Postup NDS a ministra dopravy na stavbe D1 s tunelom Višňové považuje SaS za zarážajúci

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
D1 - tunel Višňové
Prerazenie tunela Višňové meškalo zhruba trištvrte roka. Foto: NDS.

Na problematickej stavbe úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala sa usktočnil poslanecký prieskum Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti na podnet poslanca a tímlídra SaS pre dopravu Miroslava Ivana.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) a minister dopravy a výstavby Arpád Érsek pri stavbe úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové namiesto hľadania riešenia, ako stavbu dokončiť čo najskôr a najlacnejšie, hľadali spôsob, ako dostať zhotoviteľa von zo stavby.

Poslanec Národnej rady SR a tímlíder strany Sloboda a Solidarita (SaS) pre dopravu Miroslav Ivan o tom informoval v stredu s tým, že to považuje za zarážajúce.

Ivan tak reagoval po poslaneckom prieskume parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti, ktorý sa uskutočnil v utorok na jeho podnet na stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Cieľom poslaneckého prieskumu bolo zistiť aktuálnu situáciu priamo na stavbe a vypočuť si stanoviská všetkých dotknutých strán.

D1 - tunel Višňové
Pohľad na časť západného portálu tunela Višňové. Foto: SITA/Milo Fabian. Foto: archívne, SITA/Milo Fabian.

Prerušenie znamená veľké škody

„Prešli sme obe tunelové rúry a vonkajšie úseky. V tuneloch je dokončené už na dve tretiny sekundárne ostenie a na vonkajších úsekoch rozpracované mostné konštrukcie. Prerušenie stavby bude znamenať veľké škody na otvorených stavebných konštrukciách, ktoré budú poškodzované klimatickými vplyvmi, kým nebudú dokončené,“ povedal Ivan.

V tuneli v častiach s primárnym ostením podľa poslanca bude hroziť uvoľňovanie horniny v stenách, pretože chýba dokončené sekundárne ostenie. „To sú úplne zbytočné škody, ktorým sa dalo predísť,“ tvrdí Ivan.

Nevýhodná dohoda pre štát

Najzložitejšie stavebné práce sú podľa SaS z veľkej časti hotové a v čase najlepších klimatických podmienok na výstavbu počas jari a leta bude konzervované a bude sa hľadať nový zhotoviteľ.

„Je neodpustiteľné, že NDS, hoci má dostatočné nástroje v zmluve na odstúpenie v prípade meškania a mohla ich uplatniť už minulý rok, ponúkne nakoniec zhotoviteľovi pre štát nevýhodnú dohodu,“ uviedol Ivan.

Miroslav Ivan
Poslanec a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Foto: SITA/Marko Erd.

Na stavbe vraj niečo smrdí

Mohol sa tak podľa neho získať čas na rokovanie, alebo, ak by sa riešenie nenašlo, na odstúpenie od zmluvy, jednostranne. „To je pre nás len ďalší dôkaz, že na tejto stavbe naozaj niečo smrdí. A raz sa to dozvieme,“ dodal Ivan.

NDS nedávno uzatvorila so zhotoviteľom úseku D1 s tunelom Višňové, taliansko-slovenským združením Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s., dohodu o ukončení zmluvy o dielo a začne hľadať nového zhotvoiteľa na dokončenie problematickej stavby. Vláda tento postup na návrh ministra dopravy predtým odobrila.

Tunel Višňové mal byť dokončený do konca tohto roka, podľa SaS sa tak však stane až výrazne neskôr. „V konečnom dôsledku na to opäť doplatia vodiči,“ povedala poslankyňa a predsedníčka hospodárskeho výboru za SaS Jana Kiššová.

D1 tunel Višňové
Kontrolný deň v tuneli Višňové. SITA/Milo Fabian.

Navrhujú odvolať ministra dopravy

Zodpovednosť za to podľa predsedu SaS Richarda Sulíka okrem vedenia NDS nesie minister dopravy. „Budeme od neho chcieť podrobne vysvetliť dôvody podpisu takto nevýhodnej dohody, ktorá nás bude stáť niekoľko desiatok miliónov. Je to posledný dôkaz toho, že minister dopravy Arpád Érsek nemá čo ďalej robiť na ministerstve,“ myslí si Sulík.

SaS v týchto dňoch končí s podpisom poslancov na zvolanie mimoriadnej schôdze parlamentu s návrhom na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy.

Richard Sulík
Predseda strany Sloboda a Solidarita Richard Sulík. Foto: SITA/Ľudovít Vaniher.

Najlepšie možné riešenie

„Ministerstvo dopravy v spolupráci s NDS našlo najlepšie možné riešenie, ktoré ochráni subdodávateľov a nezmrazí stavbu na dlhé roky,“ zareagovala pre agentúru SITA riaditeľka odboru komunikácie a hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

„Počet ľudí aj strojov na stavenisku klesol na jeseň natoľko, že pri tomto tempe výstavby by bola diaľnica dokončená v roku 2039 a preto bolo nevyhnutné urobiť radikálne kroky, aby sme neprišli o financie z eurofondov,“ upozornila Ducká.

Zhotoviteľ podľa rezortnej hovorkyne navyše vyžadoval dodatočné platby, ktoré nebol schopný v zmysle zmluvy vydokladovať, čo je podľa zákona vylúčené. „Opozičná strana SaS touto svojou aktivitou iba dokazuje, že nie je schopná objektívne sa pozerať na fakty a aj do odborných riešení zaťahuje politiku, čo odmietame,“ dodala Ducká.

Arpád Érsek
Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek na stavbe D1 s tunelom Višňové. Foto: SITA/Milo Fabian.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie SaS Sloboda a Solidarita