Prepad lízingového financovania sa vlani skoro podarilo vykryť, rast podporili hlavne nákladné autá

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Autá, export
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Prepad lízingového financovania z roku 2020 sa v roku 2021 takmer podarilo vykryť.

Ako ďalej agentúru SITA informoval predseda predstavenstva Asociácie leasingových spoločností SR Richard Daubner, ktorý je zároveň predsedom predstavenstva ČSOB Leasing, za rastom objemu financovania je hlavne komodita nákladné vozidlá, u ktorej bol rast zhruba 45 %.

Po nej nasleduje komodita osobných a úžitkových áut s tempom rastu približne 15 %.

Nastala zmena v štruktúre

Z hľadiska štruktúry však nastala zmena v tom, že sa zvýšila cena financovaných predmetov, čo je spôsobené podľa neho vyššou cenou nových vozidiel a taktiež vyššou mierou financovania nových vozidiel oproti jazdeným vozidlám.

„Vychádzajúc zo súčasného rastu financovania sa pozerám na tento rok optimisticky. Očakávam rast trhu na úrovni 5 až 10 %, keďže napriek súčasnému rastu ešte stále zaostávame za rokom 2019, teda pred pandémiou, o 6 %,“ skonštatoval Daubner.

V oblasti financovania dopravnej techniky sa dá očakávať vyšší rast, ako je prognózovaný rast ekonomiky na Slovensku, a to z dôvodu nutnosti modernizácie techniky, ktorá sa nemenila počas pandémie a zároveň zvýšenému dopytu po nízkoemisných a bezemisných vozidlách.

„Na Slovensku máme aktuálne priemerný vek osobných vozidiel až 14 rokov, čo je jedno z najvyšších čísiel v rámci krajín EÚ a zároveň máme z krajín EÚ, jednu z prvých priečok v objeme CO2 na km pri nových registrovaných vozidlách,“ pokračoval Daubner. Je teda podľa neho nevyhnutná obnova vozového parku.

Slovensko môže byť šrotoviskom

Tento cieľ by mali pomôcť naplniť strategické projekty, ako je plán obnovy a iné, lebo inak bude Slovensko podľa Daubnera na chvoste krajín EÚ v plnení záväzkov Green Deal a stane sa postupne šrotoviskom ojazdených vozidiel zo zahraničia.

Na druhej strane, okrem pandemickej krízy čelíme aj tzv. čipovej kríze, ktorá sa už teraz prejavuje v nedostatku objednaných vozidiel v požadovanom čase.

„Ak bude problém s čipmi, resp. inými komoditami pretrvávať, tak nebude možné dodávať vozidlá zákazníkom v požadovanom objeme a čase a nakoniec i v očakávanej cene, keďže tá v čase rastie. Avizované zvyšovanie cien máme i od dodávateľov strojov a zariadení,“ hovorí Daubner.

No ani pandémia a ani aktuálna čipová kríza nemôžu podľa neho zastaviť nevyhnutnú modernizáciu a dekarbonizáciu priemyslu a dopravy na Slovensku.

Rast lízingu by mal pokračovať

Obchodný riaditeľ spoločnosti Business Lease Slovakia, ktorá sa zameriava na poskytovanie operatívneho lízingu, Michal Chudík vzhľadom k aktuálnej situácii s omeškanými dodávkami nových vozidiel očakáva predlžovanie aktuálnych aktívnych kontraktov existujúcich klientov.

„A v dôsledku problémov s polovodičmi predpokladáme negatívny vplyv na servisné centrá a teda služby,“ poznamenal Chudík. No očakáva rast operatívneho lízingu, ktorý by mal pokračovať aj v budúcom roku.

Rast lízingového trhu aj napriek negatívam očakáva aj obchodný riaditeľ Arval Slovakia Michal Duška.

„Počítame, že tento rast budeme kopírovať. Vzhľadom na veľmi slabú dostupnosť vozidiel je dnes ťažké predpovedať, o koľko percent trh medziročne porastie, určite to však bude v jednotkách percent,“ povedal pre agentúru SITA Duška.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Michal ChudíkMichal DuškaRichard Daubner
Firmy a inštitúcie Asociácia leasingových spoločností SR