Prestavba železnice na Záhorí si vyžiada rozsiahle výluky, niektoré priecestia úplne zrušia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Oprava železničného priecestia
Oprava železničného priecestia. Foto: ilustračné, SITA

Modernizácia železničnej trate medzi bratislavskou Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou s Českou republikou by mala trvať kratšie ako samotný tender na zhotoviteľa stavby. Stavebné práce, vrátane prípravy projektovej dokumentácie, za vysúťaženú cenu zhruba 275 miliónov eur bez DPH, sú plánované na viac ako tri roky. V prípade optimálneho priebehu tendra, napríklad v dĺžke jedného roka, mohli byť v súčasnosti už hotové dve tretiny projektu a o rok by mohol byť celý dokončený.

Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) trvalo tri roky a sedem mesiacov, kým od vyhlásenia tendra uzavreli zmluvu s víťazom, taliansko-slovenským združením spoločností ICM, S. p. A., Vicenza (hlavný člen) a Váhostav – SK, a. s., Bratislava. Dôvodom boli najmä opakované námietky, odvolania, opätovné vyhodnotenie ponúk, ako aj potrebná následná kontrola.

Začali sa projekčné práce

Z dôvodu predĺženia verejnej súťaže museli financovanie tejto veľkej investície aj z prostriedkov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF) rozdeliť medzi súčasné a nasledujúce programové obdobie eurofondov.

Ako uviedla pre portál NasaDoprava.sk hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová, modernizácia trate sa realizuje spôsobom „naprojektuj a postav“. Podpisom zmluvy sa podľa nej začali projekčné práce, ktoré by podľa odhadov železníc mali trvať do jedného roka. Následne bude prebiehať realizácia diela.

Modernizácia železničnej trate predpokladá úpravu trasovania traťových úsekov. „Smerové a výškové vedenie trate umožní v jednotlivých traťových úsekoch rýchlosť do 200 kilometrov za hodinu pre osobnú dopravu,“ priblížila Feik Achbergerová. Všetky navrhované konštrukčné prvky musia vyhovovať spomínanej rýchlosti a ich používanie musí byť schválené v podmienkach ŽSR.

Projekt je rozdelený na dve stavby

Celý projekt je rozdelený na dve stavby. Jednou je modernizácia železničnej trate na dvoch úsekoch Devínska Nová Ves –  Malacky (24,3 km) a Kúty – hranica s Českom (6,8 km) v dĺžke 31,1 kilometra. Táto časť projektu stojí 240,5 milióna eur bez DPH. Prostredný, najdlhší úsek Malacky – Kúty (42,4 km), nie je súčasťou aktuálnej modernizácie trate.

Druhou stavbou v rámci tejto investície je implementácia Európskeho systému riadenia železničnej dopravy (ERTMS). Jeho súčasťou je modernizácia technickej infraštruktúry železničnej siete, čo umožňuje cezhraničnú interoperabilitu a bezproblémovú prevádzku európskej železničnej dopravy. Táto časť projektu zahŕňa všetky tri úseky trate na Záhorí v celkovej dĺžke 73,5 kilometra, s nákladmi 34,5 milióna eur bez DPH.

V tomto roku projektovanie, prípravné práce na jar

Generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav – SK Marián Moravčík pre portál NasaDoprava.sk uviedol, že celú zákazku bude realizovať projektový tím, ktorý vytvorili spoločne s talianskym partnerom ICM.

„Čo sa týka stavebných prác, ide síce o zákazku na rovinatom teréne, ale špecifikom môže byť geológia (pieskovcové podložie) a budovanie nadjazdov a podjazdov, ktoré v niektorých úsekoch bude musieť byť priamo v obciach a mestách,“ upozornil Moravčík.

Nakoľko úlohou zhotoviteľa v tomto prípade je aj projektovanie celého diela, v tomto roku podľa neho neplánujú so začatím stavebných prác a budú určite len projektovať. „Ak však pôjde všetko podľa plánu, začiatok prípravných stavebných prác plánujeme na jar budúceho roku,“ očakáva šéf Váhostavu – SK.

Ako dodal, so spoločnosťou ICM spolupracujú už niekoľko rokov, zúčastnili sa viacerých verejných obstarávaní na Slovensku a v Česku. Váhostav – SK a ICM si pre realizáciu zákazky na Záhorí vybrali štyroch podzhotoviteľov. Tí majú vykonať 12,4 percenta z celkového objemu stavebných prác.

Modernizácia si vyžiada rozsiahle výluky

Dvojkoľajná železničná trať medzi Bratislavou a hranicou s Českom, ako súčasť medzinárodného koridoru na trase Berlín – Drážďany – Praha – Brno – Bratislava – Štúrovo – Budapešť, má značnú intenzitu osobnej aj nákladnej dopravy.

Ako poznamenala Feik Achbergerová, modernizácia si vyžiada rozsiahle výluky, ktorá ovplyvní nielen početnosť vlakov, ale aj ich cestovnú rýchlosť. „Našim cieľom je však jednotlivé etapy modernizačných prác realizovať s minimálnymi nutnými negatívami na osobnú aj nákladnú dopravu, teda s dopadom ako na cestujúcich, tak aj na tovarové toky,“ dodala.

Príprava obnovy úseku Malacky – Kúty

Zhotoviteľ má v rámci projektu existujúcich jedenásť priecestí (v úsekoch Devínska Nová Ves – Malacky, Kúty – hranica s Českom) nahradiť mimoúrovňovým krížením, alebo ich zrušiť bez náhrady.

Nadjazdy nad železničnou traťou vzniknú v Stupave, Zohore a Lábe, podjazdy v Zohore, Malackách a Brodskom. Podchody pre peších a cyklistov v mieste priecestia vytvoria v Plaveckom Štvrtku a Malackách. Bez náhrady budú zrušené priecestia v Devínskej Novej Vsi, Zohore a Lábe.

ŽSR už pripravujú aj modernizáciu traťového úseku Malacky – Kúty. „Na predmetný úsek sa spracováva projektová dokumentácia, následne budú prebiehať žiadosti o stavebné povolenia a proces verejného obstarávania. Stavebné práce na úseku Malacky – Kúty, ktoré nie sú súčasťou podpísanej zmluvy o dielo, sú plánované na financovanie z nových európskych zdrojov,“ dodala Feik Achbergerová. K predpokladaným investičným nákladom na modernizáciu tohto úseku sa nevyjadrila.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Marián MoravčíkRia Feik Achbergerová
Firmy a inštitúcie ICMVáhostav - SKŽeleznice Slovenskej republiky