Odborové organizácie pri Železniciach SR vstúpili do štrajkovej pohotovosti

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak, koľajnice
Foto: ilustračné, Thinkstock.

Deväť odborových organizácií pôsobiacich pri Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR) vstúpilo vo štvrtok od 15:00 do štrajkovej pohotovosti.

Rastúce náklady

Zdôvodnili to neúspešným kolektívnym vyjednávaním o kompenzácii nárastu životných nákladov zakotvených v kolektívnej zmluve ŽSR na roky 2021 až 2023.

„Zo strany ŽSR sa riešenie odsúva na neurčité termíny a ŽSR trvajú na ich pôvodných odpovediach k predloženému návrhu odborových organizácií a navrhli ďalšie kolo kolektívneho vyjednávania pred sprostredkovateľom,“ informoval predseda podnikového výboru Odborového združenia železničiarov (OZŽ) Peter Hoffman.

Vedenie spoločnosti podľa neho nenavrhlo finančnú kompenzáciu rastúcich nákladov.

Zdroje na kompenzáciu inflácie

ŽSR zareagovali, že hľadajú zdroje na kompenzáciu inflácie pre svojich zamestnancov a diskutujú o tom s ministerstvami financií a dopravy.

„ŽSR sa vždy pri vyjednávaniach s odborovými organizáciami snažia spolu s organizáciami nachádzať riešenia pre zamestnancov, o čom svedčí množstvo benefitov, ktoré zamestnancom poskytujeme,“ uviedla pre agentúru SITA riaditeľka odboru komunikácie a marketingu ŽSR Ria Feik Achbergerová.

„Vyzývame ministra dopravy a výstavby SR, aby sa osobne začal zaoberať situáciou v Železniciach Slovenskej republiky,“ uvádza sa vo vyhlásení odborových organizácií na železniciach.

Viac pozornosti

Zároveň majú generálneho riaditeľa ŽSR a všetkých zodpovedných, aby venovali spoločnosti a jej zamestnancovi viac pozornosti. „Je to podnik, ktorý zriadil štát. Má zmluvu so štátom, je financovaný zo štátneho rozpočtu,” uviedli zamestnancov.

Ako podotkli, sú tiež občanmi tohto štátu, nezapríčinili infláciu, rast cien energií ani zvýšenie cien potravín. V rámci vyhlásenej štrajkovej pohotovosti budú odborné organizácie akcie a stupňovať organizovať ich protest.

ŽSR sú financované z rozpočtu verejnej správy, napriek tomu neboli súčasťou „inflačného navýšenia“ pre subjekty verejnej a štátnej správy. Momentálne čerpajú zdroje len z pridelenej kapitoly rozpočtu. V roku 2022 tiež znášajú neúmerne zaťaženie v súvislosti so zvýšenou cenou energií.

Ministerstvo financií na žiadosť ministerstva dopravy uvoľnilo pre ŽSR navyše 35 miliónov eur na financovanie nákladov nevyhnutných pre ich fungovanie do konca roku 2022. „Železnice z týchto prostriedkov uhradia prevádzkové a personálne výdavky. Dôvodom dofinancovania nad rámec rozpočtu sú vyššie ceny za služby a energie,“ informoval v septembri rezort financií.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter HoffmanRia Feik Achbergerová
Firmy a inštitúcie MF Ministerstvo financií SRŽSR Železnice Slovenskej republiky