Národná diaľničná spoločnosť plánuje tento rok odovzdať dva diaľničné úseky v dĺžke 17 kilometrov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dialnica D4R7
Pri príprave projektu diaľnice D4 a jej prepojenia s D1 bolo podľa starostu zrejmé, že vjazd vozidiel do Bratislavy z D4 má primárne zabezpečovať križovatka Ivanka - Sever. Foto: archívne, SITA/Alexandra Čunderlíková

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) plánuje v roku 2020 odovzdať do užívania dva diaľničné úseky v celkovej dĺžke 17 kilometrov a v objeme stavebných prác 666 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Ako diaľničiari informovali, spolu s úsekom D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka v dĺžke 11,3 kilometra a za 427,2 mil. eur bez DPH odovzdajú v tomto roku do prevádzky súvisiaci diaľničný privádzač Lietavská Lúčka – Žilina (2,6 km). Koncom tohto roka majú motoristi využívať aj úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec v dĺžke 5,7 kilometra a v hodnote 239,1 mil. eur bez DPH.

Úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka s tunelmi Ovčiarsko a Žilina je podľa diaľničiarov stavebne takmer ukončený. Vo výstavbe je od začiatku roka 2014 a pôvodne mal byť hotový vo februári 2019.

Spolufinancovanie výstavby

Zhotoviteľom stavebných prác je združenie spoločností Doprastav, a. s., (vedúci člen), Strabag, s. r. o., Váhostav – SK, a. s., a Metrostav, a. s. Stavebný dozor zabezpečujú firmy Bung Slovensko, s. r. o., AE Dozoring, s. r. o., a Infram SK, s. r. o. Stavba je spolufinancovaná zo zdrojov Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020.

Privádzač D1 Lietavská Lúčka – Žilina začali stavať koncom roka 2017 s tým, že ho odovzdajú v júni 2019. Zhotoviteľom stavby financovanej aj peňazí EÚ je Metrostav, stavebný dozor vykonáva Eutech, a. s.

Výstavba úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec podľa diaľničiarov napreduje podľa harmonogramu. Vo výstavbe je od konca roka 2016, dokončený má byť v závere tohto roka. Úsek stavia združenie v zložení Strabag, Porr, s. r. o., a Hochtief CZ, a. s., stavebný dozor zabezpečujú BUNG Slovensko a Infram SK. Spolufinancovanie je zabezpečené z prostriedkov EÚ v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Vlani na stavbe úseku ukončili nosné konštrukcie mostov, zaistenie svahov, vylepšili podložie vozovky.

Odľahčenie dopravy

„Na mostoch sa aktuálne realizujú mostné príslušenstvá dilatácie, rímsy nosené konštrukcie protihlukových stien. Na takmer polovici diaľnice sú zrealizované konštrukčné vrstvy vrátane ložnej vrstvy asfaltového koberca. Oporné múry sú hotové na 95 percent vrátane príslušenstva,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová s tým, že ukončené sú prekládky inžinierskych sietí. NDS zároveň intenzívne pracuje na príprave ostatných úsekov D3.

NDS chce v novom roku sprejazdniť aj mimoúrovňovú križovatku Triblavina na úseku D1 Bratislava – Senec. Križovatka je vo výstavbe od apríla 2015, pričom hotová mala byť pôvodne v lete 2017 a následne v novembri 2019.

Zhotoviteľom stavby financovanej zo štátneho rozpočtu je Porr. Okružnými križovatkami stavby sa podľa diaľničiarov pripoja na diaľnicu okolité obce, čo má výrazne odľahčiť dopravu na frekventovaných cestách.

V rámci stavby križovatky zrekonštruujú aj priľahlý úsek D1 v dĺžke 1,6 km, pričom ho rozšíria na osem jazdných pruhov. Križovatka v smere do Trnavy bude napájať Bernolákovo, Veľký Biel a Senec a na druhej strane Čiernu vodu, Slovenský Grob a Pezinok.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť