Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Dopravná nehoda
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Foto: SITA/KR PZ Prešov
27. 03. 2019 6:58 Cestná doprava od NasaDoprava.skSITA

Nové bezpečnostné prvky dohodnuté, schvaľovať ich bude europarlament

Inštitúcie EÚ dosiahli predbežnú politickú dohodu o revidovanom nariadení o všeobecnej bezpečnosti. Od roku 2022 budú v európskych vozidlách povinné nové bezpečnostné technológie, ktorých cieľom je ochrana cestujúcich, chodcov a cyklistov. Informovala o tom Európska komisia (EK).

Nové technológie na trhu môžu prispieť k zníženiu počtu smrteľných nehôd a zranení na cestách. Až 90 % z nich je spôsobených ľudskou chybou.

V máji 2018 EK navrhla, aby sa niektoré z týchto bezpečnostných opatrení pre vozidlá stali povinnými.

Čo bude povinné

Pre všetky vozidlá by malo byť po novom povinné zariadenie varujúce vodiča pred ospalosťou a rozptýlením, ako je napríklad používanie telefónu počas jazdy. Ďalej pôjde o bezpečné cúvanie s kamerou alebo snímačmi a zariadenie na záznam údajov o nehodách, teda „čierna skrinka“.

Pre osobné autá a dodávky bude povinný systém na zobrazovanie vybočenia z jazdného pruhu. Takisto aj systém zdokonaleného núdzového brzdenia a zdokonalené bezpečnostné pásy.

Pre nákladné vozidlá a autobusy budú platiť osobitné požiadavky na zlepšenie priamej viditeľnosti u vodičov a odstránenie mŕtvych uhlov. Takisto budú povinné systémy vpredu a na bočných stranách vozidla, ktoré rozpoznajú zraniteľných účastníkov cestnej premávky a upozornia na nich, najmä pri zmene smeru jazdy.

Úplný zoznam je na stránke EK.

Povinnosť od roku 2022

Komisia očakáva, že navrhované opatrenia pomôžu do roku 2038 zachrániť viac ako 25 000 životov a zabrániť minimálne 140 000 vážnym zraneniam. To prispeje k dlhodobému cieľu EÚ dosiahnuť do roku 2050 takmer nulový počet smrteľných a vážnych zranení.

Okrem ochrany ľudí na európskych cestách budú nové zdokonalené bezpečnostné prvky pomáhať vodičom postupne si zvyknúť na nové asistenčné systémy pri riadení vozidiel.

Politickú dohodu, ku ktorej dospeli Európsky parlament, Rada a EK počas tzv. trialógu, musí teraz formálne schváliť Európsky parlament a Rada.

Nové bezpečnostné prvky sa stanú povinnými v roku 2022. Odklad budú mať systém zlepšenia priameho výhľadu pre nákladné vozidlá a autobusy a rozšírená plocha nárazu hlavy pre osobné automobily a dodávky.

Tieto prvky budú povinné neskôr, pretože na ich zavedenie sú potrebné konštrukčné zmeny.

Odporúčané články

EK odporúča Slovenska zamerať sa na strategické investície a udržateľnosť dopravy Nové bezpečnostné prvky zvýšili bezpečnosť na diaľniciach a rýchlostných cestách

Témy

Diskusia

Bezplatné novinky emailom z dopravy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Aktualizované: V kauze zmenky vypovedal aj Mika, s obžalovaným Pavlom R. riešil niektoré veci Juhokórejské stíhačky vystrelili varovné výstrely na ruské lietadlo, ktoré narušilo vzdušný priestor krajiny Video: Peter Sagan opísal moment zo stúpania na Tourmalet, ktorý obletel celý svet Návštevy regiónov treba kombinovať s komunikáciou v médiách, tvrdí Danko a šokoval ho Kollár Začarovaný kruh: Produkcia mäsa mení klímu a klíma potom zabíja dobytok Nezamestnanosť pod päť percent má 51 okresov na Slovensku, najmenej ľudí bez práce má Trenčín Politika do škôl patrí, zhodli sa Smer-SD, SNS a Most-Híd, ale nesúhlasia s propagandou

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X