Odborári sú nespokojní s financovaním železníc, vláde vyčítajú chaotické riadenie a nesystémové riešenia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vlaky
Foto: ilustračné, SITA/Branislav Bibel
  • aktualizované 27. septembra 16:46

Odborové organizácie pôsobiace v železničnej doprave upozornili na neadekvátne riešenie miezd a kompenzácie rastu životných nákladov zamestnancov železníc.

Chaotické financovanie železníc

Vo vyhlásení ku Dňu železničiarov, ktorý si pripomínajú 27. septembra, zároveň vyslovili nesúhlas s chaotickým financovaním železníc a nezodpovednými riešeniami v dopravnej politike štátu.

Odborové združenie železničiarov, Federácia strojvodcov a Odborová asociácia výpravcov a dispečerov v utorok vyzvali kompetentných a zodpovedných za fungovanie železničného sektora na zmenu prístupu k železničnej doprave na Slovensku.

Poukázali na dlhodobú absenciu dopravnej politiky štátu, ako aj na nedostatočné a nesystémové financovanie celého železničného sektora. Podľa nich je najvyšší čas pristupovať k železniciam ako celku systémovo.

Chýbajú systémové riešenia

„Neberie sa do úvahy, že železnice sú v prvom rade služba obyvateľstvu, ktorá má neodškriepiteľný sociálny a environmentálny rozmer. Rozsah tejto služby stanovuje pre obyvateľstvo štát. Nie vždy je to pre štát ekonomicky výhodné, avšak o to nutnejšie,“ uviedli odborové centrály pri príležitosti sviatku železničiarov.

„Odborové centrály upozorňujú zodpovedných tohto štátu na našu pripravenosť obhajovať oprávnené požiadavky zamestnancov železníc všetkými, aj krajnými prostriedkami,“ dodali zástupcovia zamestnancov na železniciach.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR zareagovalo tým, že sa podarilo zastabilizovať situáciu v Železničnej spoločnosti Slovensko, platy rušňovodičov sa zvýšili spolu s odmenami a nadčasmi priemerne na 1 800 eur v hrubom.

Železnice Slovenskej republiky vedú rokovania s odborármi o navýšení platov, rovnako rokujú s rezortami dopravy a financií o navýšení financií na ich fungovanie. „Treba si ale uvedomiť, že ide o veľké položky, veď len zamestnanecké benefity tvoria 5 % ich nákladov. Navyše majú dlh na údržbe a ten rovnako potrebujú riešiť,“ uviedol pre agentúru SITA odbor komunikácie rezortu dopravy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia