Národná diaľničná spoločnosť musí zrušiť súťaž na technický dozor pri stavbe obchvatu na R4

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Národná diaľničná spoločnosť
Národná diaľničná spoločnosť. Foto: ilustračné, qex.s

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) nariadil Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) zrušiť verejnú súťaž na stavebno-technický dozor pre výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova na rýchlostnej ceste R4. Rozhodol tak na základe námietok navrhovateľa proti podmienkam v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie žiadosti.

„Porušenia zákona o verejnom obstarávaní mohli mať vplyv na výsledok verejného obstarávania, pretože mohli odradiť záujemcov od účasti a od predloženia ponuky,“ zdôvodnil ÚVO svoje rozhodnutie, ktoré zverejnil na portáli.

Čestné prehlásenie, ako ho NDS v uvedenom tendri koncipovala a požadovala predložiť, podľa úradu spôsobilo nejasnosť, zmätočnosť a umožňuje rôzny výklad.

Porušili princíp transparentnosti

Diaľničiari postupovali v rozpore so zákonom aj poskytnutím vysvetlenia, ktoré v žiadnom prípade neodstránilo nejednoznačnosť a neurčitosť súťažných podkladov vo veci tzv. konfliktu záujmov.

„Kontrolovaný taktiež porušil princíp transparentnosti, nakoľko nezabezpečil, aby všetky relevantné skutočnosti, na základe ktorých záujemcovia alebo uchádzači pripravujú a vypracujú svoje ponuky, boli dostatočne určito a jednoznačne uvedené v súťažných podkladoch,“ upozornil ÚVO.

NDS vyhlásila verejnú súťaž na stavebno-technický dozor na stavbu časti severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 4,3 kilometra v apríli tohto roka.

Za poskytnutie týchto služieb naplánovaných na 1 899 dní (vyše päť rokov) predpokladala vynaložiť predbežne takmer 6 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). NDS už medzitým oznámila zrušenie tohto verejného obstarávania v súlade so zisteniami ÚVO, pričom vyhlási novú verejnú súťaž.

Tunel, tri mosty a protihluková stena

Prvá etapa severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 4,3 kilometra je vo výstavbe od konca júla. Zhotoviteľom stavby za zmluvnú cenu 142,9 mil. eur bez DPH je združenie spoločností Váhostav – SK, a. s., Bratislava a TuCon, a. s., Žilina.

Časť R4 sa zaviazali dokončiť za tri a trištvrte roka, do jari 2023. Stavba bude financovaná zo štátneho rozpočtu. Pôvodná predpokladaná cena výstavby bola skoro 170 mil. eur bez DPH.

Súčasťou prvej etapy obchvatu Prešova na R4 budú 1 155 metrov dlhý dvojrúrový tunel Bikoš, tri mosty v celkovej dĺžke 885 metrov a sedemsto metrov dlhá protihluková stena. Výstavba zahŕňa aj preložku cesty prvej triedy I/68 v dĺžke takmer dva kilometre.

Najvýhodnejší variant

Súťaž na zhotoviteľa druhej etapy severného obchvatu Prešova na R4 v dĺžke 10,2 km NDS predpokladá vyhlásiť v prvom polroku 2020. V prospech plného profilu aj pre druhú časť prešovského obchvatu na R4 podľa diaľničiarov rozhodli hlavne výsledky ekonomickej analýzy stavby.

„Z pohľadu analýzy a stavu pripravenosti je to najvýhodnejší variant,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

„Stavba má právoplatné územné rozhodnutie, je spracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie a predpoklad ukončenia majetkového vysporiadania je do októbra tohto roka,“ poznamenala Michalová. Odhadované náklady na výstavbu druhej etapy severného obchvatu Prešova v plnom profile a bez privádzača Grófske dosahujú 263,75 mil. eur bez DPH.

Financovanie výstavby bude zo štátneho rozpočtu. Súčasťou tohto úseku bude aj tunel Okruhliak v dĺžke 1,8 kilometra. Dokončenie druhej etapy obchvatu Prešova na R4 je plánované v roku 2024.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosťÚVO Úrad pre verejné obstarávanie