SkyToll je v hľadáčiku slovinskej komisie pre prevenciu korupcie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Slovinska dialnica2.jpg
SkyToll prevádzkuje výber mýta na Slovensku 12. rok a najnovšie ho chce prevádzkovať aj v Slovinsku. Foto: www.gettyimages.com

V čase, kedy na Slovensku Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravuje nový tender na výber mýta, súčasný prevádzkovateľ mýtneho systému spoločnosť SkyToll čelí v Slovinsku škandálu.

Spoločnosť SkyToll prevádzkuje výber mýta na Slovensku už dvanásty rok. Kontrakt so štátom jej vyprší koncom roka 2022. Spoločnosť sa k nemu dostala na základe tendra, ktorý vyhrala s najdrahšou ponukou a zároveň ako jediný uchádzač po tom, čo boli ostatní zo súťaže vylúčení.

Najdrahší a neefektívny

Na mýte tak doteraz SkyToll vybral viac ako dve miliardy eur a takmer polovicu z toho si ponechal za prevádzkovanie systému. Spoločnosti z každého vybraného eura končí na účte 48 centov a zvyšok, 45 centov, dostáva štátna NDS, ktorá stavia a spravuje diaľnice a rýchlostné cesty.

V roku 2019 Najvyšší kontrolný úrad vo svojej správe informoval o neefektivite mýtneho systému. Na opravu a výstavbu ciest by podľa neho mohlo ísť podstatne viac, keby peniaze nekončili v rukách súkromníka.

Ministerstvo dopravy a výstavby sa usiluje o vypísanie nového tendra, ktorého ambíciou je zastaviť vyťahovanie vysokých provízii z mýtneho systému.

Súťaž je stavaná tak, aby sa do nej mohli zapojiť aj veľké nadnárodné firmy ako IBM a Accenture, uviedol pre Denník N riaditeľ NDS pre informačné technológie Jaroslav Ivanco. Záujem prejavila aj slovenská IT firma Tempest, ktorá už bola súčasťou budovania mýtneho systému.

Český miliardár v pozadí

V roku 2012 získal v SkyTolle majoritný podiel český podnikateľ Petr Syrovátko, ktorý na transakciu dostal prostriedky od PPF banky, ktorá je vo vlastníctve českého podnikateľa Petra Kellnera.

Najbohatší Čech je známy aj ako vlastník mediálnej spoločnosti CME, ktorá pôsobí vo východnej a strednej Európe a v jej portfóliu sa nachádza aj slovenská Markíza či česká Nova. Pred Syrovátkovým vstupom bola vlastnícka štruktúra SkyTollu nejasná.

Pred tromi rokmi sa SkyTolle darilo aj v susedných Čechách. V konzorciu s českou spoločnosťou CzechToll zo skupiny PPF vyšli víťazne z rozsiahleho tendra na prevádzku mýtneho systému s cenou 10,75 miliardy českých korún (424,31 milióna eur) na obdobie desiatich rokov.

Slovenská stopa v Slovinsku

Fyzické diaľničné známky vystrieda ich modernejšia elektronická verzia aj v Slovinsku. Tamojšia štátna diaľničná spoločnosť DARS vyhlásila tender na elektronický systém diaľničných známok. V cene je zahrnutá aj prevádzka systému, ktorého spustenie je naplánované na december tohto roka.

Víťazom sa stal slovenský SkyToll, ktorý v súťaži porazil dve konzorciá. Slovinsko-maďarské združenie firiem Iskratel, ARH Informatics a Dataking Informatika s najnižšou cenou 14,2 milióna eur. Druhým porazeným s cenou 33,4 milióna eur bolo konzorcium spoločností Marand, Telekom Slovenije, Pošta Slovenije a rakúsky Kapsch.

Víťazná ponuka zo strany SkyTollu bola 15,6 milióna eur. Obe konkurenčné konzorciá sa voči výsledku odvolali.

Na mieru šitý tender?

Krátko po zverejnení víťaza, vo februári, sa slovinskými médiami začali šíriť správy, ktoré naznačovali, že tender mohol byť zmanipulovaný v prospech SkyTollu. Podľa verejnoprávnej televízie RTV SLO SkyToll nesplnil vopred stanovené kritériá verejnej súťaže.

Jednou z kľúčových podmienok bolo, aby ponúkaný identifikačný systém využíval výlučne iba kamerové riešenie. Slovenský a aj český systém však okrem kamier využívajú aj zabudovanú mikrovlnnú (DSRC) technológiu. Táto podmienka vyradila viacerých uchádzačov, nie však SkyToll.

Dôveru v transparentnosť výberového konania nezvyšuje ani spôsob, akým DARS menil požadované lehoty. Jednou z požiadaviek bolo, aby referenčný systém uchádzačov bol v prevádzke najmenej rok, ale nie viac ako osem rokov.

Diaľnica,
Sprejazdnenie nového úseku je dobrou správou predovšetkým pre obyvateľov Čadce, ktorá bude odbremenená predovšetkým od nákladnej dopravy. Foto: ilustračné, www.facebook.com

Slovenský systém SkyTollu je v prevádzke už dvanásty rok a český systém bol zas v čase vyhlásenia tendra v prevádzke kratšie ako rok. DARS následne, už po vyhlásení tendra, lehotu upravil tak, aby sa do nich SkyToll vtesnal, píše denník DELO.

Manažér pre komunikačnú stratégiu a PR SkyTollu Anton Bódis odmietol informácie slovinských médií aj konkurentov s tým, že sú špekulatívne a neopodstatnené. Webnovinám povedal, že jeden z uchádzačov, spoločnosť Iskratel, bol vylúčený „pre nedostatočnosť svojich referencií“.

„Okrem našej spoločnosti a Iskratelu sa na tendri zúčastnilo aj konzorcium spoločností (Telekom Slovenije, Pošta Slovenije, Marand a Kapsch) s ponukou vo výške 33,4 mil. eur, čo DARS označil za cenu presahujúcu hornú hranicu ceny, ktorú mohol akceptovať,“ dodal Bódis.

Kellner v Slovinsku

Investigatívny denník Dnevnik naznačuje, že víťazstvu SkyTollu v mýtnom tendri mohol dopomôcť aj slovinský premiér Janez Janša.

Český miliardár Petr Kellner nedávno ovládol spoločnosť Pro Plus, ktorá je prevádzkovateľom viacerých slovinských televíznych staníc. Mýtny tender by mal byť, podľa denníka, politickým obchodom medzi premiérom a finančníkom.

Podľa údajnej dohody zabezpečil Janša výhru SkyTollu v mýtnom tendri výmenou za odpredaj spoločnosti Pro Plus maďarským kupujúcim. Slovinský premiér má politicky blízko k maďarskému  Viktorovi Orbánovi a tak by takýto krok uvítal. O snahách maďarskej vlády ovplyvňovať slovinskú mediálnu scénu píše i britský Guardian.

Podľa slov Antona Bódisa je SkyToll spoločnosť, ktorá má aktivity aj v zahraničí a pri ich realizácii spolupracuje s desiatkami partnerov, medzi ktorými je aj spoločnosť PPF Petra Kellnera.

Tender preskúmajú

Devätnásteho februára sa v Ľubľane stretla parlamentná komisia pre dohľad nad verejnými financiami, aby prerokovala pochybnosti spojené s mýtnym tendrom. Diaľničná spoločnosť DARS v zhode s ministerstvom infraštruktúry akékoľvek pochybenia odmietajú.

„Po spustení tendra sme obdržali 372 pripomienok a návrhov na zmenu. Odborná komisia všetky dôsledne zvážila a tie rozumené zapracovala,“ komentoval posuny lehôt riaditeľ DARS Valentin Hajdinjak pre Slovinskú tlačovú agentúru.

„Slovinský minister infraštruktúry spochybnil opodstatnenosť zvolania parlamentného výboru aj tým, že jeho impulzom boli PR články zverejnené slovinskými médiami s cieľom vyvinúť na DARS tlak, aby prehodnotil svoje rozhodnutie o víťaznej ponuke spoločnosti SkyToll,“ tvrdí Bódis.

Rovnako tak minister infraštruktúry Jernej Vrtovec odmietol akékoľvek manipulácie a vzniknutú situáciu považuje za politickú hru opozície.

Poslanci na výbore požiadali komisiu pre prevenciu korupcie, aby celú súťaž dôsledne preskúmala. Zároveň od ministerstva infraštruktúry bude výbor žiadať detailnú správu o mýtnom tendri, ktorá by mala byť predstavená do mesiaca.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Anton BódisJanez JanšaJaroslav IvančoJernej VrtovecPetr KellnerPetr SyrovátkoValentin HajdinjakViktor Orbán
Firmy a inštitúcie AccentureARH InformaticsCzechTollDataking InformatikaIBMIskratelKapschMarandNDS Národná diaľničná spoločnosťNKÚ Najvyšší kontrolný úradPošta SlovenijeSkyTollTelekom SlovenijeTempest