Obnova výstavby križovatky Triblavina na D1 sa odkladá pre podaný rozklad

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
||||
Foto: SITA/Diana Černáková.

Rozklad voči rozhodnutiu Ministerstva dopravy a výstavby SR o zmene stavby križovatky podala spoločnosť MCST. Rezort dopravy predpokladá, že práce na križovatke by mohli pokračovať v lete a trvať do roku 2020, prípadne 2021.

BRATISLAVA – Výstavba mimoúrovňovej križovatky Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava – Senec nemôže stále pokračovať pre podaný rozklad voči vydanému rozhodnutiu o zmene stavby. Rozklad proti rozhodnutiu Ministerstva dopravy a výstavby SR zo 14. marca tohto roka podala bratislavská spoločnosť MCST, a. s. Rezort dopravy predpokladá, že práce na križovatke by mohli pokračovať v lete a trvať do roku 2020, prípadne 2021.

Érsek vyzval aktivistov, aby sa prestali odvolávať proti stavbám

Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek na stavenisku križovatky Triblavina vo štvrtok upozornil, že stavby napádajú Občianske združenie (OZ) Triblavina a predseda Združenia domových samospráv (ZDS) v Bratislave Marcel Slávik.

„Je to veľmi zlé, lebo tu meškáme tri mesiace a túto križovatku, ktorá je v ďalšom odvolacom procese, môžeme začať stavať až v auguste. Vyzývam OZ Triblavina a tých, ktorí nemajú nič iné na práci, len aby sa odvolávali, aby s tým prestali,“ povedal Érsek. Ak v tom budú pokračovať, budú mať podľa neho hlavnú zodpovednosť za to, že stotisíc ľudí z okolia sa nedostane na čas do práce a ešte to bude niekoľko rokov trvať.

Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek na rozostavanej križovatke Triblavina počas spoločnej tlačovej besedy s predstaviteľmi samospráv. Foto: SITA/Diana Černáková

Ministra podporili predstavitelia kraja, obcí a miest v regióne

Spomínaní aktivisti podľa ministra takto brzdia aj výstavbu úsekov D4 a R7 v rámci PPP projektu. „Nevieme to urýchliť, každý má právo sa odvolať. Ani zmenou zákona to nevieme spraviť, lebo je to európska legislatíva. Nie je to dôvod na vylúčenie občanov, ktorí sa odvolávajú, ale chceme komunikovať s občanmi, ktorí vedia čo chcú,“ povedal Érsek.

„Chceme, aby sa cesty budovali v rámci zákonov, ale to, čo už robia tieto občianske združenia, aktivisti, už presahuje všetky rámce,“ vyhlásil minister s tým, že každý mesiac prác stojí peniaze. Ministra prišli podporiť aj predstavitelia Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), ako aj obcí a miest z Regionálneho združenia Podunajsko.

Starosta Ivanky pri Dunaji Ivan Schreiner (vpredu zľava), predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba, starostka mestskej časti Bratislava – Podunajské Biskupice Alžbeta Ožvaldová a minister dopravy a výstavby Arpád Érsek na rozostavanej križovatke Triblavina. Foto: SITA/Diana Černáková.

Aktivisti trvajú na dodržiavaní zákonov, na čo majú právo

„OZ Triblavina sa ohradzuje proti nepravdivým tvrdeniam ministra Érseka,“ zareagoval pre agentúru SITA predseda tohto združenia Milan Grožaj. Ako uviedol, nie je pravda, že by zastavili výstavbu križovatky Triblavina a tým predĺžili termín jej dokončenia.

„OZ Triblavina od svojho vzniku trvá na dodržiavaní zákonov. Ako občania máme na to právo. Ak minister a jeho úradníci porušujú zákon, máme právo ozvať sa proti tomu,“ vyhlásil Grožaj s tým, že nie je pravda, že iba oni a pán Slávik sa odvolávajú proti jeho rozhodnutiam. „Minimálne dva iné subjekty podali odvolanie na križovatku Triblavina, lebo boli porušené ich práva,“ upozornil predseda OZ Triblavina.

OZ Triblavina nesúhlasí so zemnou riešenia križovatky a rozšírenia D1

Konanie OZ Triblavina, ktoré spolu s 37 fyzickými, resp. právnickými osobami podalo námietky voči žiadosti Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) o povolenie zmeny stavby križovatky Triblavina ešte vlani v auguste, podľa ministerstva dopravy spôsobilo predĺženie lehoty výstavby o tri roky. Aktivisti nesúhlasia so zmenou technického riešenia križovatky a rozšírenia D1 z pôvodných troch pruhov v každom smere so súbežnými komunikáciami, tzv. kolektormi na štyri pruhy bez kolektorov.

OZ Triblavina zorganizovalo viaceré akcie za zlepšenie dopravy v regióne. Foto: SITA/Marko Erd.

Grožaj: Máme inú predstavu o voľnom čase, ako písať rozklady a odvolania

Minister dopravy podľa OZ Triblavina neobhajuje práva občanov tohto regiónu. „Mne osobne povedal, že ho 95 tisíc obyvateľov regiónu nezaujíma a mali si kupovať pozemky inde. Máme aj inú predstavu o trávení nášho voľného času ako písať rozklady a odvolania na protizákonné rozhodnutia štátnych orgánov,“ poznamenal Grožaj. „Rozumiem jeho vyjadreniu tak, že ak niekto bohatý a vplyvný chce, tak sa môžu porušovať aj zákony,“ dodal predseda OZ Triblavina.

Križovatka Triblavina mala byť vybudovaná už pred rokom

Práce na križovatke Triblavina začali v roku 2015, mali trvať do roku 2017, no pre zmenu stavby a námietky aktivistov boli pozastavené. Zmluvná cena výstavby križovatky je 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane DPH), zhotoviteľom je spoločnosť Porr, s. r. o.

OZ Triblavina a ZDS podali v marci tohto roku rozklady aj proti predĺženiu platnosti územného rozhodnutia pre výstavbu napojenia križovatky Triblavina na cestu prvej triedy I/61. To má vplyv na prípravu rozšírenia tejto cesty medzi Bratislavou a Sencom. Ak nebude platné územné rozhodnutie, bude potrebné nové posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) pre túto stavbu. Aktivisti OZ Triblavina mali vlani viaceré výhrady aj v súvislosti s prípravou na rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina.

Výstavba križovatky Triblavina (na snímke) začala v roku 2015, malia trvať do roku 2017, no pre námietky aktivistov bola pozastavená. Foto: SITA/Diana Černáková.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia