Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
D4
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Výstavba pilierov v Dunaji a pohľad na skruž na západnom predmostí | Foto: D4R7 Construction
4. 06. 2019 15:40 Cestná doprava od NasaDoprava.skSITA

AKTUALIZOVANÉ – OĽaNO: Obavy o spodnú vodu pretrvávajú aj po prieskume na stavbe D4 a R7

  • aktualizované 4. júna 17:40
Ako hnutie uviedlo, nedávny ekoaudit na stavbe D4 odhalil v pôde zdraviu škodlivé látky a v násypoch rôzny odpad.

Používanie rôzneho materiálu na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy bolo podľa hnutia OĽaNO hlavným bodom utorkového prieskumu poslancov z parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti.

Obavy o spodnú vodu na Žitnom ostrove naďalej pretrvávajú, informovalo opozičné hnutie v tlačovej správe. Nedávny ekoaudit na stavbe D4 podľa OĽaNO odhalil v pôde zdraviu škodlivé látky arzén, barit a fenoly.

V násypoch sa mali nachádzať aj kusy igelitu, betón, elektrické káble, kusy dreva, korene, sklo, rozbité kachličky, tuby zo zubnej pasty či škvára. Tie by mohli ohroziť statiku a celkovú kvalitu diela.

Vyťahovali kusy odpadu

„Zhotoviteľ diaľnice tvrdí, že spomínané problémy neeviduje. No zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) s údivom vyťahovali kusy odpadkov z diaľničných násypov,“ opísal priebeh poslaneckého prieskumu tieňový minister dopravy za hnutie OĽANO a poslanec Národnej rady SR Ján Marosz.

Podľa neho zodpovednosť nesie štát. „Máme pocit, že zhotoviteľ robí iba to, čo mu úrady pod vedením ministrov Mosta-Híd dovolia a tolerujú. Ak má zhotoviteľ potvrdenia o tom, že pôda plná odpadu je nezávadná, tak len preto, že tieto rozhodnutia vydali úrady pod vedením ministerstiev dopravy a životného prostredia,“ uviedol Marosz.

d4 a r7
Výsuvná skruž na východnom predmostí DunajaFoto: D4R7 Construction

Zástupcovia spoločnosti D4R7 Construction, s. r. o., poslancom priamo na stavenisku predstavili aktuálny stav stavby. Práce podľa zhotoviteľa pokračujú produktívne a v požadovanom tempe.

„Poslancov sme ubezpečili o vysokých kvalitatívnych štandardoch stavby, o ochrane životného prostredia, a tiež o tom, že vykonávané práce sú v súlade so všetkými príslušnými zákonmi a predpismi,“ uviedla spoločnosť.

Zhotoviteľ taktiež prezentoval najvýznamnejšie časti svojej reakcie na ekoaudit a vysvetlil jeho hlavné nedostatky. „Závery ekoauditu považujeme za neprípustné a nesprávne,“ poznamenala spoločnosť.

Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek mal podľa Marosza už na začiatku výstavby vymenovať štátny stavebný dohľad. Ten mal priebeh výstavby postupne posudzovať.

„Teraz sa vláda a zástupcovia NDS tvária prekvapene a zisťujú, že na stavbe sú kusy azbestu a ďalšie odpadky. Pýtame sa, kde boli doteraz? Prečo od začiatku nemal štát dohľad nad týmto dielom,“ spýtal sa Marosz.

D4R7 Construction: Materiály testujeme

Zhotoviteľ ubezpečil poslancov, že všetky materiály na stavbe podliehajú rozsiahlemu testovaniu. To musí potvrdiť jeho vhodnosť na použitie. V rámci rôznych testovacích skúšok sa uskutočnilo viac ako 20-tisíc materiálových testov.

„Zaviedli sa systémy monitorovania kvality životného prostredia a priebežne sa sleduje vplyv stavebných prác na životné prostredie. Príslušné orgány opakovane skontrolovali vhodnosť materiálu a v rámci procesu kontroly kvality existuje plán dosledovateľnosti, ktorý umožňuje identifikovať pôvod všetkých materiálov používaných pri výstavbe ciest,“ dodala spoločnosť D4R7 Construction.

Za bezproblémovú a dokonalú prevádzku bratislavského obchvatu v PPP modeli budú podľa zhotoviteľa zodpovedať najbližších tridsať rokov a tiež zodpovedajú za všetky chyby, ktoré by mohli mať dopad na jeho prevádzku.

Bugár a jeho ministri majú odísť z politiky, odkazuje hnutie

„Z prieskumu jednoznačne vyplýva, že zodpovední ministri nekonali kompetentne a zobúdzajú sa až teraz, po tlaku médií a opozície,“ poznamenal tieňový minister hospodárstva za OĽANO a člen parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti Eduard Heger.

Ján Marosz
Poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.Foto: SITA/Robert Tappert.

Marosz zároveň dodal, že dokončenie bratislavského obchvatu sa ešte môže vinou NDS omeškať o ďalšie mesiace.

„D4 je už takmer na hranici, kde sa bude križovať s D1. A NDS tam ešte nemá vykúpené pozemky. Nečinnosť NDS bude stáť vodičov v okolí hlavného mesta mesiace nervov navyše,“ vysvetlil Marosz.

Hnutie OĽANO podľa neho trvá na tom, aby Béla Bugár a jeho ministri odišli pre škandál s výstavbou obchvatu z politiky.

NDS: Pozemky sú vykúpené

NDS zareagovala, že informácia o nevykúpených pozemkoch sa nezakladá na pravde.

„Križovatka D4/D1 má právoplatné stavebné povolenie a všetky pozemky sú vykúpené,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

„NDS deklarovala pripravenosť a ochotu pomôcť v problematických častiach výstavby, najmä pri budovaní násypových telies diaľnice D4, ak o to koncesionár prejaví záujem,“ dodala Michalová.

Odporúčané články

Aktualizované: V násypoch na stavbe D4 a R7 zistili výskyt nepovolených látok, našli nebezpečný azbest Video: Policajti odobrali vzorky na stavbe bratislavského obchvatu D4 R7

Témy

Diskusia

Bezplatné novinky emailom z dopravy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Beňová nazvala von der Leyen najkvalitnejšou kandidátkou, Jurzyca mal k jej prejavu výhrady Prezidentka Čaputová rozumie túžbam komunity LGBTI, zároveň chápe aj obavy o stav rodín Glosa: Silikónové implantáty by nemali byť dôvodom na preukaz ŤZP Na stavbu stožiara pred parlamentom môžu prispieť aj Slováci, niektorí údajne prejavili záujem Danko vyzýva veľvyslancov, aby svojou účasťou podporili aj pochod Hrdí na rodinu

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X