Preprava cestujúcich zaznamenáva výrazné výpadky, nákladná doprava je na tom lepšie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Autobus, doprava Od nedele budú prímestské autobusy v kraji jazdiť podľa nových cestovných poriadkov
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Cestná a železničná doprava naďalej pociťuje vplyv koronakrízy, a to napriek jej zmierneniu. Výkony v oboch druhoch dopravy sa síce zotavujú z krízových mesiacov a dobiehajú výsledky z predchádzajúcich rokov, preprava cestujúcich stále zaznamenáva výrazné výpadky.

Hospodárskym výsledkom dopravných firiem však pomáha mierny pokles zamestnanosti a priemerných miezd.

Pokles o sto miliónov

Informoval o tom tento týždeň analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák s tým, že v dôsledku koronakrízy v prvom polroku 2020 klesol počet prepravených osôb o 100 miliónov oproti zvyčajným úrovniam z predchádzajúcich rokov.

Osobná preprava v minulosti dosahovala stabilne 690 až 700 miliónov cestujúcich ročne. Najväčší medziročný prepad bol v apríli, a to o 60 %, v máji sa zmiernil zhruba na 50 % a v júni asi na tretinu.

„Najvýraznejší prepad zaznamenala železničná doprava, kde v apríli medziročne poklesol počet cestujúcich až o tri štvrtiny. Výrazne nižšie prepady zaznamenala cestná doprava, vrátane MHD, kde boli výkony v najhoršom období (v apríli) medziročne nižšie o 58 %,“ uviedol Horňák.

Tlak na verejné rozpočty

Napriek korekcii v závere prvého polroka bol medziročný rozdiel stále výrazný. „Počty cestujúcich v cestnej doprave sú násobne vyššie ako v železničnej doprave, a preto výsledok odvetvia najviac ovplyvňuje práve tento druh prepravy,“ podotkol analytik.

Výrazná medzera v preprave osôb môže v najbližších mesiacoch spôsobiť tlak na verejné rozpočty.

Časť dopravných podnikov totiž vlastnia subjekty verejnej správy (napríklad MHD a železnice) alebo ich výkony významne dotujú (napríklad samosprávne kraje prímestskú autobusovú dopravu).

„Udržanie spojov aj na menej rentabilných trasách, najmä v čase takéhoto výpadku, bude vyžadovať vyššie príspevky a spôsobovať dodatočnú záťaž na verejné rozpočty,“ upozornil Horňák.

Nákladná doprava zmiernila výpadok

Nákladná doprava zaznamenala rádovo menší pokles oproti osobnej preprave, a to napriek výrazným obmedzeniam, napríklad na hraničných priechodoch.„Pokles výkonov tiež súvisí s obmedzením výroby firiem,“ poznamenal Horňák.

Najvyšší výpadok v nákladnej doprave bol tiež v apríli, avšak v júni sa celkový výsledok zmiernil najmä zlepšením cestnej nákladnej dopravy.

Zamestnanosť v oblasti dopravy v júni medziročne klesla o 0,9 %, keď zamestnancov stratili najmä skladové a pomocné činnosti v doprave. Naopak, prírastok zaznamenali poštové a kuriérske služby.

Pokles priemerných miezd

„Dôvodom je, že po zatvorení predajní sa kúpna sila presunula do online obchodov, a práve poštové a kuriérske služby z tejto situácia profitovali. S tým súvisí aj nárast priemernej mzdy v tejto oblasti, v júni medziročne o takmer 11 %,“ priblížil Horňák.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Ostatné sledované oblasti dopravy evidovali pokles priemerných miezd najmä pre nižší počet odpracovaných hodín, nadčasov či čerpanie pandemickej práceneschopnosti.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Matej Horňák
Firmy a inštitúcie Slovenská sporiteľňa