Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
železnice - trať
Ilustračné foto: SITA/Ľudovít Vaniher.
19. 06. 2018 16:35 Ostatné od NasaDoprava.skSITA

Na tratiach mimo prevádzky budú môcť vzniknúť komunikácie pre chodcov a cyklistov

Novela zákona o dráhach na návrh poslancov za Most-Híd prešla do druhého čítania.

BRATISLAVA – Samosprávne kraje, obce alebo združenia obcí budú môcť využiť neprevádzkované železničné trate na dočasné vybudovanie miestnej komunikácie pre chodcov, chodníka, alebo komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu. Mali by sa tak obmedziť prípady ohrozenia bezpečnosti chodcov a cyklistov používajúcich cesty, ktorých väčšina nemá bezpečný priestor po okrajoch.

Umožniť by to mala to novela zákona o dráhach na návrh poslancov za Most-Híd Eleméra Jakaba, Tibora Bastrnáka a Pétera Vörösa. Poslanci v utorok hlasovaním rozhodli, že o tomto bode budú rokovať v druhom čítaní na ďalšej schôdzi, novela má po schválení nadobudnúť účinnosť 1. novembra tohto roka.

Trate by mohli byť obnovené v pôvodnej podobe

Zároveň sa umožní ponechanie a zakonzervovanie existujúcich tratí, stavieb a zariadení prislúchajúcich k danej trati. V prípade potreby bude naďalej zachovaná možnosť obnovenia dráhy v pôvodnom telese a na pôvodnej trase. Spod správneho poriadku bude vyňaté udeľovanie predchádzajúcich súhlasov ministerstva dopravy na uzavretie zmluvy o využití dráhy na účely dočasného vybudovania miestnej komunikácie určenej pre chodcov, chodníka, alebo miestnej komunikácie pre cestnú nemotorovú prepravu, ako aj na jej predĺženie.

Ilustračné foto: pixabay.com.

„Železničná sieť obsahuje niekoľko tratí, ktoré sú dlhodobo nevyužívané a nepremáva na nich žiaden vlak, prípadne je na nich vedený vlak len príležitostne. Udržiavanie takýchto tratí je však nehospodárne, na čo poukázal aj dokument Revízia výdavkov v doprave, schválený vládou SR 5. októbra 2016,“ zdôvodnili svoj návrh poslanci za Most-Híd.

Nové vybudovanie tratí by bolo oveľa nákladnejšie

Samotné rušenie tratí je podľa nich nezvrátiteľný krok a prípadné ich nové vybudovanie z dôvodov zmeny mobility, rozvoja priemyslu a zamestnanosti, či iných hospodársko-spoločenských faktorov by si vyžadovalo podstatne vyššie náklady než navrátenie do prevádzkyschopného stavu.

„Zároveň vzniká čoraz častejšia spoločenská potreba a požiadavka na využitie takýchto neprevádzkovaných tratí na iný účel než je vlaková doprava. Aktuálne znenie zákona neumožňuje po vyčerpaní možností prenájmu alebo predaja iný postup, než úplné zrušenie trate vrátane odstránenia všetkých jej súčastí podľa stavebných predpisov, čo generuje ďalšie náklady a výdavky,“ dodali poslanci za Most-Híd.

K téme

Novela zákona o dráhach prevezme európske smernice o železničnej doprave Prezident Kiska podpísal novelu zákona o diaľničnej známke

Témy

Diskusia

Bezplatné novinky emailom z dopravy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Vždy nadáva a uráža, obul sa Danko do Matoviča a kritizoval aj Kotlebu a ministra Kamenického Foto: Matej Trusa sa v zápase Fortuna ligy vážne zranil, z ihriska išiel rovno na operáciu Johnson podľa Camerona nikdy neveril v brexit a podporil ho iba pre svoju politickú kariéru Foto: K patrónke Slovenska do Šaštína prišlo viac ako 30-tisíc pútnikov Video+foto: Otec počas svadobného dňa svojej dcéry vyhodil do vzduchu vlastný dom Čo najviac ohrozuje rodiny na Slovensku? Registrované partnerstvá to podľa prieskumu nie sú Na diaľnici D1 sa zrazili dve autá, nehoda si vyžiadala aj jednu obeť

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X