Niektoré práce na modernizácii trate pod Tatrami pozastavili, dôvodom je nedostatok materiálu a nárast cien

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
železničná trať
Foto: ilustračné, Getty Images

Akútny nedostatok stavebného materiálu a enormný nárast cien ovplyvnili aj modernizáciu železničnej trate v úseku Poprad – Lučivná za takmer sto miliónov eur. Postup stavebných prác na kľúčových, mostných objektoch pozastavili či obmedzili.

Informovala o tom agentúru SITA hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová, podľa ktorej sa však s dodávateľom prác v tejto veci intenzívne rokuje. Otázny je tak aj zmluvný termín ukončenia stavby stanovený na august tohto roka.

Modernizácia infraštruktúry

Náklady na projekt modernizácie železničnej infraštruktúry sú takmer 97,5 milióna eur bez DPH. Z toho viac ako 77,6 milióna eur získali Železnice SR zo zdrojov Európskej únie.

S prácami na úseku pod Tatrami sa začalo v júli 2020. Pred rokom ich ovplyvnila pandémia, železnice zaznamenali obmedzenia v dodávkach tovarov, materiálov či špecializovaných služieb, zásadný vplyv to však na výstavbu nemalo.

Aktuálne však podľa hovorkyne prevláda, podobne ako v prípade ďalších stavieb líniových stavieb v rámci Slovenska či Európskej únie, akútny nedostatok staveného materiálu, predovšetkým oceľových konštrukcií určených na výrobu a zhotovenie mostných objektov.

Tento nepriaznivý stav spôsobený vojnovým konfliktom na Ukrajine výrazne zasiahol do dodávateľsko-odberateľských vzťahov, či už z hľadiska dostupnosti materiálu, alebo enormného nárastu ceny oproti pôvodným, zmluvným cenám,“ vysvetlila dôvod obmedzenia prác v rámci modernizácie trate medzi Popradom a Lučivnou.

Dva úseky stavby

Samotná stavba je rozdelená na dva úseky. Po stavebno-technickej stránke je podľa hovorkyne ŽSR stopercentne ukončený úsek Poprad – Svit. Podchod a komunikáciu podchodu už odovzdali do predčasného užívania mestu Poprad. V úseku Svit – Štrba sa podarilo ukončiť trvalú výhybňu v mieste zastávky Lučivná.

Na preložke trate je na 95 percent hotový železničný most nad cestou tretej triedy a potokom Rakovec,“ uviedla ďalej Feik Achbergerová. Robia sa aj práce týkajúce sa kontajnerovej trakčnej meniarne.

Rekonštrukcia budovy

V letných mesiacoch by sa malo začať ešte s celkovou rekonštrukciou budovy železničnej stanice vo Svite, ktorá sa stala národnou kultúrnou pamiatkou. Doteraz sa práce týkali len jej miestností či koľajovej časti stanice.

Párna skupina koľaji v Železničnej stanici Svit je ukončená, pod koľajami 2,4 je vybudovaný podchod pre cestujúcich a železničný most s betónovou vaňou – podjazd Svit, v párnej skupine je takisto vybudované nástupište č.1 s novým zastrešením,“ konkretizovala Feik Achbergerová. Momentálne sa pracuje na nepárnej skupine koľají, v rámci tejto etapy sa bude budovať podchod, podjazd aj nástupište pri koľaji č. 3.

Ide o prvú etapu plánovanej modernizácie úseku Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry v rámci železničnej trate Žilina – Košice. Vlaky budú môcť v tomto úseku s dĺžkou takmer 13 kilometrov následne jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ria Feik Achbergerová
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaŽSR Železnice Slovenskej republiky