Progresívne Slovensko žiada zrušiť tender na nový mýtny systém. Hnutie tvrdí, že štát bude naďalej vyciciavať "smerácka pijavica"

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Kým domáci vodiči osobných automobilov, motocyklov a autobusov platia mýto cez štátnu aplikáciu e-Toll, zahraniční si musia diaľničný lístok zakúpiť v predstihu cez systém Autopay. Elektronické mýto, mýtna brána, mýtny systém
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
  • aktualizované 30. júna 15:29

Pre prevádzku nového mýtneho systému v réžii štátu by malo byť iba jedno verejné obstarávanie namiesto plánovaných troch.

Vyzbierané peniaze od dopravcov

Navrhuje to mimoparlamentné hnutie Progresívne Slovensko s tým, že aktuálnu jednu trvajúcu súťaž na vybudovanie elektronického mýtneho systému a služby technickej podpory treba okamžite zrušiť.

„Mýto na Slovensku bude nakoniec vyberať štát. Vysúťažený provider (poskytovateľ) ho sfunkcionalizuje, spustí a odovzdá štátu, alebo to bude provider, ktorý bude poskytovať službu mýtneho na Slovensku ďalej, ale s garantovanou hranicou profitu,“ povedal vo štvrtok na brífingu dopravný expert hnutia Martin Pekár.

Peniaze zaplatené dopravcami na mýto by sa podľa neho mali vracať do infraštruktúry, resp. aj na kompenzáciu výpadkov rozpočtu, napríklad na platy učiteľov.

Zmluva so SkyToll

„Vyzývam ministra dopravy, aby sa prestal vyhovárať a vykrúcať, prijal naše odporúčanie, alebo priznal, že všetky kroky, ktoré robia, smerujú len k tomu, aby naďalej náš mýtny systém vyciciavala nejaká smerácka pijavica,“ uviedol Pekár.

Pripomenul, že Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) podpísala bez verejného obstarávania dodatok k zmluve o výbere mýta so spoločnosťou SkyToll, a. s.

„Funkcionalita, ktorá je súčasťou dodatku, bola z nášho pohľadu súčasťou pôvodnej zmluvy, čiže dodatok vôbec nemal byť podpísaný. Týmto dodatkom bola zvýhodnená firma CzechToll oproti iným uchádzačom v prvej časti verejného obstarávania,“ podotkol zástupca „progresívcov“ s tým, že dodatok považujú za nezákonný.

Zdĺhavé obstarávanie

To, že NDS rozdelila mýtny tender na tri verejné obstarávania, podľa opozičného subjektu veľmi spomalilo a predĺžilo proces vysúťaženia.

„NDS plánuje použiť na konci (účinnosti) zmluvy so SkyToll-om k 31. decembru prechod na európsky elektronický mýtny systém,“ poznamenal Pekár a upozornil, že k prechodu na túto službu je potrebný národný výberca mýta. „Z našich analýz vyplýva, že pokračovanie SkyToll-u je veľké riziko,“ pokračoval, pričom podľa neho ku koncu tohto roka nebude vysúťažený nový poskytovateľ mýtneho systému na Slovensku.

O tendri rozhoduje ÚVO

NDS po vyhodnotení troch ponúk v tendri na vybudovanie nového mýtneho systému na základe pomeru ceny a kvality už skôr oznámila za úspešného uchádzača CzechToll, prevádzkovateľa českého mýta. SkyToll je jeho subdodávateľom.

Úrad pre verejné obstarávanie aktuálne posudzuje námietky proti vyhodnoteniu ponúk, rozhodnúť by mal do polovice júla. Predpokladaná cena zákazky plánovanej na vyše jedenásť rokov bola takmer 42 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.

Nový národný mýtny systém už nestihnú zaviesť od začiatku budúceho roka, po uplynutí zmluvy so SkyToll-om. Po skončení tejto súťaže bude ešte potrebný čas na implementáciu mýtneho systému. Navyše, diaľničiari ešte vyhlásia nanovo súvisiacu súťaž na mýtne služby.

Čas do zavedenia nového domáceho mýtneho systému majú vykryť poskytovatelia Európskej služby elektronického výberu mýta, ktorú by mali v SR sprevádzkovať v septembri tohto roka. Výber mýta by tak mal byť zabezpečený aj od začiatku budúceho roka.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Martin Pekar
Firmy a inštitúcie A.s.CzechTollPS Progresívne SlovenskoSkyTollÚVO Úrad pre verejné obstarávanie