Národný vlakový dopravca má podľa nového grafikonu najazdiť najviac kilometrov za viac ako 20 rokov

Viac ako dvadsať rokov bez zásadných investícií do majetku, ale i do ľudského potenciálu, má podľa národného vlakového dopravcu svoje hranice a trpezlivosť dochádza všetkým.
Foto: ilustračné, slovakrail.sk

Vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s., (ZSSK) majú podľa nového ročného grafikonu vlakovej dopravy, ktorý platí od nedele 12. decembra, najazdiť na objednávku štátu takmer 36 miliónov kilometrov.

Oproti tomu predošlému je to viac o dva milióny kilometrov, zároveň ide o najväčší objem od roku 2000, kedy boli zazmluvnené rovnaké výkony. Pred vyše dvadsiatimi rokmi, na rozdiel od súčasnosti, boli súčasťou zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme ešte vlaky InterCity, ktoré národný dopravca už prevádzkuje bez dotácií štátu.

Nový grafikon vlakovej dopravy je veľmi ambiciózny z pohľadu zazmluvneného objemu i nadväznosti spojov. Systém sa javí byť veľmi citlivý na poruchy infraštruktúry,“ uviedol predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň.

Zmena systému dopravy

V diaľkovej vnútroštátnej doprave je podľa železničiarov najväčšou novinkou zmena systému dopravy na južnej trase Bratislava – Zvolen – Banská Bystrica/Košice. Ruší sa striedavý systém jazdy z Banskej Bystrice a Košíc, vlaky budú premávať na samostatných linkách Bratislava – Banská Bystrica, Zvolen – Košice a Banská Bystrica – Vrútky/Ostrava.

Výnimkou sú vlaky R 346 a 347, ktoré budú premávať na trase Zvolen – Ostrava, vlaky R 800, R 801 budú jazdiť na pôvodnej trase Prešov – Bratislava-Nové Mesto.

Na linke Zvolen – Košice počet vlakov vzrastie zo štyroch na šesť párov. Vlaky budú premávať ako regionálne rýchliky v pôvodných a nových časoch, okrem vlaku s odchodom zo Zvolena popoludní.

Regionálny rýchlik

Rýchlik R 853 bude premávať na trase Bratislava – Levice v pondelok až štvrtok (skrátený o úsek Levice – Banská Bystrica), v piatok pôjde regionálny rýchlik Bratislava – Banská Bystrica.

Medzi hlavným mestom a Levicami bude na skrátenej trase jazdiť okrem soboty aj vlak R 855, zároveň ZSSK zavádza nový ranný vlak R 861 Levice – Banská Bystrica, premávať bude denne okrem nedele.

Na trase Prievidza – Bratislava bude namiesto štyroch párov jazdiť šesť párov vlakov. V celej trase budú vedené dieselovou trakciou bez preprahu v železničnej stanici Leopoldov.

Nové spoje

Posila v podobe ôsmich nových spojov na linke Košice Zvolen a Bratislava Prievidza o niečo zjednoduší život našim cestujúcim na týchto linkách. Naším spoločným zámerom je neprenášať každodenné južné meškania medzi Palárikovom a Žarnovicou na cestujúcich medzi Zvolenom a Košicami,“ podotkol Koreň.

Pre rekonštrukciu uzla Žilina budú deväťstovkové rýchliky (s prvým číslom 9) naďalej premávať len na trase Zvolen/Banská Bystrica – Vrútky. V úseku Vrútky – Žilina budú cestujúci využívať šesťstovkové rýchliky.

Prestupný čas

Prestupný čas vo Vrútkach v smere na Žilinu bude osem minút a opačne sedem minút. Výnimkou je vlak R 953, ktorý bude v pracovné dni vychádzať zo Žiliny v nezmenenej trase a v soboty a nedele len z Vrútok.

Medzi Bratislavou a Košicami po hlavnej trase cez Žilinu bude denne naďalej premávať sedem párov rýchlikov (R 6XX). Na zrekonštruovanej časti trate môžu ísť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, jazdný čas na trati Košice – Bratislava zostáva 5 hodín 50 minút. Dôvodom sú výlukové práce. Medzi Bratislavou a Žilinou sa čas cesty skráti o minútu na 2 hodiny 23 minút.

Ďalšie k téme

    Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
    Viac k osobe Roman Koreň
    Firmy a inštitúcie Železničná spoločnosť Slovensko