Prerušenie výroby v automobilkách bude mať dramatický dopad aj na subdodávateľov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ilustračné foto
Ilustračné foto Foto: www.thinkstockphotos.com
  • aktualizované 20. marca 7:33

V najbližších dňoch pozastavia výrobu všetky štyri slovenské automobilky ako reakciu na šírenie nákazy COVID-19. Bratislavský Volkswagen tak urobil už v priebehu pondelka, francúzska automobilka PSA v Trnave pozastaví výrobu zo štvrtka na piatok. K obmedzeniu výroby tiež dospela aj britská automobilka Jaguar Land Rover v Nitre. Od piatka preruší výrobu až do odvolania. Pokračovať budú iba v nábehu výroby modelu Defender.

Prerušenie výroby ohlásila vo aj štvrtá automobilka Kia v Žiline. Informovala, že linky zastaví v pondelok (23. marca) zatiaľ na dva týždne.

Viac k téme Ekonomické dopady koronavírusu

Prerušenie zasiahne subdodávateľov

Automobilový priemysel na Slovensku však nie je iba o samotných závodoch, prerušenie výroby sa dotkne mnohých subdodávateľov, ktorí pre automobilky dodávajú rôzne komponenty. Iba VW ich má tridsať.

Ako informoval Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) automobilový priemysel na Slovensku zamestnáva 177-tisíc ľudí a priamo aj nepriamo generuje až 275-tisíc pracovných miest.

Generálny sekretár ZAP SR Ján Pribula upozorňuje, že prerušenie výroby v slovenských automobilových závodoch sa netýka iba Slovenska. Týka sa celého sveta.

„Firmy VW a PSA sú globálne. Majú svoje prevádzky prakticky po celom svete. Presne vedia, aký je stav v jednotlivých krajinách, aké opatrenia sa prijímajú a ako sú účinné proti šíreniu tohto ochorenia. Preto si myslím, že rozhodnutia boli ovplyvnené pocitom zodpovednosti za svojich pracovníkov, úrovňou znalostí a snahou minimalizovať negatívne dopady,“ reagoval na ohlásené pozastavenie výroby Pribula.

Uviedol, že v súčasnosti sa nedajú vyčísliť straty, pretože nikto presne nevie, ako dlho potrvá táto mimoriadna situácia. Všetko bude závisieť od dĺžky odstávok, schopnosti opätovného rozbehu výroby a aj od kompenzácií, ktoré budú riešené na úrovní vlád a Európskej komisie (EK).

Opatrenia nemusia stačiť

Pribula víta 13 opatrení na pomoc ľuďom a podnikateľom, ktoré predstavil minister financií Ladislav Kamenický spoločne s ministrom hospodárstva Petrom Žigom.

Ide napríklad o možný odklad splátok úverov a hypotekárnych úverov bez záznamu v registri dlžníkov, poskytovanie krátkodobých nízkoúročených úverov pre podniky vo vybraných sektoroch, odpisovanie daňovej straty v dlhšom období, či odklad daňového priznania o tri mesiace pre všetky podniky.

„No sme si zároveň vedomí, že to ešte nie je konečný výpočet nutných opatrení, ktoré bude postupne potrebné prijímať na základe toho, ako sa bude situácia vyvíjať,“ skonštatoval generálny sekretár ZAP SR.

Dodal, že keďže sú do dodávateľského reťazca zapojené rôznorodé firmy, od malých cez stredných až po veľké, dá sa očakávať, že v rámci automobilového priemyslu bude využitá prevažná časť zverejnených opatrení.

Viac o téme Koronavírus

Subdodávatelia sú závislí od automobiliek

Koľko subdodávateľov bude musieť pozastaviť výrobu kvôli prerušeniu výroby v automobilkách je otázne. Všetko závisí od zapojenia firmy do dodávateľského reťazca, respektíve či a ako má firma diverzifikované portfólio odberateľov.

