NDS sa nevzdáva zmluvných nárokov, najmä pokút, voči zhotoviteľovi D1 s tunelom Višňové

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
D1 - tunel Višňové
Prerazenie tunela Višňové meškalo zhruba trištvrte roka. Foto: NDS.

Ak Medzinárodná komisia na riešenie sporov, zriadená v januári tohto roka, tieto nároky potvrdí, Národná diaľničná spoločnosť si ich bude môcť vymáhať od zhotoviteľa, pričom nároky na zmluvné pokuty bude mať pokryté bankovou zárukou.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) sa nevzdáva zmluvných nárokov, najmä zmluvných pokút, voči zhotoviteľovi úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, vrátane tunela Višňové.

Ak Medzinárodná komisia na riešenie sporov, zriadená v januári tohto roka, tieto nároky potvrdí, NDS si ich bude môcť vymáhať od zhotoviteľa, pričom nároky na zmluvné pokuty bude mať pokryté bankovou zárukou.

NDS sa nevzdáva ani nárokov z existujúcich, resp. potenciálnych vád dokončenej časti úseku D1 a zo špecifikovaných porušení zmluvy.

Podzhotoviteľov vyplatia cez novú záruku

Na základe návrhu riešenia súčasnej situácie výstavby uvedeného úseku D1, ktorý tento týždeň schválila vláda, ide o jednu z výhod dohody o ukončení zmluvy o dielo medzi NDS a taliansko-slovenským združením Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s., na stavbe diaľnice pri Žiline.

Ďalšou výhodou podľa materiálu je zabezpečenie vyplatenia podzhotoviteľov formou novej bankovej záruky vystavenej súčasným zhotoviteľom. Detailná inventarizácia staveniska za súčinnosti zhotoviteľa je tiež jedna z podmienok Európskej komisie pre ďalší transparentný postup.

D1 - tunel Višňové
Výstavba úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. Foto: SITA/Milo Fabian.

Riziká jednostranného ukončenia zmluvy

„Alternatívou k uzavretiu dohody by bolo jednostranné ukončenie zmluvy o dielo zo strany NDS,“ vyplýva ďalej z návrhu riešenia situácie na stavbe D1 s tunelom Višňové. S touto alternatívou by však bolo spojených viacero rizík, ktoré by mohli v konečnom dôsledku spôsobiť oddialenie dokončenia úseku o viacero rokov a stratu časti príspevkov zo zdrojov Európskej únie.

Ohrozený by bol aj termín sprejazdnenia súvisiaceho úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a rizikom by boli dlhodobé spory. NDS po ukončení zmluvy o dielo a vyprataní staveniska súčasným zhotoviteľom začne verejné obstarávanie na výber nového zhotoviteľa na dokončenie stavby.

D1 tunel Višňové
Kontrolný deň v tuneli Višňové. SITA/Milo Fabian.

Zákazku získali z tretieho miesta

Problémom na stavbe úseku D1 s tunelom Višňové podľa strany DOPRAVA nebola nízka cena (409,8 milióna eur bez DPH). „Víťazné konzorcium totiž získalo zákazku až z tretieho miesta a jeho cena bola o 38 mil. eur vyššia ako ponuka firmy, ktorá skončila ako prvá, takže cena sa nachádzala na hornej hranici predložených ponúk,“ uviedol predseda strany Ondrej Matej.

Pripomenul, že v čase, keď sa pripravovali súťažné podklady zmluvy, pôsobil súčasný minister dopravy Arpád Érsek ako štátny tajomník na ministerstve dopravy.

Ondrej Matej
Predseda strany DOPRAVA Ondrej Matej. Foto: idah.sk.

Prerazenie tunela meškalo osem mesiacov

Matej upozornil, že zmluva umožňovala NDS voči zhotovieteľovi konať aj s možnosťou vypovedania, a to sa nedialo. „Zároveň, keď v decembri 2017 vypršal kľúčový míľnik č. 2 (prerazenia obidvoch tunelových rúr), vedenie NDS nekonalo v zmysle zmluvy, ale akceptovalo meškanie tohto míľnika o osem mesiacov,“ tvrdí Matej.

„Mali všetky dostupné informácie a možnosti na to, aby najneskôr do konca marca 2018 ukončili spoluprácu so zhotoviteľom,“ dodal Matej. Navyše, o tom, že nebude splnený míľnik č. 2, podľa neho vedelo vedenie NDS už v decembri 2016.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť