Skončí RegioJet na trati Bratislava - Komárno? Ministerstvo začalo verejnú súťaž na dopravcu

vlak RegioJet
Vlak spoločnosti RegioJet. Foto: ilustračné, SITA/Jana Birošová.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) začalo ďalšiu verejnú súťaž na výber vlakového osobného dopravcu, tentoraz na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Oznámenie o súťaži rezort vo štvrtok zverejnil v súlade so zákonom o doprave na dráhach na svojej webovej stránke.

Na uvedenej regionálnej trati od marca 2012 jazdia vlaky súkromného dopravcu RegioJet. Ako informovalo ministerstvo dopravy v tlačovej správe, zmluva vo verejnom záujme s touto spoločnosťou končí v decembri 2020.

Vyššia kvalita cestovania

Až potom môže na trať nastúpiť úspešný uchádzač, ktorý vzíde z tendra, pričom osobnú dopravu na nej bude zabezpečovať nasledujúcich desať rokov.

„Je to v poradí druhá súťaž, ktorú vyhlasujeme. Chceme ľuďom priniesť možnosť výberu, dostatok kapacity a predovšetkým vyššiu kvalitu cestovania. Ide o veľmi frekventovanú trať, preto verím, že verejná súťaž potvrdí všetky naše zámery a ľudia budú spokojní,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).

Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava – Komárno rezort dopravy zverejnil pred viac ako rokom v európskom vestníku. Potencionálni záujemcovia tak získali základnú informáciu, aby sa mohli včas pripraviť.

Lehota na predkladanie žiadostí o účasť vo verejnej súťaži bude do 15. novembra od zverejnenia oznamu na stránke ministerstva dopravy.

Mimoriadne vyťažená trať

Splnenie podmienok bude hodnotiť nezávislá komisia na ministerstve dopravy. „Dopravcom, ktorí splnia právne, technické a odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, budú poskytnuté detailné súťažné podklady. Ich obsahom bude samotný rozsah vlakov na trati, cestovné poriadky či finančné podmienky,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.

Nový dopravca by mal trať Bratislava – Komárno začať obsluhovať od 13. decembra 2020, kedy sa končí aktuálne platná zmluva so súkromným dopravcom RegioJet.

Zapojí sa aj RegioJet

Spoločnosť RegioJet predbežne počíta s účasťou vo vyhlásenej verejnej súťaži na výber vlakového dopravcu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno.

„RegioJet sa čo najskôr zoznámi s podmienkami vyhlásenej súťaže, ale predpokladáme, že sa do súťaže na prevádzkovanie vlakov na trase Bratislava – Komárno prihlásime s ponukou, ktorá zaistí ďalšie pokračovanie nárastu popularity cestovania vlakmi na tejto trati,“ uviedol vo štvrtok pre agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj. Žlté vlaky tohto súkromného dopravcu jazdia na uvedenej trase vo verejnom záujme na objednávku štátu od marca 2012.

„RegioJetu sa podaril počas prevádzky od roku 2012 z celoeurópskeho hľadiska unikátny nárast počtu cestujúcich, keď ich počet vzrástol až na päťnásobok oproti obdobiu, v ktorom na trati jazdil dopravca ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko – poz. red.),“ informoval Ondrůj.

O trať má záujem aj Leo Express

Trať Bratislava – Komárno je podľa dopravcu v súčasnosti najvyťaženejšou na Slovensku, vlaky tu jazdia v 20-minútových intervaloch a najviac vyťažené spoje využíva sedemsto cestujúcich.

„RegioJet tento rok očakáva až viac než štyri milióny prepravených cestujúcich na tejto trase,“ dodal Ondrůj. Spoločnosť prevádzkuje na trati od septembra poschodové vozne, ktoré posilnili kapacitu vlakov v rannej a popoludňajšej špičke.

O súťaž na dopravcu na trati Bratislava – Komárno sa zaujíma aj ďalší český dopravca Leo Express. „O prihlásení sa rozhodneme po podrobnom preštudovaní dokumentácie. O termíne začatia prevádzky vieme a nie je pre nás teda prekvapením, na rozdiel od trate do Rajca,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Leo Express Emil Sedlařík. „Predpokladáme, že na tejto linke uspeje dopravca, ktorý podá najlepšiu ponuku,“ dodal.

Celkom 95-kilometrová trať medzi Bratislavou a Komárnom patrí k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá.

Pribudli poschodové súpravy

Dôvodom sú najmä pribúdajúce obytné zóny v okolí hlavného mesta, pričom každodenné dochádzanie vlakom do práce či škôl sa stáva najrýchlejším a najpohodlnejším spôsobom.

„V septembri na trati pribudli nové poschodové súpravy, ktoré sú nasadené v najviac frekventovaných časoch. Poskytujú predovšetkým viac miest na sedenie, a tým lepší komfort pre cestujúcich,“ priblížila Ducká.

Prvú súťaž na liberalizáciu železníc vyhlásil rezort dopravy začiatkom augusta. Záujem o prevádzkovanie osobnej dopravy na trati Žilina – Rajec v dĺžke 21 kilometrov prejavili traja dopravcovia.

„Po vyhodnotení vstupných podkladov splnili podmienky vstupu do súťaže dvaja z nich. Ministerstvo dopravy im aktuálne poskytlo súťažné podklady na predkladanie konkrétnych ponúk. Zámerom je, aby víťazný dopravca začal obsluhu regionálnej trate od februára 2020,“ dodala Ducká. Ministerstvo dopravy verí, že víťaz zatraktívni dopravu vlakmi a cestujúcich bude pribúdať.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Aleš OndrůjÁrpád ÉrsekKarolína Ducká
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRRegioJet