Prečo Slováci preferujú kúpu jazdenky zo zahraničia, keď sa na Slovensku vyrobí vyše milión áut ročne?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Slováci uprednostňujú jazdené autá pred novými vozidlami
Slováci uprednostňujú jazdené autá pred novými vozidlami Foto: AOV

Automobilový priemysel je pre slovenskú ekonomiku jeden z hlavných ťahúňov. Tvorí až 13% celkového HDP krajiny a zamestnáva viac ako 130-tisíc pracovníkov. S počtom vyrobených automobilov na tisíc obyvateľov, sa tak Slovensko zaradilo na popredné miesta celosvetového rebríčka.

Aj napriek tomu, že sa na našom území vyrobí viac ako milión áut ročne, Slováci čoraz viac uprednostňujú kúpu ojazdeného vozidla. Dalo by sa hovoriť o paradoxe, ktorý samozrejme ovplyvňuje viacero faktorov.

Areál bratislavského závodu VW
Areál bratislavského závodu VW Foto: Volkswagen Slovakia

Tým najzásadnejším je samozrejme cena. Obstarávacie náklady na nové auto sú oveľa vyššie, ako náklady na ojazdené vozidlo.

Väčšina vyrobených áut je určená na export

Na Slovensku pôsobia štyri automobilky. Za tú najvýznamnejšiu s najdlhšou históriou pôsobenia sa považuje závod Volkswagen Slovakia v Bratislave, ďalej nasleduje Kia Motors Slovakia v Žiline, Groupe PSA v Trnave a nitriansky Jaguar Land Rover Slovakia. Väčšina vyrobených áut, však neputuje do našich domácností, ale na export. Prečo je to tak?

Autá zo zahraničia „sú kvalitnejšie“

Hoci je Slovensko výkladnou skriňou automobilového segmentu, táto skutočnosť sa neodráža vo vnímaní domáceho obyvateľstva. Prevláda názor, že jazdené autá dovezené napríklad z Nemecka sú stále veľmi kvalitné a navyše za rozumnú cenu.

Tak prečo by mali platiť viac za doma vyprodukované auto, keď môžu ušetriť? V tomto prípade platí staré známe:  že nie všetko, čo sa blyští, je zlato. Množstvo zahraničných majiteľov sa totiž zbavilo vozidiel, ktoré pre zlé emisie, nemohli využívať v mestách.

Ilustračné foto
Automobilky na Slovensku zamestnávajú viac ako 100-tisíc pracovníkov Foto: Volkswagen Slovakia

„Pritom ide o vyslovené šroty. Sú špecializované autobazáre, ktoré majú na predaj niekoľko tisíc áut určených na export. Chodia po ne kamiónmi. Nehovorím, že sú všetky zlé, ale problém je, že ku nám ide všetko problematické,“ ozrejmuje súčasnú situáciu na trhu Jozef Knopp, predseda Asociácie overovateľov vozidiel (AOV).

Predstava o tom, že autá dovezené zo zahraničia nemajú stočené kilometre, je však v praxi úplne mylná a realita je úplne niekde inde. „Je bežné, že vozidlo, ktoré má reálne 500-tisíc a viac kilometrov, má u nás uvedených, povedzme, len 170-tisíc,“ dodáva odborník.

Počet jazdeniek každoročne stúpa

Aj napriek vyššie uvedeným faktom, počet jazdených vozidiel, ktoré brázdia naše cesty, je každý rok vyšší. „Na Slovensku je podľa stránky ministerstva vnútra k 31. júlu 2019 evidovaných viac ako 2,4 milióna vozidiel do 3,5 tony a z toho je približne 1 milión dovezených,“ konštatuje Knopp.

To je takmer polovica vozidiel, ktoré jazdia po našich cestách. Na porovnanie, pred 10 rokmi bolo na Slovensku evidovaných len približne 71-tisíc áut zo zahraničia, pred 20 rokmi sa toto číslo pohybovalo na úrovni okolo 10-tisíc vozidiel.

Na Slovensku dominuje Volkswagen

Medzi najviac dovážané značky automobilov patrí podľa štatistík AOV práve Volkswagen. Na druhom mieste sa drží Škoda, za ňou Ford, Audi a BMW. Najviac sa podľa Knoppa dováža z Talianska, Nemecka, Holandska a Belgicka.

Výroba áut na Slovensku prekročila hranicu 1-milióna kusov
Výroba áut na Slovensku prekročila hranicu 1-milióna kusov Foto: Volkswagen Slovakia

V poslednom čase vyskočili vyššie čísla aj z Francúzska a Španielska. „Autá z alpských krajín, kde sa ide do kopca, z kopca, často sa drží sneh na vozovkách a rôzne druhy posypov spôsobujú vozidlám viac škody ako osohu, pritom vôbec nedosahujú kvalitu primeranú ich cene,“ vysvetľuje odborník z AOV.

Niektoré autá mali byť už dávno na šrotovisku

Ďalším problémom dovezených automobilov, o ktorom väčšina Slovákov vôbec netuší, sú predchádzajúce poškodenia dovezených áut.

Väčšina kusov sa prezentuje ako kvalitné vozidlá z dovozu, žiaľ sú to len pojazdné vraky. Predajcovia tak zneužijú kupujúceho, podvedú ho s cieľom získať ďalšie peniaze z predaja.

Autá totiž mohli mať nehodu alebo takzvanú „totálku“, kedy by mali byť odvezené do šrotu. Namiesto toho jazdia po slovenských cestách.

„Žiaľ, nie je nič nezvyčajné, že vo finále má podvedený človek namiesto vozidla, ktoré mu malo slúžiť ešte niekoľko rokov, v garáži takmer nepoužiteľný a ďalej nepredajný vrak. Nehovoriac o tom, že sa stali už aj naozaj veľké tragédie, keď podvodný predaj stál niekoho v takomto aute život,“ dodáva predseda AOV.

Dať si pred kúpou overiť vozidlo z pohľadu technického stavu a tiež jeho histórie, je pritom v súčasnosti už pomerne jednoduché. AOV združuje subjekty, ktoré prispievajú k odhaľovaniu nekalých praktík pri predaji jazdených vozidiel.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jozef Knopp
Firmy a inštitúcie Asociácie overovateľov vozidiel (AOV)