Problém s výstavbou diaľnic na Slovensku nie je podľa analytika v peniazoch, ale v nedostatočnej schopnosti ich stavať

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
diaľnica D1
Foto: ilustračné, SITA/Rastislav Ovšonka

Výstavba diaľnic na Slovensku netrpí pre nedostatok peňazí, ale pre nedostatočnú schopnosť ich stavať. Za posledné desaťročie v rokoch 2010 až 2020 išlo na diaľnice celkovo o miliardu eur menej, ako plánovali schválené rozpočty.

Ako na blogu Rady pre rozpočtovú zodpovednosť uviedol analytik Jakub Koško, aj napriek nevyužitiu všetkých zdrojov rozpočtu bolo čerpanie týchto výdavkov mierne nadpriemerné v porovnaní s vybranými krajinami.

Peniaze sa museli dočerpávať

Nepodarilo sa dosiahnuť mieru zvyšovania hustoty diaľničnej siete na priemernej úrovni vybraných krajín.

„Rozpočty v rokoch 2010 až 2020 plánovali investičné výdavky vrátane EÚ fondov a spolufinancovania do diaľnic v priemernej výške približne 680 miliónov eur ročne. Najvyššie hodnoty blížiace sa k úrovni 900 mil. eur boli rozpočtované v rokoch 2011, 2014 a 2016, naopak v rokoch 2018 a 2019 sa rozpočtované výdavky výrazne prepadli až pod úroveň 300 mil. eur,“ informoval Koško.

Pokles výdavkov v rozpočte súvisel najmä s vysokou úrovňou nahromadených nepoužitých prostriedkov z predchádzajúcich rokov, ktoré bolo potrebné dočerpať, aby sa predišlo ich prepadnutiu.

V porovnaní s plánom v rozpočtoch bolo v sledovanom období čerpanie prostriedkov na investície opakovane nižšie.

Náklady neprekračovali 700 miliónov

„S výnimkou roku 2015 spojeného s dočerpávaním fondov EÚ na konci programového obdobia náklady nikdy neprekročili 700 mil. eur. Iba v štyroch z jedenástich rokov bolo čerpanie vyššie, ako predpokladaný rozpočet vplyvom použitia prostriedkov z predchádzajúcich rokov,“ upozornil analytik.

Plné využitie nevyčerpaných prostriedkov v objeme jednej miliardy eur by umožnilo navýšiť objem investícií v uvedenom období každoročne o 100 miliónov eur.

Alternatívne by za tieto peniaze mohol byť dvakrát postavený dlhodobo očakávaný diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.

Najviac investovalo Rumunsko

„V porovnaní s vyspelými európskymi krajinami platí, že verejné investície použité na výstavbu diaľnic boli na Slovensku za posledných desať rokov mierne nadpriemerné. Priemerné ročné výdavky dosiahli výšku približne 0,75 % HDP, pričom priemer vybraných krajín bol na úrovni 0,63 % HDP a medián v objeme 0,56 % HDP,“ priblížil Koško.

Najviac finančných prostriedkov v pomere na HDP do diaľničnej infraštruktúry investovalo Rumunsko, kde priemerné investičné výdavky z verejných zdrojov dosiahli takmer 1,8 % HDP ročne.

Na druhej strane Taliansko, či Belgicko uskutočnili v tomto období najmenšie investície do novej diaľničnej siete, keďže väčšina výdavkov ide len na zlepšovanie už existujúcej diaľničnej infraštruktúry.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jakub Koško
Firmy a inštitúcie RRZ Rada pre rozpočtovú zodpovednosť