NDS chce v tomto roku začať ešte tendre na stavbu troch úsekov R2 a rozšírenie časti D1

Ilustračné foto: ndsas.sk.

Vyhlásenie nových súťaží závisí od ukončenia prípravy, zabezpečenia financovania a optimalizácie nákladov. Národná diaľničná spoločnosť o tom rokuje so zástupcami Európskej komisie a Útvaru hodnoty za peniaze na Ministerstve financií SR.

BRATISLAVA – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) plánuje v tomto roku ešte začať tendre na výstavbu troch úsekov rýchlostnej cesty R2 a na rozšírenie časti diaľnice D1 v celkovej dĺžke 48 kilometrov.

Ako diaľničiari v pondelok informovali, v druhom štvrťroku chcú vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa pre úsek R2 Kriváň – Mýtna (9,15 km), v ďalšom priebehu roka aj pre úseky R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany (21,25 km) a R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška (14,1 km). V pláne je aj súťaž na rozšírenie úseku D1 Bratislava – križovatka Triblavina (3,5 km).

Podmienkou vyhlásenia súťaží je zabezpečiť financovanie

Vypísanie tendrov na uvedené úseky podľa NDS závisí od ukončenia prípravy, zabezpečenia financovania a uzavretia procesu optimalizácií, o čom NDS rokuje so zástupcami Európskej komisie a Útvaru hodnoty za peniaze na Ministerstve financií SR. Zo štyroch plánovaných súťaží by mala byť výstavba financovaná s využitím peňazí Európskej únie iba v prípade úseku R2 pri Košiciach, ostatné tri úseky len zo štátneho rozpočtu.

Ilustračné foto: SITA/Marko Erd.

Úsek R2 pri Košiciach môže počítať s peniazmi EÚ

„Na úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany sú alokované zdroje z eurofondov,“ potvrdil generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin. Na úsek R2 pri Rožňave by sa podľa neho mohli využiť zdroje EÚ v prípade ich presunu z operačných programov iných rezortov, alebo v rámci dopravy.

Robíme prípravu tak, aby sme boli schopní tieto realokované zdroje využiť. Výstavba R2 je v programovom vyhlásení vlády, ktorá povedala, že ju podporí a pripravené úseky budú financované,“ povedal Ďurišin. Čerpanie peňazí počas výstavby je podľa neho postupné a nebudú potrebovať naraz niekoľko sto miliónov eur. „Čerpanie peňazí závisí aj od ukončenia súťaží na zhotoviteľa,“ uviedol šéf NDS.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin. Foto: NDS.

Predbežné stavebné náklady na štyri úseky sú takmer 740 miliónov eur

Odhadované náklady na stavebné práce na štyri uvedené úseky R2 a D1 predstavujú predbežne 737,6 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, do vyhlásenia súťaží sa však ešte môžu zmeniť na základe rokovaní o optimalizácii. Celkové predpokladané investičné náklady na tieto úseky, vrátane majetkovo-právneho vysporiadania a projektovej prípravy, dosahujú 915 mil. eur bez DPH.

Pokračujú súťaže na výstavbu troch úsekov rýchlostných ciest

Zároveň ešte trvajú už vyhlásené súťaže na výstavbu troch úsekov v dĺžke vyše 22 km – R3 Tvrdošín – Nižná (4,4 km), na prvú etapu severného obchvatu Prešova na R4 (4,3 km) a R2 Mýtna, Lovinobaňa, Tvrdošovce (13,5 km). Financovanie výstavby týchto úsekov je zabezpečené z vlastných zdrojov NDS (R3) a zo štátneho rozpočtu (R4, R2), súhrnné predpokladané stavebné náklady predstavujú takmer 406 mil. eur bez DPH.

Ilustračné foto – vizualizácia: NDS.

Vylúčený uchádzač v tendri na stavbu R3 na Orave podal námietku  

Súťaž na stavbu úseku R3 na Orave trvá od augusta minulého roka, zatiaľ sa otvárali iba ponuky o splnení podmienok účasti. „Jeden z uchádzačov podal námietku voči vylúčeniu, ktorú odovzdal začiatkom apríla na Úrad pre verejné obstarávanie a ten bude posudzovať jej oprávnenosť,“ povedal Ďurišin s tým, že ukončenie tejto súťaže predpokladá do júla tohto roka.

„Jeden z uchádzačov urobil zmeny v podmienkach súťaže, ktoré sú z nášho hľadiska neakceptovateľné, preto ho komisia navrhovala vylúčiť zo súťaže. Odvolal sa a čakáme na rozhodnutie,“ dodal Ďurišin. Tender na stavbu úseku R4 bol vyhlásený vlani v decembri a na R2 vo februári tohto roka.

Ilustračné foto: SITA/Radoslav Maťaš.

V príprave aj súťaže na projektovú dokumentáciu 

NDS zároveň pokračuje v predprojektovej a projektovej príprave. V prvom polroku plánuje vyhlásiť desiatku súťaží na projektovú dokumentáciu, napríklad na úseky D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač, R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, R2 Zvolen, západ – Zvolen, východ, R7 Holice – Dolný Bar, R7 Dolný Bar – Nové Zámky, R8 Nitra, križovatka R2.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť