Rozvoj infraštruktúry v žilinskom regióne je nevyhnutný, Doležal však upozorňuje na finančné riziká

Diaľnica D1, kolóna
Foto: ilustračné, SITA/Ľudovít Vaniher.

Na potrebu riešenia dopravnej záťaže slovenských komunikácií, ako aj na  nevyhnutnosť rozvoja cestnej infraštruktúry v žiIinskom regióne upozornili ešte 15. decembra na stretnutí ministra dopravy Andreja Doležala zástupcovia Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) na čele s jej predsedom Petrom Mihókom.

Podľa SOPK je dôležité vytvoriť napojenie na Poľsko a Českú republiku rýchlostnými cestnými komunikáciami a tiež železnicou. Severné spojenie Slovenska s Českom rýchlostnou komunikáciou je nutné z ekonomických dôvodov a vyžaduje to aj intenzita obchodných vzťahov.

Rýchlostná cesta R6 nie je prioritou

Predstavitelia ministerstva dopravy predstavili pripravovaný časový plán výstavby cestnej infraštruktúry, na ktorú sa snažia zabezpečiť finančné krytie. V decembri 2020 má byť ukončený výber dodávateľa pre stavbu tunela Višňové (otváranie obálok), je akcelerované konanie v úseku D3 Radoľa – Kysucké Nové mesto. V polovici januára 2021 bude otvorený úsek D3 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

Ukončenie D3 predpokladá rezort dopravy v roku 2024, posledný bude úsek D1 Turany – Hubová s predpokladaným termínom ukončenia v roku 2030, a to zásadne iba tunelový variant. Rýchlostná cesta R6 Púchov – štátna hranica Slovensko/Česko nepatrí medzi priority, namiesto výstavby rýchlostnej cesty sa plánuje modernizácia priechodov medzi SR a ČR.

Výstavba nie je finančne krytá

Minister Doležal informoval aj o výstavbe rýchlostnej komunikácie R3 (Horná Štubňa – Martin – Dolný Kubín – Trstená – štátna hranica s Poľskom) ako o potrebnej. Rezort je rozhodnutý podpísať projekt realizácie. Doležal zároveň upozornil na riziká, pretože výstavba nie je finančne krytá, ministerstvo vyvíja tlak na získanie potrebných financií.

V oblasti rozvoja železničnej infraštruktúry Doležal informoval o investícii Železníc SR do projektu Dostavba zriaďovacej stanice Žilina – Teplička nad Váhom a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina. Na realizáciu projektu bola podpísaná zmluva o dielo v novembri 2020. Trať 127 Žilina – Čadca sa bude modernizovať v súčasnom tvare – povrchové vedenie trate so zachovaním súčasných zastávok.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Andrej DoležalPeter Mihók
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRSOPK Slovenská obchodná a priemyselná komora