„Firmy zapojené v logistickom koncepte Just-in-time a dodávajúce len jednému odberateľovi zastanú súčasne s ním. Firmy, dodávajúce aj iným odberateľom, budú musieť sledovať vývoj u všetkých svojich odberateľov. Firmy, ktoré nie sú v Just-in-time dodávkach, možno nebudú musieť zastaviť výrobu z dôvodu zastavenia výroby finalistov vôbec, budú výrobu len redukovať,“ vysvetlil Pribula.

Niektorí zatiaľ fungujú, iní už nie

Ako uviedla Diana Meľošová zo spoločnosti Brose v Prievidzi, ktorý je veľkým subdodávateľa pre VW, výrobu zatiaľ neprerušia. Dodala, že vo firme pozorne sledujú situáciu nielen na zákazníckej strane, ale aj na strane svojich dodávateľov.

„Situácia sa nás dotkne určite a rovnako sa dotkne iných spoločností v automotive. Naše portfólio zákazníkov je naozaj široké, takže VW nie je naším jediným zákazníkom,“ informovala Meľosová.

Dodala, že vo firme prijímajú všetky možné opatrenia, aby v prvom rade ochránili našich zamestnancov a ich rodiny. Uviedla, že momentálne nemajú potvrdený žiadny výskyt koronavírusu.

„Už od minulého týždňa pracuje v rámci prevencie 150 administratívnych pracovníkov z domu, výroba stále beží. eríme tomu, že každá spoločnosť robí čo môže, aby ochránila zdravie zamestnancov,“ zdôraznila Meľošová.

Opačná situácia nastala u subdodávateľa a zároveň jedného z najväčších zamestnávateľov na Považí, v spoločnosti Continental, ktorá vyrába pneumatiky na osobné a nákladné vozidlá. Púchovská primátorka Katarína Heneková informovala, že z dôvodu epidémie a poklesu objednávok prerušujú v závode výrobu.

Hrozí hromadné prepúšťanie?

Strach z prepúšťania zamestnancov, ktorí pracujú v automotive, sú určite opravené. Pribula však upozorňuje, že prepúšťanie zo strany najväčších zamestnávateľov, by bolo značne neekonomické.

Problém je aj v tom, že prepúšťaní pracovníci boli často za vysokých nákladov zaškoľovaní a nie je garancia, že by opäť nastúpili na svoje pôvodné miesta. Bolo by treba opäť zaškoľovať a plytvať prostriedkami.,“ vysvetľuje Pribula.

Zdôraznil, že práve v takýchto prípadoch majú významné priemyselné krajiny vo svojej legislatíve zavedený systém, ktorý pomáha zamestnávateľom sčasti vykrývať náklady na pracovníkov v časoch, kedy dochádza k útlmu trhu.

Zjednodušene je tento systém označovaný ako „Kurzarbeit“. Ide o pomoc od štátu, ktorá je určená práve na to, aby nemusel zamestnávateľ prepúšťať svojich zamestnancov a následne ich po oživení trhu opäť prijímať.

Pribula vysvetlil, že tento model je výhodnejší aj pre štát, ak príspevky v nezamestnanosti presunie zamestnávateľovi na udržanie zamestnanosti. „Eliminujú sa tak významné sociálno-ekonomické ale aj sociologické dopady,“ dodal Pribula.

Zdôraznil však, že takéto opatrenie sa Zväzu za posledné dva roky nepodarilo s predošlou vládou presadiť. Dodal, že aj napriek snahe začleniť takýto inštitút do našej pracovno-právnej legislatívy, narazili na Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR ako aj zástupcov odborov.

Dobrou správou je, že ministri Žiga a Kamenický prijali v súvislosti s bojom proti šíreniu COVID-19 aspoň jedno z opatrení smerujúce k zavedeniu princípu „Kurzarbeit“, čo môže aspoň zjemniť dopady na slovenský automobilový priemysel.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Diana MeľošováJán PribulaKatarína HenekováLadislav KamenickýPeter Žiga
Firmy a inštitúcie MF Ministerstvo financií SRMH Ministerstvo hospodárstva SRMPSVR Ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny SRZAP Zväz automobilového priemyslu SR