Na trati Košice - Mukačevo opäť premávajú vlaky, podľa ministra Érseka to pomôže celému regiónu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Arpád Érsek, Filip Hlubocký
Minister dopravy Arpád Érsek spolu s generálnym riaditeľom ZSSK Filipom Hlubockým, vľavo, počas predstavenia nového vlakového spojenia Košice - Mukačevo. 20. jún 2019 Foto: facebook.com/ministerstvo.dopravy - koláž WBN

BRATISLAVA 20. júna (WebNoviny.sk) – Medzi Košicami a Mukačevom na západe Ukrajiny premávajú nové regionálne vlaky. Medzinárodné železničné spojenie funguje dvakrát denne od 9. júna bez nutnosti prestupu, keďže hraničná kontrola je priamo vo vlaku.

Ako vo štvrtok informovala Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), od novej linky očakáva oživenie turizmu v pohraničí, vrátane zakarpatského regiónu. Na trati jazdí motorová jednotka 813/913, tzv. Bageta, s 83 miestami na sedenie a tromi miestami pre bicykle.

Pomoc celému regiónu

„Nové vlaky predovšetkým pomôžu celému regiónu. Som rád, že sa nám ich podarilo nasadiť na túto trať v pomerne krátkom čase,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd). „Nové železničné spojenie medzi Mukačevom a Košicami zlepší dopravu a zatraktívni tento región pre turistov a aj pre tých, ktorí dochádzajú za prácou,“ uviedol Érsek s tým, že v tom vidí veľký potenciál.

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký informoval, že novou linkou spolu s ukrajinským partnerom ešte lepšie prepojili Košice s Mukačevom.

„Od nového spojenia si sľubujeme najmä rozvoj prihraničného turizmu a obojstranné benefity. Kým Slováci radi cestujú k našim východným susedom, napríklad za nákupmi či kultúrnymi pamiatkami, občania Ukrajiny hľadajú u nás pracovné príležitosti,“ povedal Hlubocký. Očakáva, že nové regionálne vlaky si veľmi rýchlo nájdu svojich cestujúcich.

Nadväzujú na vnútroštátne linky

Cesta vlakom z Košíc do Mukačeva trvá pri prvom spoji tri hodiny 50 minút a pri druhom tri hodiny 41 minút. Spiatočnú trasu z Mukačeva do Košíc zvládnu vlaky za štyri hodiny devätnásť minút, resp. za štyri hodiny trinásť minút. Vlaky zastavujú aj v pohraničných mestách Čierna nad Tisou a Čop.

Z Košíc majú odchod o 9:10 a 12:01, príchod do Mukačeva o 14:00 a 16:42, z Mukačeva odchádzajú o 14:54 a 18:20 s príchodom do Košíc o 18:13 a 21:33. Spoje majú v Košiciach zabezpečené prípoje na vlaky do a z Bratislavy cez Žilinu i Zvolen, Prahy a Humenného.

V Mukačeve vlaky nadväzujú na vnútroštátne linky ukrajinských železníc prakticky do celej Ukrajiny, do Ľvova, Kyjeva, Odesy či Charkova.

Železničná trať Košice – Čop s odbočkou do Mukačeva bola postavená koncom 19. storočia. Po druhej svetovej vojne bola ukrajinská časť trate prestavaná na široký rozchod.

Rekonštrukcia trate

Vďaka rekonštrukcii pôvodnej trate možno po viac ako osemdesiatich rokoch cestovať z Košíc do Mukačeva po štandardných európskych koľajach.

Doteraz to bolo možné len s minimálne dvoma prestupmi alebo zdĺhavým preväzovaním podvozkov vlakov, čo spôsobovalo dvoj- až trojhodinové státie v Čope.

Mukačevo je po Užhorode druhé najväčšie mesto pohraničnej Zakarpatskej oblasti. Najvýznamnejšou turistickou pamiatkou mesta je hrad Polanok s múzeom a galériou, v minulosti v ňom boli aj kasárne československej armády v časoch, keď bolo Zakarpatsko súčasťou medzivojnového Československa. V Mukačeve je tiež kláštor sv. Mikuláša zo 14. storočia, mestská radnica v secesnom štýle, Biely dom dynastie Rákocziovcov či keltské nádvorie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Árpád ÉrsekFilip Hlubocký
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRZSSK Železničná spoločnosť Slovensko