Polakovič zo SkyTollu: V Slovinsku budeme vychádzať zo systému diaľničných známok, ktorý sme dodali na Slovensku

Slovinsko
V tendri na výstavbu a päťročnú technologickú podporu nového systému elektronických diaľničných známok v Slovinsku uspel SkyToll. Foto: SkyToll

Spoločnosť SkyToll rozširuje svoje aktivity v zahraničí. Po doterajších skúsenostiach s prevádzkou mýtnych systémov na Slovensku a v Česku najnovšie získala zákazku na výstavbu a päťročnú technologickú podporu nového systému elektronických diaľničných známok v Slovinsku.

Tendra sa SkyToll zúčastnil sám a uspel s cenovou ponukou skoro 16 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Riaditeľ technickej divízie v spoločnosti Peter Polakovič v rozhovore pre portál NašaDoprava.sk sa okrem iného vyjadril aj k medializovaným informáciám, že sa pre tento tender dostali do hľadáčika slovinskej komisie pre prevenciu korupcie.

Nakoľko využijete v Slovinsku skúsenosti z obdobného systému elektronických diaľničných známok na Slovensku?

Na Slovensku sme dodávali službu zameranú hlavne na kompletný predaj. To znamená nielen na dodávku technológie, ale aj na celý proces predaja a výberu. V Slovinsku je to trochu inak, DARS chce predaj a kontrolu vykonávať sám. Od nás chce, aby sme pre obidve tieto činnosti robili prevádzku technológie. Teda, aby sme sa zamerali vyslovene na technologickú dodávku a podporu systému, aby bol funkčný a podporoval všetky procesy, ktoré potrebujú.

Z tohto dôvodu sa to nedá úplne porovnávať. Skúsenosti zo Slovenska však využijeme vo veľmi veľkej miere, keďže za posledné roky ich máme nielen s pozitívnymi scenármi. Cennejšie sú negatívne scenáre, či už pri chybovosti, zadávaní alebo rôznych sťažnostiach a situáciách v prevádzke. Na základe toho sme upravovali lokálne procesy, ale rovnako sme navrhli úpravy aj v Slovinsku.

Budeme vychádzať z toho istého systému, ktorý sme dodávali na Slovensku. Akurát musia byť upravené procesy, ktoré som spomínal. V tendri v Slovinsku boli veľmi špecifické požiadavky, ktoré u nás nie sú, a systém treba upravovať tak, aby ich podporoval. Či je to predaj pre zamestnancov cez interný portál, alebo funkcie späté s lokálnou legislatívou. To sú veci, ktoré sa tam aj tak musia dobudovať, a to by musel každý, kto by to dodával. Vychádzame z veľkého základu produktu, ktorý sme tu nasadili a budeme upravovať.

SkyToll sa zúčastnil v tendri sám, po skúsenostiach z minulosti sme si povedali, že to skúsime.

V súťaži ste uspeli s ponukou takmer 16 miliónov eur bez DPH na výstavbu systému a jeho päťročnú technologickú podporu. Akú ste mali konkurenciu?

Ponuku predložili okrem nás dvaja konkurenti. V jednom konzorciu firiem bol slovinský Iskratel a maďarský ARH a Dataking, v druhom konzorciu boli slovinské firmy Marand, Telekom Slovenije, Pošta Slovenije a rakúsky Kapsch.

Vďaka čomu uspela vaša ponuka, rozhodovala iba cena, alebo aj iné kritériá?

My sme navrhli cenu, ako ste spomínali, okolo 16 miliónov eur. Konzorcium s Iskratelom malo cenu zhruba 14,5 milióna eur. Nesplnilo však niektoré požiadavky vyplývajúce z tendrovej dokumentácie alebo kvalifikačných kritérií, a tak bolo vylúčené. Konzorcium s Marandom predložilo takmer dvojnásobne vyššiu cenu oproti nám a bolo vyradené preto, že ich cena presahovala pridelený rozpočet zákazky. Splnili sme všetky kvalifikačné požiadavky. SkyToll sa zúčastnil v tendri sám, po skúsenostiach z minulosti sme si povedali, že to skúsime. Využili sme referencie, ktoré má SkyToll.

Ako hodnotíte kritériá pre účastníkov, boli náročné?

Je ťažké vytvoriť zadávaciu dokumentáciu na národný systém, ktorý je vždy pod tlakom rôznych strán. Ani pre nás nebolo jednoduché úplne z prvého čítania splniť podmienky. Museli sme veľmi dôsledne rozoberať texty, aby sme vedeli naozaj splniť požiadavky. K tomu boli rôzne otázky a odpovede iných uchádzačov, ktorí to ešte odkloňovali. Boli sme si istí, že požiadavky plníme, ale museli sme mať dôsledné podklady na to, aby sme ich mohli splniť.

Je fakt ťažké nadefinovať požiadavky tak, aby nik za tým nemohol vidieť nejakého uchádzača.

Pred uzavretím zmluvy so spoločnosťou DARS, čo bolo 27. mája, priebeh tendra následne potvrdila Štátna kontrolná komisia (obdoba nášho ÚVO). Čo tomu predchádzalo? Médiá informovali o možnej korupcii…

K tomu sa veľmi ťažko vyjadruje, keďže ničoho z toho sme neboli účastníkmi. Námietky boli na viacerých stupňoch – voči DARS-u a tiež na kontrolnej komisii. Na obidvoch stupňoch boli zamietnuté ako neodôvodnené. Na obranu štátnych inštitúcií musím povedať, že je fakt ťažké nadefinovať požiadavky tak, aby nik za tým nemohol vidieť nejakého uchádzača. Nemyslím si, že niekto môže povedať, že boli prispôsobené nám. Je ťažké to tak nadefinovať a urobiť bez akejkoľvek námietky.

