Prioritou NDS pri dokončení stavby úseku D1 s tunelom Višňové je kvalita a rýchlosť

D1 - tunel Višňové
Stavenisko v okolí tunela Višňové na budúcom úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala. Foto: SITA/Milo Fabian.

Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorý mal byť pôvodne hotový koncom tohto roka, musí byť dokončený najneskôr do konca roku 2023, aby mohol byť financovaný z prostriedkov Európskej únie.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) považuje kvalitu a rýchlosť za jednu z hlavných priorít pri výbere nového zhotoviteľa na dokončenie stavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové.

Úsek pri Žiline, ktorý mal byť pôvodne hotový koncom tohto roka, musí byť dokončený najneskôr do konca roku 2023, aby mohol byť financovaný z prostriedkov Európskej únie v súčasnom programovom období 2014 – 2020.

Pre nás bude prioritou aj termín dokončenia. To znamená kvalita a rýchlosť dokončenia tohto úseku,“ povedal generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin.

Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin na stavbe križovatky Triblavina. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.

Predpokladá, že v procese verejného obstarávania, ktoré by sa po ukončení inventarizácie a odchode súčasného zhotoviteľa Salini Impregilo – Dúha zo stavby malo začať v druhom polroku tohto roku, môžu vzniknúť určité riziká. Očakáva však, že úsek D1 s tunelom Višňové je možné dokončiť o štyri roky.

Potrebujeme tam kvalitného, skúseného, dobrého zhotoviteľa. Máme takých na Slovensku,“ uviedol Ďurišin.

Využijú súťažný dialóg

Budúceho zhotoviteľa chce NDS vybrať formou súťažného dialógu s uchádzačmi na základe určitých kritérií, ktoré zhotoviteľ musí spĺňať, aby takúto stavbu mohol dostavať.

Musí to byť zhotoviteľ, ktorý stavia diaľnice, má na to kapacity ľudské, materiálne, strojnotechnologické. Súťažný dialóg je jedna z foriem verejného obstarávania. Výber zhotoviteľa veľmi intenzívne konzultujeme. Radíme sa, resp. žiadame odborné posudky a stanoviská Úradu pre verejné obstarávanie,“ priblížil Ďurišin.

Súťažný dialóg je komunikácia objednávateľa so zhotoviteľom.

Poskytneme budúcim účastníkom podklady, ktoré vzniknú z inventúry. Na základe toho budeme komunikovať o ich technických riešeniach, návrhoch. Budú kvantifikované podmienky, ktoré uchádzači môžu spĺňať to, aby sa o súťažný dialóg uchádzali,“ poznamenal Ďurišin. S vybranými uchádzačmi spomedzi záujemcov budú následne rokovať a hľadať možnosti.

D1 - tunel Višňové
Prerazenie tunela Višňové meškalo zhruba trištvrte roka. Foto: NDS.

Osem mesiacov až dva roky

Investičný riaditeľ NDS Jiří Hájek povedal, že na základe ich skúseností verejné obstarávania trvajú od šiestich mesiacov dlhšie.

Keby všetko išlo úplne skvele, tak je to šesť mesiacov a povedzme osem po podpis zmluvy. Takúto ambíciu máme. Pokiaľ by sa to podarilo, tak si môžeme gratulovať. Termín je ideálny od ôsmich mesiacov až po dva roky,“ uviedol Hájek.

Na základe dohody NDS o ukončení zmluvy o dielo s taliansko-slovenským konzorciom by malo byť stavenisko D1 s tunelom Višňové vyprázdnené najviac za 55 dní od účinnosti dohody. Základný termín na to je tridsať dní. Ďalších 25 dní je na prípadné rokovania o sporných otázkach, resp. na predloženie potrebných dokumentov zhotoviteľom.

Po týchto 55 dňoch by malo byť stavenisko opustené. Táto lehota sa môže predĺžiť na nejaké nevyhnutné veci. Termín je veľmi prísny. Je definovaný tak, aby všetky spory boli vyriešené v tejto lehote. Tie, u ktorých to nebude možné, skončia na medzinárodnej komisii pre riešenie sporov, ktorá vznikla v januári tohto roku,“ vysvetlil Hájek.

Potom ešte môže nasledovať arbitráž. „Predpokladáme, že najjednoduchšie spory sa vyriešia rýchlo a tie zložité môžu trvať aj niekoľko rokov,“ dodal Hájek.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom