Cyklisti bez prilby aj mladší vodiči nákladiakov, schválili viacero zmien v cestnej premávke

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
cyklisti
Foto: ilustračné, Getty Images

BRATISLAVA 19. júna (WebNoviny.sk) – Zmena minimálneho veku pre získanie vodičského preukazu na nákladiaky a autobusy, zrušenie povinnosti nosiť prilbu mimo obce pre cyklistov starších ako 15 rokov alebo zmena kategorizácie elektrických kolobežiek v premávke sú súčasťou návrhu na zmenu zákona o cestnej premávke k dielne rezortu vnútra.

Mladší vodiči autobusov a nákladiakov

Podľa materiálu, ktorý v stredu odobrila vláda, by sa vek potrebný na získanie vodičských preukazov skupiny C (nákladné vozidlá) a skupiny D (autobusy) mal znížiť. Pri oprávneniach šoférovať nákladné auto sa konkrétne má potrebný vek znížiť z 21 na 18 rokov. Pri autobusoch z 24 na 21 rokov.

Ministerstvo v tejto súvislosti argumentuje, že nižší vek pri šoférovaní nákladiakov a autobusov funguje napríklad v Českej republike, Rakúsku, Poľsku, Nemecku, Francúzsku, Veľkej Británii alebo Írsku. „Týmto sa zároveň vyhovie požiadavkám dopravných podnikov a autodopravcov, ktorí takéto opatrenie navrhovali už dlhodobo vzhľadom na nedostatok vodičov v nákladnej a autobusov doprave,“ uvádza ministerstvo.

Riziková skupina vodičov

Vodiči však v tomto prípade budú musieť byť aj držiteľmi takzvaných kvalifikačných kariet. Tie budú udeľované na základe vykonania skúšky o odbornej spôsobilosti.

Návrh takisto zavádza skúšobné obdobie pre držiteľov vodičských preukazov B (osobné autá). V rámci neho sa v období dvoch rokov od jeho udelenia po dvoch závažných priestupkoch alebo prekročeniach rýchlosti budú musieť držitelia podrobiť doškoľovaciemu kurzu v autoškole, rehabilitačnému programu u dopravného psychológa a preskúšaniu pravidiel na polícii. Rezort v tejto súvislosti argumentuje, že mladí vodiči sú rizikovou skupinou.

Neskúsenosť a vek mladých vodičov sa prejavuje v ich nižšej schopnosti rozpoznávania nebezpečenstva alebo jeho podceňovaní, muži v mladom veku sú náchylní vo vyššej miere podstúpiť riziko ako starší vodiči alebo ženy,“ odôvodňuje návrh ministerstvo.

Povinné nosenie prilieb

V rámci zmien sa tiež navrhuje vypustiť povinnosť nosenia prilby mimo obce pre cyklistov starších ako 15 rokov. Pravidlá o nosení prilieb pre deti do 15 rokov však ostávajú bez zmeny.

Povinné nosenie prilieb pre cyklistov na rozdiel od povinného nosenia prilieb pre motocyklistov nevyplýva z medzinárodných dohovorov. Voči dospelým cyklistom ide o veľmi výnimočne zavedenú povinnosť,“ konštatuje ministerstvo vnútra.

Okrem Slovenska ju má v obdobnej podobe zavedenú len jediná krajina, a to Španielsko. „Dokonca aj u maloletých cyklistov je zákonná povinnosť nosenia prilieb pomerne zriedkavá,“ konštatuje rezort.

Miesto pre záchranárske zložky

Návrh pre vodičov zavádza povinnosť v prípade státia v kolóne vytvoriť takzvanú „záchranársku uličku“ pre vozidlá záchranných zložiek. Vodiči ju majú vytvoriť „v strede medzi dvoma jazdnými pruhmi a v úsekoch s viac ako dvoma jazdnými pruhmi medzi ľavým jazdným pruhom a k nemu priliehajúcim jazdným pruhom,“ uvádza rezort.

Pri vytváraní záchranárskej uličky je na nevyhnutne potrebný čas vodič vozidla oprávnený vojsť aj na miesta, kde je to inak zakázané, ak tým neohrozí iného účastníka cestnej premávky. Spomedzi ďalších navrhovaných zmien napríklad parkovanie na chodníku má byť možné len na takom mieste, kde zaparkovanie nevyžaduje jazdu po chodníku.

Návrh má tiež explicitne zakázať držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefón alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie počas šoférovania. Takisto sa má zmeniť postavenie elektrických kolobežiek v cestnej premávke. Po novom majú byť kategorizované ako nemotorové vozidlá.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MV Ministerstvo vnútra SR