Na výstavbu úseku D1 Budimír - Bidovce prispeje aj Európska únia, poskytne desiatky miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Výstavba úseku D2 Budimír - Bidovce
Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek kontroloval za účasti členov monitorovacieho výboru Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, zástupcov Európskej komisie a poradného orgánu JASPERS postup prác na diaľničnej stavbe D1 Budimír – Bidovce. Košice, 19. november 2018. Foto: SITA/Viktor Zamborský Foto: SITA/Viktor Zamborský
  • aktualizované 18. júla 12:47

Európska únia poskytne vyše 173 miliónov eur na rozostavaný úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce a súvisiaci úsek rýchlostnej cesty R2 – R4 medzi Košickými Olšanmi a Hrašovíkom.

Prostriedky Kohézneho fondu na prefinancovanie diaľničnej stavby cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 prispejú k rýchlejšej a bezpečnejšej cestnej doprave v okolí Košíc.

Ako informovala Európska komisia, projekt zaistí aj lepšiu prepojenosť medzi Slovenskom a jeho susedmi v rámci tejto časti tzv. transeurópskej dopravnej siete.

Bezpečnejšie a rýchlejšie cesty

Z tohto projektu budú mať v prvom rade prospech najmä obyvatelia Košického kraja, ktorí sa budú tešiť bezpečnejším a rýchlejším cestám. V konečnom dôsledku to však bude predstavovať prínos pre všetkých Európanov a celé európske hospodárstvo, keďže región bude lepšie prepojený, čo pozitívne ovplyvní rast, obchod i cestovný ruch,“ povedal podpredseda EK zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) vo štvrtok potvrdilo, že získalo súhlasné stanovisko z Bruselu na financovanie výstavby úseku D1 pri Košiciach. Nenávratný finančný príspevok, vrátane domáceho spolufinancovania, podľa rezortu dosahuje vyše 200 mil. eur.

Práce na úseku napredujú podľa plánu, motoristi ho budú môcť využívať už koncom tohto roka. „Ide o ďalší z veľkých diaľničných projektov, ktorý sme obhájili pred Európskou komisiou v tomto programovom období z eurofondov,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).

Teraz sa už musíme sústrediť na prípravu a obhajobu úseku R2 Šaca – Košické Oľšany a dokončenie juhovýchodného obchvatu Košíc,“ dodal.

Stane sa súčasťou obchvatu

Úsek D1 Budimír – Bidovce v dĺžke 14,4 kilometra plus 1,1 km je vo výstavbe od konca roka 2016, dokončený by mal byť po troch rokoch v pôvodne plánovanom termíne v decembri tohto roka.

Investorom je Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS). Zhotoviteľom stavby za zmluvnú cenu zhruba 197,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty je spoločnosť Skanska SK, a. s. Stavebný dozor zabezpečuje združenie spoločností SGS Czech Republic, s. r. o., ESP Consult, s. r. o., a Infraprojekt, s. r. o.

Úsek D1 Budimír – Bidovce bude priamym pokračovaním D1 v úseku Prešov – Košice smerom na Michalovce. Po dobudovaní cesty R2 sa stane súčasťou východného obchvatu Košíc a prepojí D1 s R4 smerom na maďarský Miskolc.

Vybudovanie tejto stavby s napojením na úsek D1 v prevádzke Prešov – Budimír preberie podstatnú časť celkovej dopravy z úseku cesty I/68 a I/50, najmä tranzitnú nákladnú dopravu a tým pozitívne ovplyvní dopravnú situáciu v regióne,“ priblížila hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Práce zahŕňajú mosty aj križovatky

Práce zahŕňajú štyri mimoúrovňové križovatky, jeden kruhový objazd, 23 mostov a rôzne protihlukové zábrany. Začiatok úseku je v mimoúrovňovej križovatke Budimír, pokračuje údolím rieky Torysa s mostom v dĺžke 560 metrov.

Trasa diaľnice podľa NDS ďalej vedie k mimoúrovňovej križovatke Košické Oľšany – križovatke D1 a R2. Tu sa stavba rozdeľuje na pokračovanie samotnej D1 a na krátky úsek R2/R4 po mimoúrovňovú križovatku Hrašovík v dĺžke 1,1 km.

Diaľnica D1 pokračuje cez miernu pahorkatinu, kde sa v stúpaní rozširuje o tretí prídavný pruh pre pomalé vozidlá, úsek končí v mimoúrovňovej križovatke Bidovce.

Ministerstvo dopravy a výstavby sa sústreďuje aj na prípravu ďalších významných cestných projektov, ktoré by mohli byť plynule prefinancované z nových eurofondov v programovom období 2021 – 2027.

Medzi priority v oblasti diaľnic a rýchlostných ciest patrí najmä dobudovanie chýbajúcich úsekov diaľnice D3 na Kysuciach, posledného nerozostavaného úseku D1 medzi Košicami a Bratislavou (Turany – Hubová) a najpotrebnejších úsekov R2 medzi Trenčínom a Košicami.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Maroš Šefčovič
Firmy a inštitúcie EK Európska komisiaEU Európska úniaNDS Národná diaľničná spoločnosť