Slovak Lines zaviedol novú mobilnú aplikáciu najmä pre linku z Bratislavy do Viedne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Slovak Lines - linka Viedeň
Autobus spoločnosti Slovak Lines na linke do Viedne. Foto: slovaklines.sk.

Autobusový dopravca skúša mobilnú aplikáciu zatiaľ v komerčnej doprave a predbežne uvažuje o jej využití aj v dotovanej prímestskej autobusovej doprave.

Autobusová spoločnosť Slovak Lines, a. s., zaviedla novú mobilnú aplikáciu najmä pre medzinárodnú autobusovú linku z Bratislavy do Viedne. Generálny riaditeľ Slovak Lines Peter Sádovský, ktorý je zároveň prezidentom Zväzu autobusovej dopravy (ZAD), informoval, že aplikáciu obnovili už niekoľkokrát a určite pribudnú ďalšie funkcionality.

„To je trend, využívanie smartfónov medzi obyvateľmi je stále väčšie. Tam je budúcnosť, tam sú mladí ľudia, tam chceme ísť,“ povedal vo štvrtok Sádovský pre agentúru SITA počas konferencie DOPRAVA 2019. Mobilnú aplikáciu skúšajú zatiaľ v komerčnej doprave a predbežne uvažujú o jej využití aj v dotovanej prímestskej autobusovej doprave, objednávanej samosprávnymi krajmi.

Veľmi intenzívne inovácie

„Máme vo výhľade aplikáciu aj v prímestskej doprave. Možnosti realizácie nám nie vždy umožňujú naše zámery naplniť. Je to spôsobené aj tým, že je viacero objednávateľov a dopravcov, takže je ťažké zjednocovať všetky záujmy,“ dodal Sádovský.

Verejná doprava je podľa Sádovského silné odvetvie, kde inovácie majú veľkú intenzitu. Ide o vývoj vozidiel, služby na palube, digitálne technológie či smartfónové aplikácie. Ako príklad uviedol mobilnú aplikáciu v integrovanej doprave, či rôzne produkty skupiny Arriva, ktorá má na Slovensku päť autobusových spoločností.

Slovak Lines, ZAD - Peter Sádovský
Prezident Zväzu autobusovej dopravy a generálny riaditeľ Slovak Lines Peter Sádovský. Foto: SITA/Braňo Bibel.

Najnovšie trendy v cestnej doprave

Práve technologické inovácie a tiež ekologizácia ako konkurenčná výhoda v cestnej doprave boli hlavnými témami konferencie DOPRAVA. Na tradičnom stretnutí v Bratislave zazneli informácie o najnovších trendoch v tejto oblasti, o inováciách v cestnej nákladnej a osobnej doprave, o stratégiách čistej mobility, dekarbonizácii dopravných ciest, redukcii emisií CO2 či o alternatívach v hnacích sústavách a palivách.

Vplyv zmien na trh dopravy

Svet v súčasnosti čaká, ako mobilné aplikácie, technologické zmeny a alternatívne palivá ovplyvnia trh dopravy, myslí si prvý viceprezident Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia Pavol Hudák. Všetci dopravcovia si podľa neho kladú otázku, či je dobré ísť na čele pokroku alebo počkať, akým spôsobom to bude fungovať.

„Čo sa týka mobilných aplikácií, na trh (v Bratislave) práve opäť vstúpil Uber. Je veľmi zaujímavé, ako to ovplyvní organizáciu dopravy. Hovorí sa o zlacňovaní dopravy, zlepšovaní organizácie dopravy,“ povedal Hudák pre agentúru SITA. „Toto je presne to, k čomu by sme mali zaujať stanovisko, akým smerom podnikania sa vybrať,“ poznamenal.

Diaľnice - autá
Ilustračné foto: pixabay.com.

Problémy s vodičmi

Problémy sú podľa prvého viceprezidenta ČESMAD-u Slovakia v tom, že sa berie veľmi malý ohľad na dopravcov. „V našom prípade sú to problémy s vodičmi. Legislatíva dopravu vlastne komplikuje a inovácie hovoria, že všetko bude super. Akurát, kto to ešte bude robiť?“ upozornil Hudák.

Legislatíva je podľa neho nastavená tak, že vodiči odchádzajú. „Povolanie vodiča je strašne nepopulárne. Platia veľa pokút za to, že pracujú. Povolanie vodiča je jediné povolanie, kedy je niekto pokutovaný za to, že pracuje veľa,“ uviedol Hudák. Vodič za to, že pracuje o päť minút dlhšie, podľa neho dostane takú pokutu, že mu zoberú výplatu. „Ak si spojíte inovácie a ľudský faktor, kto to bude robiť, je otázka, ako to ďalej pôjde. Samotné inovácie nám autá nepohnú,“ dodal Hudák.

ČESMAD Slovakia - Pavol Hudák
Prvý viceprezident ČESMAD-u Slovakia Pavol Hudák. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.

Zväz autobusovej dopravy a ČESMAD Slovakia boli odbornými garantmi podujatia v rámci konferencií denníka Hospodárske noviny. Medzi účastníkmi konferencie boli, napríklad, aj zástupca Európskej komisie Artur Runge-Metzger, zodpovedný za stratégiu v oblasti klímy, riadenia a emisií z neobchodných sektorov, či šéf stáleho zastúpenia Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU) v Bruseli Matthias Maedge a štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby SR Ladislava Cengelová.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ČESMAD Slovakia Združenie cestných dopravcovSlovak LinesZAD Zväz autobusovej dopravy