Odvolania v trojročnom tendri Železníc Slovenskej republiky Rada ÚVO zamietla ako neopodstatnené

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
železnica, vlak
Foto: ilustračné, Thinkstock.

Rada Úradu pre verejné obstarávanie (Rada ÚVO) v tri roky trvajúcom tendri Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na modernizáciu železničnej trate Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/ČR zamietla odvolania dvoch navrhovateľov ako neopodstatnené.

Odvolací orgán tak potvrdil rozhodnutie ÚVO z 19. decembra minulého roka o zamietnutí námietok proti vylúčeniu a vyhodnoteniu ponúk v uvedenej súťaži. Vyplýva to z informácií zverejnených na portále ÚVO.

Navrhovatelia v odvolaniach spochybňovali, či uchádzač vyhodnotený ako úspešný spĺňa podmienky účasti týkajúce sa technickej alebo odbornej spôsobilosti.

Žiadali zmluvy

ŽSR žiadali predložiť aspoň jednu zmluvu na uskutočnené stavebné práce súvisiace s realizáciou subsystému ETCS (Európsky systém riadenia jazdy vlakov) a ďalšiu zmluvu na dodávku, montáž a implementáciu hlasovej a dátovej služby GSM-R. Obe referencie mali mať hodnotu viac ako 5 miliónov eur.

„Rada má za to, že kontrolovaný (ŽSR – poz. red.) pri vyhodnocovaní splnenia predmetných podmienok účasti podľa zákona o verejnom obstarávaní postupoval v súlade s týmto zákonom, nakoľko vzhľadom na skutočnosť, že pri ich vyhodnocovaní prichádzali do úvahy viaceré výklady (všetky súladné s jej nejednoznačným znením), kontrolovaný bol povinný akceptovať aj širší výklad podmienok účasti,“ uviedla Rada ÚVO.

Predložené ponuky

Po opätovnom vyhodnotení tendra železnice vlani v októbri prijali napokon ponuku taliansko-slovenského združenia spoločností ICM S. p. A., Vicenza (vedúci člen) a Váhostav – SK, a. s., Bratislava, a to vo výške takmer 275 mil. eur bez DPH. Najlacnejšiu ponuku pôvodne predložilo kazašsko-talianske združenie firiem Integra Construction KZ (predtým Zhol Zhondeushi) a Todini Costruzioni Generali – v objeme 216,77 mil. eur bez DPH.

Túto ponuku železničiari napokon vylúčili. Ďalšie ponuky predložili konzorciá Strabag, s. r. o., (vedúci člen), Swietelsky-Slovakia, spol. s r. o., Eurovia CS, a. s., AŽ Praha, s. r. o., (353,5 mil. eur bez DPH), TSS Grade, a. s., (vedúci člen), Doprastav, a. s., a Porr, s. r. o., (375,3 mil. eur bez DPH) a spoločnosť Subterra, a. s., (392,4 mil. eur bez DPH).

Modernizácia železnice na Záhorí

Železnice vyhlásili tender na modernizáciu železničnej trate na Záhorí za predpokladanú cenu vyše 305 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) ešte vo februári 2017. Meškajúci projekt mal byť dokončený pôvodne do roku 2020. Stavebné práce sú plánované na viac ako tri roky, investícia by mala byť financovaná z prostriedkov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF).

ŽSR rokovali s Výkonnou agentúrou pre inovácie a siete (INEA) pri Európskej komisii o možnosti posunu termínu realizácie projektu a jeho rozdelenia na etapy na viacročné obdobie. V takom prípade by mohol byť financovaný čiastočne ešte v terajšom programovom období 2014 – 2020, ale aj v budúcom období 2021 – 2027.

Ministerstvo dopravy a výstavby už skôr potvrdilo, že pre všetky projekty z CEF výziev vyhlásených v roku 2015 je určené, že majú byť ukončené v roku 2020. „Nedodržanie termínu však neznamená automaticky zrušenie či odstúpenie od zmluvy. Dokončenie projektu je možné posunúť a uvedená procedúra prebieha pri mnohých projektoch v EÚ, kde dochádza k objektívnym zdržaniam,“ informoval agentúru SITA rezort dopravy.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRÚVO Úrad pre verejné obstarávanieŽSR Železnice Slovenskej republiky