Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
železnice - trať
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
Ilustračné foto: pixabay.com.
12. 07. 2018 14:31 Železničná doprava od NasaDoprava.skSITA

Proces EIA pre projekt širokorozchodnej trate je v záverečnej fáze prípravy

Začať by sa mal v rovnakom čase v Rakúsku a na Slovensku, pričom podľa predpokladov by sa tak malo stať ešte v tomto roku.

BRATISLAVA – Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie pre projekt výstavby širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Bratislavy a Viedne je v záverečnej časti prípravy. Začať by sa mal v rovnakom čase v Rakúsku a na Slovensku, pričom podľa predpokladov by sa tak malo stať ešte v tomto roku.

Agentúru SITA o tom informoval Anton Dulak, projektový manažér spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft, v ktorej majú rovnaké zastúpenie štyri železničné spoločností z Rakúska, zo Slovenska (Železnice Slovenskej republiky), z Ukrajiny a Ruska. Spoločnosť so sídlom vo Viedni pripravuje štúdiu uskutočniteľnosti pre projekt širokorozchodnej trate.

O ďalšom postupe sa rozhodne po dokončení štúdie

„Medzinárodný železničný projekt sa dostáva do tretej etapy a jej súčasťou je posudzovanie vplyvov na životné prostredie, teda takzvaná EIA. Až po dokončení celej štúdie bude možné konkrétne rozhodnúť o ďalších krokoch či výstavbe projektu,“ uviedol Dulak s tým, že štúdia bude mať štyri alebo päť etáp vrátane posúdenia hodnoty za peniaze. Pokiaľ ide o výkup pozemkov pre uvažovanú stavbu, táto otázka je nateraz bezpredmetná a predčasná. „Aktuálna bude najskôr o päť až osem rokov, nakoľko nová železnica je projektovým zámerom,“ uviedol Dulak.

Projektový manažér spoločnosti Breitspur Planungsgesellschaft Anton Dulak. Foto: NasaDoprava.sk.

Treba dôsledne a citlivo posúdiť všetky aspekty projektu

Širokorozchodná trať by sa podľa zámerov mala stať novým železničným koridorom na prepravu tovarov medzi Európou a Áziou. Vyskúmané dáta podľa projektového manažéra spoločnosti Breitspur potvrdzujú potenciálny prínos pre Slovensko z hľadiska aktívneho zapojenia krajiny pri tovarových tokoch medzi západom a východom sveta, ako aj pri ich presune z lodnej na železničnú dopravu.

„K očakávaným pozitívam patria možné investície, nové pracovné príležitosti, ako aj rozvoj globálneho obchodu a cezhraničných vzťahov na všetkých úrovniach. Ako nevyhnutné vnímame dôsledne a citlivo posúdiť všetky aspekty projektu, a to najmä s ohľadom na špecifiká a potreby Slovenska,“ poznamenal Dulak.

Ilustračné foto: SITA/Jozef Jakubčo.

Nová Hodvábna cesta ako veľká medzinárodná výzva

Globálny obchod podľa zástupcu Breitspuru vytvára silný dopyt po takomto druhu infraštruktúrnych projektov. Spomenul ohlásené plány na výstavbu jedného z najväčších európskych letísk vo Varšave, ktoré má posilniť obchodnú výmenu s Čínou. „Byť súčasťou takzvanej novej Hodvábnej cesty vnímame ako veľkú medzinárodnú výzvu pre Slovensko. Kľúčovú úlohu by totiž zohrával región Twin City zahŕňajúci mestá Bratislava a Viedeň,“ uviedol Dulak.

SR by sa podľa neho mala usilovať o strategický paneurópsky projekt, ktorý považuje ze relevantný z hľadiska ekonomicko-sociálnych ukazovateľov. „Zároveň platí, že v 21. storočí je trendom globalizácia a úzka spolupráca s ostatnými krajinami na všetkých úrovniach,“ dodal Dulak. Príkladom je podľa neho bezvízový režim s Ukrajinou platiaci v Európskej únii od minulého roka.

Premiér Peter Pellegrini. Foto: SITA/Branislav Bibel.

Projekt by mal stáť sedem až osem miliárd eur

O možnosti predĺženia širokorozchodnej trate z východu Slovenska do Bratislavy a o možnom záujme Číny investovať do tohto projektu hovoril premiér Peter Pellegrini s čínskym kolegom Li Kche-čchiangom minulý týždeň pred summitom 16 krajín strednej a východnej Európy s Čínou v Sofii. Projekt by mal mať hodnotu sedem až osem miliárd eur a jeho súčasťou by mali byť dva veľké terminály. „Jeden má byť na území Slovenska, jeden na území Rakúska, ale oba by vlastnila spoločnosť, kde by malo podiel aj Slovensko. Ale všetko je v štádiu štúdie,“ povedal o projekte Pellegrini.

Spolupráca s Čínou len vo forme spolufinancovania

Pre SR je podľa premiéra dôležité, aby takúto infraštruktúru mala plne pod kontrolou, aby nebola v rukách iných štátov. „Môžeme uvažovať o spolupráci s Čínou len vo forme spolufinancovania, preúverovania, ale vlastníctvo by malo ostať v rukách Slovenska, prípadne Rakúska, Ukrajiny a Ruska, ak pôjdeme do toho spolu,“ dodal Pellegrini. Reagoval tak na hlasy v Európskej únii, že tento projekt by sme mohli financovať tak, aby ho nemusela platiť Čína.

Ilustračné foto: pixabay.com.

Odporúčané články

IDH: Hovoriť o výhodnosti širokorozchodnej trate pre Slovensko je zatiaľ predčasné Pellegrini: Projekt širokorozchodnej trate si nemôžeme nechať ujsť

Témy

Diskusia

Bezplatné novinky emailom z dopravy raz týždenne:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Neprehliadnite

Aktualizované: Štyroch turistov v poľských Tatrách zabili blesky, bolo medzi nimi aj dieťa Objednávka vraždy Žilinku bola priorita, ale zomrieť mala údajne aj jeho žena a deti Spolupráca Smeru-SD, SNS a Mostu-Híd sa po vypršaní koaličnej dohody nekončí, vyhlásil Fico Obchodná ulica v Bratislave bude bezpečnejšia, primátor Vallo otvoril novú policajnú stanicu K bodnutému mužovi v Hlohovci privolali policajtov, ale počas prevozu do nemocnice zomrel Foto: Agresívneho vodiča museli spacifikovať policajti, na urgente mal podstúpiť krvné testy Húfnice Zuzana 2 pomôžu slovenskej armáde aj priemyslu, hovorí Martin Dušanič z SOPK (rozhovor)

Aktuálne témy

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.

X