Kedy začne nový systém elektronických diaľničných známok v Slovinsku fungovať a v akom rozsahu?

Zo zmluvy vyplýva harmonogram na našu dodávku. Spustenie systému závisí od nastavenia prevádzky fungovania biznisových aktivít a tie má na starosti DARS. My máme dodať technológiu a pripraviť ju na to, aby bola prevádzkovateľná. Je na to harmonogram, ale robíme všetko preto, aby sa nám podarilo technológiu dodať a spustiť čím skôr.

Ako bude systém fungovať, napríklad kontrola, či vodiči zaplatili za diaľničnú známku?

Na základe požiadaviek sme navrhli technológiu so štvorstupňovou kontrolou. Prvý stupeň je na diaľniciach, kde bude technológia na kraji cesty snímať dopravný prúd a vyhodnocovať, či majú vozidlá zaplatenú diaľničnú známku. Nákladné automobily budú vyradené z tejto kontroly. DARS následne vyhodnotí, či je priestupok alebo nie je.

Na doplnenie toho je ešte tzv. prenosná kontrola, sú to klasické trojnožky a kontrolujú z ľubovoľného miesta. Uvedenú technológiu si dajú do auta a na trojnožke si ju rozložia kdekoľvek na bezpečnom mieste. Tam sa to bude rovnako vyhodnocovať.

Ďalšia je mobilná kontrola. Na strechách vozidiel diaľničnej spoločnosti budú kontrolné kamery na všetky štyri strany. Podľa toho, ako bude stáť vozidlo, alebo bude v pohybe, sa bude vyhodnocovať, či auto má alebo nemá zaplatenú diaľničnú známku. Ďalším typom je ručná kontrola, sú to tablety, ktoré sa využívajú hlavne na kontrolu diaľničných známok na diaľničných parkoviskách.

Peter Polakovič
Riaditeľ technickej divízie v spoločnosti SkyToll Peter Polakovič Foto: SkyToll

Slováci cestujú v lete k Jadranu autami aj cez Slovinsko. Ako si tam môžu zakúpiť diaľničnú známku?

Predmetom dodávky je vybudovanie portálu, cez ktorý si užívatelia známku budú môcť kúpiť. Ďalšou možnosťou je sieť obchodných miest, to má na starosti DARS. My máme definovať aplikáciu a rozhranie pre ich obchodných partnerov. Ideálne je teda využitie webu alebo siete obchodných miest.

Ľudia stále robia chyby pri vypĺňaní, keď nesprávne uviedli evidenčné číslo vozidla. To je jeden základný problém.

Aké máte doterajšie skúsenosti z prevádzky systému elektronických diaľničných známok na Slovensku? Čo sa dá ešte vylepšiť, zmeniť?

Táto časť je veľmi závislá od toho, aké nám prídu požiadavky na zmenu. Objednávateľ má informácie o prípadných reklamáciách, ktoré sa vyskytli, či už oprávnených alebo neoprávnených. Z toho vyplývajú aj návrhy na prípadnú zmenu. Doteraz sme mali veľmi veľa pozitívnych odpovedí alebo názorov na fungovanie systému.

Ľudia stále robia chyby pri vypĺňaní, keď nesprávne uviedli evidenčné číslo vozidla. To je jeden základný problém. Už sme dopĺňali systém z dôvodu, že evidenčné číslo sa dvakrát vypĺňa a nedá sa kopírovať. Aj takto sa snažíme motivovať vodičov, aby si skontrolovali správnosť evidenčného čísla vozidla.

Potom býva, či je správny e-mail alebo mobilné telefónne číslo, nakoľko vždy pred uplynutím platnosti známky chodia notifikácie. Tie sú užitočné na to, aby ľudia nezabudli a nedostali zbytočne pokutu. Hlavne pri mobilnom čísle robia často chybu, uvedú nesprávne kód krajiny, alebo číslo. To sa dá veľmi ťažko kontrolovať, či je telefónne číslo správne alebo nesprávne. Iba podľa nejakých základných štandardov sa to dá kontrolovať.

Vodiči však majú možnosť chybu napraviť.

Vždy majú možnosť podať žiadosť a v stanovenej lehote dostanú odpoveď, akým spôsobom bola ich žiadosť vyriešená.

S vymáhaním pokút najmä pre zahraničných vodičov za využívanie diaľnic bez známky sú problémy. Čím si to vysvetľujete?

Je ťažko sa z našej strany k tomu vyjadrovať, pretože kontrolu nemáme na starosti. Jedine vystavujeme náš systém voči kontrolnému systému, ktorý sa pýta na to, či je známka platná alebo neplatná. Tam naša rola končí. Čítal som o týchto problémoch a skôr to vidím na legislatívnu možnosť riešenia vymáhania pokút alebo je možno komplikovanejšia cesta ako k tomu dospieť. Myslím, že tomu pomôže európsky register na kontrolu elektronických diaľničných známok.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Peter Polakovič
Firmy a inštitúcie ARHDARSDatakingIskratelKapschMarantPošta SlovenijeSkyTollŠtátna kontrolná komisiaTelekom Slovenije