra 2027 a s opciou na ďalších päť rokov do 31. decembra 2032.

Ak má nový mýtny systém fungovať od roka 2023, s jeho vybudovaním by sa malo začať najneskôr v septembri, októbri 2021. Je však málo pravdepodobné, že dovtedy bude vybraný dodávateľ práve pre spomínané predĺženie lehoty na predkladanie ponúk.

Záujem možných dodávateľov

Podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomíra Palčáka je úplne bežné, že záujemcovia predkladajú otázky za účelom vysvetlenia a správneho pochopenia súťažných podkladov s cieľom pripraviť relevantné ponuky.

Zároveň je to podľa neho dobré znamenie, že o predmet zákazky je záujem. Zmena jej predpokladanej hodnoty podľa dopravného experta súvisí aj so zmenami vykonanými v súťažných podkladoch.

Palčák tiež hovorí, že NDS už pri vyhlasovaní súťaže rátala s úpravami aj s určitou časovou rezervou. Zároveň ale dopĺňa, že „je potrebné objektívne povedať, že z pohľadu času a faktu, že súčasná zmluva končí 31. decembra 2022, je na stole aj alternatíva, že sa to nemusí stihnúť“ .

Najvýhodnejšie pre štát

Ako dobrý hospodár preto podľa neho musia diaľničiari rokovať aj so súčasným prevádzkovateľom mýtneho systému, spoločnosťou SkyToll. Osobne verí, že už rokujú, ale z taktického dôvodu o tom neinformujú.

„Prichádza do úvahy variant predĺženia zmluvy, alebo aj odkúpenia systému. Je ale potrebné to celé odpolitizovať a brať do úvahy iba ekonomický rozmer, teda nájsť najvýhodnejšie riešenie pre štát,“ poznamenal Palčák.

Považuje za škodu, že sa nepodarilo vyhlásiť súťaž na mýto už predchádzajúcemu vedeniu NDS. Z hľadiska času by to podľa neho v takom prípade bola komfortnejšia situácia.

Na druhej strane je podľa neho výhodou, že celý proces robí NDS v úzkej súčinnosti s Útvarom hodnoty za peniaze, ktoré spadá pod ministerstvo financií, a dané sú cenové mantinely, ktoré by štát nemal prekročiť. „Všetko cenovo smerom dole je prijateľné,“ uzavrel expert.

Kompatibilný s EÚ

Dopravný analytik Jozef Drahovský je presvedčený, že dôvodom posunutia termínu na odovzdanie súťažných ponúk v mýtnom tendri boli nielen viaceré pripomienky a žiadosti záujemcov o vysvetlenie, ale aj pandemická situácia, ktorá všetko spomaľuje.

„Podľa mňa v súčasnej dobe nie je dôvod na uponáhľanie súťaže. Bude lepšie, keď systém bude aj pri nízkych poplatkoch zabezpečovať percentuálne najvyšší výnos pre štát a nie tak, ako je tomu teraz, keď je nastavený na maximálne tržby s nízkym percentuálnym výnosom pre štát,“ uviedol Drahovský.

Odborník hovorí, že nový mýtny systém treba budovať ako kompatibilný s krajinami Európskej únie. Preto je podľa neho výhodnejšie v prípade potreby predĺžiť existujúcu zmluvu medzi NDS a SkyToll-om, ako zavádzať medziriešenie, ktoré bude potrebné ešte raz meniť.

Nárast ceny mýta

Kým tender na nový mýtny systém pokračuje, cena toho súčasného ďalej rastie. Najnovšie sa zvýšila z 855,6 milióna eur na 857,5 milióna eur bez DPH, čiže o takmer dva milióny eur. Dôvodom sú viaceré zmeny v prevádzke mýta.

„Dodatky boli uzatvorené z dôvodu implementácie nového vydavateľa palivových kariet do mýtneho systému, legislatívnych zmien z roku 2018, zmeny výšky sadzieb mýta z roku 2019 do mýtneho systému,“ oznámila NDS vo Vestníku verejného obstarávania.

Ďalšími dôvodmi zvýšenia ceny sú zmeny geomodelu cestnej siete v súvislosti s novými úsekmi na diaľnici D1 Budimír – Bidovce, rýchlostnej ceste R7 a diaľnici D4 v okolí Bratislavy, ako aj s úsekom obchvatu Mostu pri Bratislave. Zmenil sa tiež systém udeľovania zliav zo sadzieb mýta.

Najviac stáli implementácie zmeny sadzieb mýta z roku 2019 (965,5-tisíca eur s DPH), legislatívnych zmien z roku 2018, najmä zákona o GDPR a kyberbezpečnosti (vyše 474-tisíc eur) a zmeny systému udeľovania zliav zo sadzieb mýta (244,7-tisíca eur).

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva ŽgravčákováJozef DrahovskýĽubomír Palčák
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosťSkyTollVýskumný ústav dopravný (VÚD)