Rezort dopravy pripraví návrh na osobnú lodnú vodnú dopravu vo verejnom záujme

Ilustračné foto: Pixabay.com.

Prevádzkou osobnej dopravy na Dunaji by mala byť poverená spoločnosť primárne na trase Šamorín – Bratislava. Vláda vzala na vedomie informáciu o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR začne prípravu legislatívneho návrhu na zavedenie služby vo verejnom záujme pre osobnú lodnú vodnú dopravu. Jej prevádzkou na Dunaji by mala byť poverená spoločnosť primárne na trase Šamorín – Bratislava s navrhovanými zastávkami Šamorín, Hamuliakovo, Bratislava – Eurovea a Most SNP.

Vláda v stredu vzala na vedomie informáciu ministerstva dopravy a výstavby o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach Slovenskej republiky, a to na základe programového vyhlásenia vlády na roky 2016 až 2020.

Rezort dopravy dal vypracovať príslušnú štúdiu realizovateľnosti zriadenia národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave Národohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave.

Verejný prístav Bratislava. Foto: vpas.sk.

Poverenie existujúceho podniku

Odporúča sa realizovať variant počítajúci s poverením existujúceho podniku zabezpečením tejto funkcie s nákupom výkonov vo verejnom záujme, aj keď je spojený so záporným hospodárskym výsledkom a odkázaný na verejné dotácie. Ďalšími variantmi sú nezriaďovanie národného dopravcu žiadnou formou a zriadenie národného dopravcu založením nového podniku.

„Voľba pravidiel nákupu služby vo verejnom záujme by mala byť výsledkom politických rozhodnutí a možnej dohody medzi verejnou správou a prevádzkovateľom. Odporúča sa dať čo najväčšiu váhu motivujúcim snahám,“uviedlo ministerstvo dopravy v materiáli.

„Zle nastavená schéma s prílišným opieraním sa o fixné platby by mohla viesť k realizovaniu plavieb s veľmi nízkou obsadenosťou, čo rozhodne nie je cieľ,“ upozornil rezort.

Ročné náklady a počet cestujúcich

Suma ročných nákladov sa odhaduje na približne 4,8 mil. eur pri pohone plavidiel na motorovú naftu a započítaní plnej výšky odpisov do nákladov. Pri pohone plavidiel na dieselelektrický pohon by ročné náklady dosahovali zhruba 3,6 mil. eur.

Na základe modelových prepočtov bol odhadnutý dopyt v oboch smeroch na 351 tisíc cestujúcich ročne (962 denne) pri vyššej cene cestovného 1,90 eura a 573 tisíc cestujúcich ročne (1 569 denne) pri cene cestovného do jedného eura.

Ilustračné foto: pixabay.com.

Predpokladaná ročná strata

„Pri takýchto počtoch cestujúcich treba počítať so záporným hospodárskym výsledkom okolo 4 mil. eur ročne pri kalkulácii s vyššou hladinou nákladov, so záporným hospodárskym výsledkom okolo 2,9 mil. eur ročne pri kalkulácii s nižšou hladinou nákladov,“ priblížil rezort dopravy.

Náklady na jedného cestujúceho by boli 10,40 eura pri kalkulácii s vyššou hladinou nákladov, resp. 7,90 eura pri nižších nákladoch.

„Odhadované príjmy v prípade s maximálnym využitím kapacít plavidiel nedosahujú úroveň nákladov (výnosy by v krajnom, ťažko realizovateľnom variante, mohli dosiahnuť 3,6 mil. eur ročne). Pravdepodobný výnos pritom bude len zlomkom tohto maximálneho potenciálneho výnosu,“ upozornilo ministerstvo dopravy.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom