O spore diaľničiarov s bývalým zhotoviteľom tunela Višňové rozhodne medzinárodná arbitráž

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
D1 - tunel Višňové
Foto: archívne, SITA/Milo Fabian.

O pokračujúcom spore Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a bývalého zhotoviteľa stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové, konzorcia Salini Impregilo a Dúha, a. s., rozhodne medzinárodná arbitráž.

Komisia pre riešenie sporov

Diaľničiari nesúhlasili s rozhodnutím medzinárodnej komisie pre riešenie sporov, ktorá podľa predsedu ich predstavenstva Juraja Tlapu dala exzhotoviteľovi Višňového za pravdu vo veciach, v ktorých nemala dať. „A v podstate dnešný stav na stavbe mi dal za pravdu. Som rád, že som sa takto rozhodol,“ uviedol šéf NDS na otázku agentúry SITA o uvedenom spore.

Z dôvodu, že ide o živý spor, Tlapa neuviedol, čo konkrétne sa NDS nepozdávalo na rozhodnutí komisie. „To sú už asi veci, o ktorých nemôžem rozprávať,“ odpovedal.

V súvislosti s výškou finančných nárokov v arbitráži potvrdil, že ide o desiatky miliónov eur. „Vzniklo to na základe toho, že sme nesúhlasili s rozhodnutím komisie na riešenie sporov, ani druhá strana nesúhlasila, tak preto je to už na arbitráži. A práve pri takomto konaní NDS si potrebovala zabezpečiť veľmi renomovanú právnickú kanceláriu,“ vysvetlil Tlapa s tým, že ide o zahraničnú advokátsku kanceláriu.

Zhotoviteľ nesplnil míľniky

Pri ukončovaní zmluvného vzťahu s bývalým zhotoviteľom Višňového v roku 2019 sa bývalé vedenie NDS a taliansko-slovenské konzorcium dohodli na zriadení medzinárodnej komisie, ktorá mala riešiť ich nároky, pričom sa mali podriadiť jej rozhodnutiu. To bolo podľa Tlapu neprípustné a nevýhodné pre NDS, čiže nesúhlasili s rozhodnutím komisie a nasleduje arbitráž.

Diaľničiari si v komisii uplatnili nárok vo výške takmer 15 mil. eur za to, že vtedajší zhotoviteľ nesplnil míľniky na prerazenie tunela a dokončenie betónovej vozovky v tuneli. Zhotoviteľ predtým odmietal zmluvnú pokutu uhradiť. NDS vzniesla voči zhotoviteľovi aj nároky pre chyby diela a projektovej dokumentácie. Zhotoviteľ si zas uplatnil nároky napríklad na posun míľnikov pre zhoršenú geológiu v tuneli.

S výstavbou úseku D1 začal v lete 2014, stavbu za zmluvnú cenu takmer 410 mil. eur bez DPH mal odovzdať do konca roka 2019. S prácami výrazne meškal, navyše žiadal zvýšiť zmluvnú cenu zhruba o sto miliónov eur. Napokon sa s NDS dohodol na predčasnom ukončení zmluvy. S dostavbou nedokončenej diaľnice začalo v máji tohto roka združenie na čele so spoločnosťou Skanska SK, a.s., práce zhruba za 255 mil. eur bez DPH má dokončiť do konca roka 2023.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Juraj Tlapa
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosťSalini Impregilo – Dúha